Hoppa till innehåll
Anime.se

Relationstråden


tnkangelicus
 Share

Rekommenderade inlägg

Ålder spelar i sig ingen roll (föräldrarna till den yngre säger nog nått annat), men när det är yngre kvinnor och äldre gubbar är det ofta "gold diggers" och sådanna äcklar mig. Annars är det skit samma...

 

Jo håller nog med själv där. Att så länge hon (han,den eller det) är 18 kan hon göra som hon vill med vem hon vill. Så länge det inte är olagligt, i guess.

 

Och håller extra med på att när det gäller tjejer som är med gubbar så är det vanligen gold diggers. Vilket är äckligt. Att låta sig bli sexed with bara för att han/hon köper massa saker till en. Är ju inte riktigt ok för min egen del. MEN även om det kanske är äkta kärlek. Så tänker man nog rätt automatiskt "gold digger" när man ser en gubbe med en ung flickvän... De eller medel-ålders-kris :P

 

För mig, så tänker jag inte lika noga på åldern på flickvännen kanske. Mer än att hon ska vara minst 18 :P

MEN

det känns lite som att, ju närmare min egna ålder de kommer, ju mer sannolikt är det att vi är på samma ställe i livet.

 

"Hårda drag"

 

30-40 årig kille/tjej = Redo att ha ett liv med någon, gifta sig, skaffa barn och hus. Familj. Skaffa den där partnern som man kommer ha resten av livet

 

18-20 årig kille/tjej = Är vanligen inte inne på samma spår i livet. Man är nyss klar med skolan eller börjar/håller på med universitet. Typ "börjat det egna livet".

 

Nu är detta skaplig, generalisering.

 

Nu om det är 10 år mellan så är det rätt ok, enligt mig själv

 

Jag 30, hon 20

 

Men känner mig inte lika sugen på att gå 10 år upp i skalan

 

jag 30, hon 40

 

Vilket är ju lite efterblivet när man tänker efter. Varför känner man mer ok att hon är yngre än att han är yngre?

(eller är det bara jag :P)

Om min kollega var en 62 år gammal kvinna som hittat sig en kille som är 26. Känns det lika, mer eller mindre ok/creepy?

 

De spår jag tänker på när jag tänker på större åldersskillnader. Är att hon/han är ung nog att vara sonen/dottern till sin partner..

 

För mig själv är det nog runt 5-10 års skillnad jag tycker är ok för mig. Sedan om det är 10-20 för någon annan gör inte så mycket heller. Men när man närmar sig 30-40-50 skillnad. Så kommer man in på en partner som är gammal nog att vara ens barn eller barnbarn -.o

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Från xkcd:

dating_pools.png

 

I slutänden är det ju vad respektive person som ska gå in i förhållandet tycker,

kommer åldersskillnaden orsaka några större problem? I ditt exempel med den 62 åriga kvinnan

med den 26åriga killen, skulle dessa två vilja ha ett seriöst långvarit förhållande (flytta ihop/familje grejen och

allt det där) så finns ju risken att killen inte kommer kunna få sitt egna barn med kvinnan, då

hon, vid det tillfället, kanske redan gått in i menopausen (eller vad det hette). Så ålderskillnader har mer

än bara "utsidan" som eventuella "problem".

 

Sedan finns det väl alltid en risk med en mycket yngre/äldre partner om outsiders börjar fundera på om

någon blir utnyttjad. Inte så stor risk kanske, men kan nog tänka mig att den finns där.

 

Samt har min syrra sagt något i stil med att dom ska iaf vara 20, så hon slipper köpa ut till personen, visserligen

bara hennes egna åsikt förstås, men kanske ligger en liten poäng i det. Vid 18 års åldern får du göra mer eller mindre allt - 

förutom att köpa på systemet.

 

I slutändan tror jag det mesta har med hur mogen den yngre är och om hen förstår vad hen ger sig in på

med att gå in i ett seriöst förhållnaden med någon som är aningen mycket äldre (>10 år mer)(detta beror ju även på "basåldern", tio mellan 30 och 40 = nada, 15 och 25.. blir annorlunda) samt att det "each to their own".

 

(Har ingen aning om jag tillförde något eller om jag bara babblade på... oh wells D: )

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är väl ok så länge det handlar om vuxna människor. Tycker inte att det är creepy, även om jag nog inte hade kunnat undgå att tycka att exempelvis 62 vs 26 hade varit ganska märkligt. Jag hade nog dragit slutsatsen att 62-åringen är aprik eller så, cynisk som man är :p

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Han kanske är 62 och ursexig, vem vet.. en kompis sa till mig en gång att västerländska män blir snyggare ju äldre dom blir  :wink:

 

Fasen va länge sen man var här nu då o.O

 

Iaf Han är 62, kommer från finland. Bott i Sverige i typ 30 år eller nå. Pratar rätt dålig Svenska  och engelska. Och kan inte skriva på engelska/svenska utan hjälp av google translate. Han har jobbat på min arbetsplats mycket längre än mig. Men har fortfarande problem med alla möjliga basic grejer som alla andra (även de runt hans ålder) kan. Och även om man visar hur man gör en gång, så kommer den frågan igen senare :P

Snygg kan jag inte påstå att han är (och då kan jag säga att jag är säker nog på min egen sexualitet och kan säga att det finns en del herrar här som verkligen åldrat väl o.O)

Nu håller jag med som de skrivit tidigare, att det så klart är upp till var och en, hur de håller ihop och hur de gillar varandra. Och att 30 med 40 är helt ok, medan 15 med 25 is not so much. Dock när jag tänker i banorna att han kunde vara min pappa/farfar och hon kunde vara min syster... Så blir det lite creepy :P Tror även att han har en dotter runt den åldern.

 

För min egen del så hade det ju vart nice att hitta en 18åring... Dock är jag ute efter ett förhållande som gärna håller, och att hitta en 18åring som redan bestämt sig för att skaffa familj och sånt... Det är ju lättare att drömma än att hitta :P Ju högre över typ 20-21 man hamnar. Ju större chans att de är mer intresserade av samma sak :P

Så tror att de hänger lite på vad man är ute efter.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...