Hoppa till innehåll
Anime.se

Relationstråden


tnkangelicus
 Share

Rekommenderade inlägg

kan väl börja skriva att jag rotade runt på nätet för att jag kom på att jag inte är medlem i något direkt "anime" forum. Och har mer tid att vara mer aktiv på forum. So here i am.

 

MEN, det första jag kom att tänka på var "Hur hittar man en bra flickvän/fru/partner/soulmate" eller vad man nu vill kalla det :P

 

För min egen del skulle jag vilja ha en flicka som är intresserad av bland annat gaming och anime, Eftersom av vad jag märkt så är ett förhållande vanligen bättre om man har mycket eller iaf något gemensamt.

 

Själv är jag 29 år, singel och har en dotter på deltid. Så här är kanske inte är rätt ställe för mig :P

 

Men kanske andra har liknande funderingar, eller förslag i allmänhet som kan vara bra.

 

Eller är jag helt ute och cyklar med detta?

Eller det kanske redan finns en liknande tråd som jag borde hålla mig till, som jag missat. Och isf är jag självklart glad och nöjd över att bli hänvisad dit och flytta vidare :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det här får bli Relationstråden! Vi har länge tänkt att vi kanske borde ha en tråd för små uppdateringar och klagomål och önskningar och frågor i ämnet pojkvänner och flickvänner och sådant (som den klassiska "Pojk- och flickvänner"-tråden på nedlagda animeforumet Zmanga), men ingen har skapat den ännu. Kanske för att ingen har behövt diskutera något.

 

Men NU! Nu får vi ta det här som relationstråden.

 

 

 

Till ämnet: om du nu kommit så långt att du till och med har en dotter så undrar jag hur mycket vi kan hjälpa dig. Animefans är väl inte kända för att, tja, ha relationer. :wink:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Yay, "first" ;P

 

Nja, jag vet inte jag. Jag tror att man måste vara i ett forum med folk som har samma/liknande intressen för att hitta någon som har samma/liknande intressen :P

 

Om jag nu är "mest erfarna mannen" så är jag väl mer än glad att svara på div frågor och sånt, till min bästa förmåga :P

 

Men inget forum är komplett utan någon tråd som är riktad mot ensamma själar som söker efter någonstans att bo  :colonthree:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det finns några här på forumet som är gifta och har barn, och ett antal som åtminstone är eller har varit i långvariga förhållanden, så några tankar bör det nog gå att få fram.

 

Rent instinktivt tror jag det är ganska svårt att hitta en relationspartner (jämfört med vänner) genom ett intresseforum, för man måste ju få ganska nära kontakt då, och då är jag nog ändå så gammaldags att jag tror att man måste träffa och umgås med motparten i verkligheten för att det ska bli något riktigt. Men genom forum så kan man ju komma i kontakt med människor som man kan umgås med på riktigt (man kanske får nys om en lokal mangaförening att börja gå på, eller liknande) och på så sätt utöka sin animeumgängeskrets. Då kanske man genom en animeintresserad kompis lär känna en annan animeintresserad relationskandidat. De flesta kandidaterna är väl inte medlemmar på forum, kan jag tänka mig.

 

Därför tänker jag också att dejtingsajter skulle kunna vara något, om man berättar att man är gamer och animefan. Kontakter man får där bör ju då åtminstone vara ganska öppna för intresset.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Är det bara jag som finner dejtingsidor svåra att möta folk på? Jag provade på det för ett år sen men kom ingen vart. Det kändes mest bara onaturligt att skriva till folk jag inte kände något riktigt om mer än att vi båda sökte en partner och hade ~90% "kompatibilitet", vad det nu ska betyda. Det sätter mig ju också i en sits där jag blir implicit evaluerad vilket gör mig onödigt självmedveten. Initiativet verkade också helt hamna på mina axlar för det var inte mycket aktivitet som kom min väg annars. Kanske min presentation helt enkelt sög...

Iallafall, på en arbetsplats, skola, förening eller till och med ett forum så känns det lättare. Då kan jag slappna av, vara mig själv och visa andra styrkor. Samtidigt ligger det mindre press på mig som introvert att hålla igång dialoger jämnt när man kan syssla med gruppaktiviteter t.ex. och man har även fler tillfällen att lära känna varandra. Har träffat alla mina tidigare flickvänner den vägen, alltså genom att bara vara mig själv och göra sånt jag gillade tills jag stötte på någon som jag klickade med.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

 

 

Själv är jag 29 år, singel och har en dotter på deltid.

 

Hm, borde det inte finnas några roliga kurser/aktiviteter som barn gör tillsammans med sina föräldrar? Kan tänka mig att där finns det andra singelföräldrar. Lite att köra "hundtricket" men ha med ett barn istället.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det där med dejting sidor har jag också testat. Och kan hålla med att det inte är speciellt bra/lätt. Då det vanligen behövs någon form av betalning för att kunna ha en "vanlig" konversation med folk. Plus att som skrivet tidigare, hänger all kontakt på om man skrivit en bra nog presentation. Och jag vet inte med er, när det kommer till "berätta om dig själv" grejer så är det svårt att skriva allt. Då är det lättare att på något vis starta en konversation och få fram all "information" i efterhand.

 

Sedan är det väldigt få dejting sidor som man kan söka på "anime", "gamer" osv. Utan det är när man väl kommer till profilen som man kan försöka läsa sig till om folk gillar det eller inte. Och då kommer man till problemet att det finns fortfarande gott om folk som tycker det är pinsamt att berätta för folk att man gillar dessa saker. Har en kompis på jobbet som är väldigt anime intresserad, men ingen som vet om det då han tycker det är pinsamt (jag fick veta det av en ren händelse via hans bror).

 

Självklart är "hundtricket" och direkt kontakt på olika aktiviteter väldigt bra. Men i den byn som jag bor i så är det inte så mycket aktiviteter att välja på. Jag kan gå på dagismöten, men känner inte att dagis är rätt ställe att flörta på. Plus att de flesta på min dotters dagis är antingen föräldrar som inte kan prata svenska/engelska speciellt bra och/eller så är de upptagna med en partner.

Andra ställen är typ badhuset, men jag är inte så pass säker på mig själv att jag kan gå fram till någon random brud där och börja prata.

-"Hej, jag gillar anime och tv-spel. How about you?"

ja, inte riktigt så kanske :P Men ni fattar säkert.

 

Så iaf för min del är det "bästa" eller vad man ska säga (och som är skrivet tidigare). Att vända sig antingen till något forum som folk med liknande intressen finns, prata bli vänner och sedan se hur det går i framtiden. Och ska jag vara ärlig så är "online" eller vad man ska säga lättare för mig än att gå fram till någon random person och prata.

 

Dock brukar det ju självklart bli att man snackar med flertal folk både online och offline som vänner, men inget som direkt känns som det kommer gå någon stans vidare. Eller så känner man att om man "slår till" kommer det gå vidare, men att man känner personen så pass väl att man vet om det kommer hålla i längden eller inte.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Nu har det vart tyst här länge nog så lägger in en kommentar :P

 

Det där med att dra iväg på någe konvent är ju en bra idee. Men frågan är hur "bra" det är när man har barn och vad ska man göra?

Ha en T-shirt på sig med texten "singel-pappa söker blablabla" känns ju kanske lite "over the top". Men samtidigt vet jag inte hur man annars ska göra.

Gå fram till någon dam som ser ut att vara i bra ålder, och sen då o.O

"Sup, kommer du hit ofta?" -.o

Problematiskt när man är nördig och dålig på det där med att vara social i direktkontakt :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu har det vart tyst här länge nog så lägger in en kommentar :P

 

Det där med att dra iväg på någe konvent är ju en bra idee. Men frågan är hur "bra" det är när man har barn och vad ska man göra?

Ha en T-shirt på sig med texten "singel-pappa söker blablabla" känns ju kanske lite "over the top". Men samtidigt vet jag inte hur man annars ska göra.

Gå fram till någon dam som ser ut att vara i bra ålder, och sen då o.O

"Sup, kommer du hit ofta?" -.o

Problematiskt när man är nördig och dålig på det där med att vara social i direktkontakt :P

.... jag var nyss på ett konvent... och vet inte ... men det verkar svårt att hitta någon där.... man (jag) har så fullt upp med dem man går med + att kolla på alla coola cosplays ... och hitta alla saker man vill ha.......  visst jag pratade med några och kramade folk men .... ja......  

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hmm, jag ser både för- och nackdelar med att försöka träffa någon på ett konvent. Det är mycket folk med liknande intresse så det finns många öppningar. Du kan t.ex. fråga om någons cosplay och spinna vidare därifrån. Jag träffade t.ex. vad som verkade som en härlig tjej utklädd som en youkai i yukata från Natsume Yuujinchou som jag pratade med en stund, men sen stötte jag aldrig på henne igen i det stora myllret.

Det är folk från hela landet, så även om du möter någon som du gillar, så finns risken att man bor för långt från varandra och att ni inte kan ses igen när konventet är över. Konventet är också kort, så det gäller nästan att man kan träffas igen antingen på andra konvent, genom nätet eller i andra sammanhang för att kunna bilda någon varande relation. Annars glömmer man nog fort bort varandra när man återgår till vardagen.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Är verkligen ingen relationsexpert, men tror inte att det är så jätteviktigt att man har gemensamma intressen, sålänge man kan umgås och ha kul, bara man ger varandra tid till att göra sitt ibland. Kan se det till de vänner man har, alla har man inte alls så mycket gemensamma intressen med, men mycket mer gemensamma åsikter, värderingar och humor (liknande humor känns ju nästan mest viktigt). Men såklart, kanske är optimalt att hitta någon som man kan dela allt med, vad vet jag :)

 

Men man kan ju aldrig träffa någon om man inte ger sig ut bland folk, så oavsett om det leder till något, så testa att gå på konvent eller andra saker, i värsta fall så var det kanske en kul upplevelse och du träffar nya vänner, i bästa fall kanske det ger något mer :)

  • Uppröstad 3
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Är verkligen ingen relationsexpert, men tror inte att det är så jätteviktigt att man har gemensamma intressen, sålänge man kan umgås och ha kul, bara man ger varandra tid till att göra sitt ibland. Kan se det till de vänner man har, alla har man inte alls så mycket gemensamma intressen med, men mycket mer gemensamma åsikter, värderingar och humor (liknande humor känns ju nästan mest viktigt). Men såklart, kanske är optimalt att hitta någon som man kan dela allt med, vad vet jag :)

 

Men man kan ju aldrig träffa någon om man inte ger sig ut bland folk, så oavsett om det leder till något, så testa att gå på konvent eller andra saker, i värsta fall så var det kanske en kul upplevelse och du träffar nya vänner, i bästa fall kanske det ger något mer :)

 

Nu är ju smaken som baken, eller vad man brukar säga :P Men för att ett förhållande ska hålla riktigt länge krävs nog att man har liknande intressen. Nu säger jag inte att man ska vara två kopior som älskar samma saker i allt. För är man helt lika så blir det nog snabbt tråkigt/enformigt. Jag tror att bästa är om man har liknande intressen, men att man även har olika saker man gillar. Så att man både kan sitta tillsammans framför ett spel/film/serie och mys tillsammans (för min del iaf), och även kunna gå iväg på varsina hörn och göra olika saker. För precis som med allt här i livet så får man för mycket av det goda tröttnar man och börjar leta efter en ny "favorit", eller vad man ska säga :P

 

Är man därimot helt olika funkar det inte heller så bra. mitt senaste förhållande så gillade hon inte alls anime/spel eller något som jag gillade. Vilket gjorde att vi i slutet inte hade så mycket att prata om eller göra tillsammans, och det kan fungera en början om man lixom försöker vara intresserad av vad sin partner gör och har för intressen. Men om det visar sig att partnern inte har något intresse av att göra samma sak för dig. Så kommer förhållandet förr eller senare att bryta ihop på sig själv. Då det krävs från båda hållen att man kan respektera det den andra partnern gillar, och samtidigt kunna ha kul när man är tillsammans.

 

Ex, om vi båda gillar att se serier. Men att vi endast har en gemensam serie som vi båda gillar. Så är de ju bra, då kan vi se den tillsammans och mysa. Och sedan kan vi se de andra serierna var för sig (eller tillsammans om det är intressant nog). Bara för att man inte gillar samma genre/serie/spel/film, så betyder det inte att förhållandet är dömt att misslyckas. Men man måste (enligt mig) ha en del gemensamt, så att man har det ämnet att falla tillbaks på när man inte har något annat att prata om. 

 

Ber om ursäkt för mitt svammel, men hoppas någon förstår iaf :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har varit med min sambo i sex år och hon har en häst som hon spenderar mycket tid med. Jag följer med till stallet ibland, det är skönt därute och man kan klapa snel hest. Hon tittar inte på animeserier, eller action/asiatiskt/scifi-filmer och så, men vi ser en del serier ihop och lite "vanliga" filmer. T.ex. ser vi Homeland, Orange is the new black och lite sånt.

 

Hade hon inte haft stallet, och hon jobbar också en del nätter, och jag inte kunde få min egen tid att se på annat eller bara slappa vid datorn, då skulle vi mördat varandra i sömnen för länge sen. Man måste ha sitt eget liv också.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har varit med min sambo i sex år och hon har en häst som hon spenderar mycket tid med. Jag följer med till stallet ibland, det är skönt därute och man kan klapa snel hest. Hon tittar inte på animeserier, eller action/asiatiskt/scifi-filmer och så, men vi ser en del serier ihop och lite "vanliga" filmer. T.ex. ser vi Homeland, Orange is the new black och lite sånt.

 

Hade hon inte haft stallet, och hon jobbar också en del nätter, och jag inte kunde få min egen tid att se på annat eller bara slappa vid datorn, då skulle vi mördat varandra i sömnen för länge sen. Man måste ha sitt eget liv också.

 

Självklart är det bra om man har olika saker man tycker om att göra. För som du säger så skulle man nog bli galen om man gjorde allt tillsammans. Men samtidigt krävs det att den tiden man har tillsammans kan spenderas med något som båda tycker är kul.

 

Det är ju jobbigt för ena partnern om man alltid ska göra det den andra partnern tycker är kul/intressant. Vist kan det vara ok att se partnerns film eller ut och göra något som denna tycker är kul. För precis som i allt annat så måste man offra sig själv lite för den andra partnern. Men då gäller det att den andra partnern gör samma tillbaka. Dock i slutet är det nog de gemensamma intressena och de stunder man verkligen gör något som båda gillar, som man kommer att komma ihåg i längden. Och är även det som är motvikten mot det dåliga i ett förhållande, så har man inte "gemenskapen" så kommer förhållandet förr eller senare falla över på "fel" sida. Eller vad man ska säga.

 

I kort så är man två i ett förhållande, och det ligger på bådas bord att hålla förhållandet igång. Kärleken kan hålla ett förhållande vid liv med bara kärlek, men förr eller senare så måste personligheterna passa ihop. För även om man är "kära" i varandra så kommer kärleken att hamna lite i bakgrunden efter ett tag. Och räcker då inte som det enda klistret som håller förhållandet ihop.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Självklart är det bra om man har olika saker man tycker om att göra. För som du säger så skulle man nog bli galen om man gjorde allt tillsammans. Men samtidigt krävs det att den tiden man har tillsammans kan spenderas med något som båda tycker är kul.

 

Det är ju jobbigt för ena partnern om man alltid ska göra det den andra partnern tycker är kul/intressant.

 

Hm.. Jag tänker att det första du bör tänka på egentligen är hur du ska exponera dig för andra singlar generellt. Alltså inte redan på en gång välja specifika drag för då blir det kanske svårare?

Du sa att du bor i en mindre stad. Vad finns det för naturliga miljöer och aktiviteter där du kan träffa singlar?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hm.. Jag tänker att det första du bör tänka på egentligen är hur du ska exponera dig för andra singlar generellt. Alltså inte redan på en gång välja specifika drag för då blir det kanske svårare?

Du sa att du bor i en mindre stad. Vad finns det för naturliga miljöer och aktiviteter där du kan träffa singlar?

 

Jo de vet jag :P Jag limiterar mig så pass hårt just för att jag har haft förhållanden med olika personligheter. Och blir "hårdare" för varje gång :P

 

Här i byn kan jag välja mellan att gå på privata fester och träffa folk som inte är garanterat att de är gamla nog för att dricka alkohol eller gå på baren som finns här, och träffa folk som är "stammisar" och antagligen pansionärer eller snart är det :P

 

Förutom det så får man dra utanför byn.... men då hamnar man på första sträcket igen, med privata fester -.o

 

annars? ja du... Man kan ju gå på badhuset, men vet inte om det är bästa stället att "ragga" på. Och lite samma med föräldrar träffar på dagis.

 

Så det är mina alternativ :P

 

Annars äre online som gäller :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo de vet jag :P Jag limiterar mig så pass hårt just för att jag har haft förhållanden med olika personligheter. Och blir "hårdare" för varje gång :P

 

Här i byn kan jag välja mellan att gå på privata fester och träffa folk som inte är garanterat att de är gamla nog för att dricka alkohol eller gå på baren som finns här, och träffa folk som är "stammisar" och antagligen pansionärer eller snart är det :P

 

Förutom det så får man dra utanför byn.... men då hamnar man på första sträcket igen, med privata fester -.o

 

annars? ja du... Man kan ju gå på badhuset, men vet inte om det är bästa stället att "ragga" på. Och lite samma med föräldrar träffar på dagis.

 

Så det är mina alternativ :P

 

Annars äre online som gäller :P

 

Jävlar. Låter som att det är online som gäller i så fall.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo, och vanligen så folk som löper har hörlurar eller nå. Plus att man känner sig som en creeper om man sakta joggar efter ett spår, och så kommer en brud joggandes förbi. Så ökar jag farten för att hinna i fatt, knacka henne på axeln och starta en konversation.

 

.....

 

Fast, jag skulle nog komma bara till första steget "öka farten" och sedan se hur hon med en blandning av förvirring och skräck, också ökar farten :p

 

Vilket jag råkade ut för en gång när jag skulle till en kompis när jag var yngre och tar ca 40min med cykel. Efter ett tag kommer en tjej ut på sin cykel från en lägenhet, och jag cyklar bakom henne i 4-5min innan hon lade märkte till mig. Efter det kom vad jag tyckte var roligt.

 

Hon tittade över sin axel och såg mig, började cykla snabbare. Och där var det nedförbackar och skit, så hon kom aldrig "långt" ifrån och hon saktade in lite då och då i sina boosts. Och varje gång vände hon sig om, såg mig och cyklade snabbare :P

OCH hon bodde jätte nära min kompis. Så detta fortsatte i typ 20-30 min :P

Så när hon väl kom till sin lägenhet så slängde hon ifrån sig cykeln, tittade på mig och sprang in i sin lägenhet :P

Och jag skrattade gott hela vägen till min kompis hus :P

 

Men ja, man känner sig som en creeper när man följer efter folk för länge. Och det lär ju bli värre om man försöker hinna i fatt :P

 

 

Sedan skrev vi om gemensam intressen och sånt. Min senaste var jag tillsammans med och gifta i 5 år, men absolut inget gemensamt. Och nu menar jag verkligen inget gemensamt :P

Kan inte svara på hur detta förhållandet ens överlevde första månaderna tillsammans, men ja. 

 

Jag gillar spel

hon hatar spel

 

Jag gillar all anime

hon kunde se vissa animes men inte speciellt intresserad

 

Vi båda gillar serier men inte samma :

Jag : Game of thrones, Walking dead, The 100, Scrubs, big bang, Under the dome... OSV OSV, massvis med serier förutom just de hon gillade. Typ greys anatomy.

 

Jag gillar film, och där går nästan alla saker ner för mig.

Hon gillar inte att se film speciellt, men tycker att musikaler kan vara kul.

 

Ja, inga hobbies eller intressen gick ihop. Självklart ska man ha något eget att göra annars blir man galen på varandra. MEN man lär ju ha några gemensamma intressen så att man kan ha kul ihop.

 

Varför tog förhållandet slut?

Det dog sakta men säkert av sig själv; På grund av just att vi inte hade något att prata om som intresserade oss båda.

 

Och ja, jag snackar randomly när jag är uttråkad :P

 

iaf, det jag ville säga var att iaf för mig känns det som ju fler intressen man har gemensamt ju bättre.

 

Och när det gäller Anime, Manga, tv-spel, Brädspel, rollspel  och Datorspel. Så är dessa hobbies så pass bra att man kan göra det tillsammans eller var för sig :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...