Hoppa till innehåll
Anime.se

Jackdaw tecknar serier


Jackdaw
 Share

Rekommenderade inlägg

När jag gick i högstadiet ville jag bli serietecknare och ägnade nästan varje dag till att teckna. Men någonstans i gymnasiet så fick jag andra hobbys som spelutveckling t.ex. och glömde bort mina gamla drömmar. Men så började jag fundera på att börja igen lite smått, åkte på Närcon, gick med i Tomas Antilas (känd från animeradion bl.a.) workshop och återupptäckte det magiska i att berätta i bilder.

Fick som uppgift att komma på en protagonist med en riktigt dålig egenskap och sedan designa dess utseende efter det. Tecknade en övertrött gubbe som är konstant nära att dö av utmattning:

 

e1f9d5.jpg

 

Gjorde sedan en kort skämtserie med honom på 5 sidor.

akjvro.jpg

 

11w6329.jpg

 

2rww0af.jpg

 

2n9ajx0.jpg

 

2rmxtly.jpg

 

33vya69.jpg

 

Tomas verkade gilla den. Fick framförallt beröm för mitt bildspråk. :hazukashii:

 

Inspirerades sedan av hans bok Mitt ex som gjorde slut är sur på min flickvän (kan rekommendera den!) till att teckna denna också:

 

qnwvgl.jpg

 

Känner mig väldigt nöjd med hur den blev! Ska ta och renrita den har jag tänkt.

Några övriga teckningar jag gjorde under konventet:

 

2cglmpv.jpg

 

Tänkte från början bara rita av för att öva på Studio Ghiblis tecknarstil, men bestämde mig snart för att göra något roligare av det, så det blev det.

 

ok30w.jpg

 

Var någon tjej på workshopen som bara tecknade fåglar. Jag som också diggar fåglar kan ju inte vara sämre än att göra en också. Hennes teckningar slog min med hästlängder dock. :happydrop:

2cctu0l.jpg

 

Öhh... konst!

 

Tack till Tomas och alla föreläsare på Närcon för all inspiration, information, feedback och hjälp! Ska definitivt satsa på serietecknandet igen! Blir lycklig att se att jag inte har blivit sämre av alla dessa år som jag har gjort annat (7-8 år?). Ska se till att uppdatera tråden eftersom jag får mer teckningar och serier på bordet! (Och så äntligen fixa en vettig scanner... kan nog vara bra att ha, eheheh...)
 

Mata ne!

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Töfft! Och för all del, fortsätt teckna! : D Rekommenderar bläckpenna/ tusch eller en tuffare scanner (eller båda!) så att linjerna dina "sticker ut" mer från pappret när du visar upp ditt färdiga resultat - kontrasten är din vän osv :-) Kommer vi få se mer av dina alster här i tråden tro?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jovisst, när jag renritar så kör jag ofta med kalligrafipennor i olika storlekar, men de där var bara någorlunda snabba konceptteckningar och layouts. Vet inte när jag får ordning på scannerproblemet. Jag har en som jag aldrig har fått att fungera och hittar inte strömadaptern till. I värsta fall får jag köpa en ny. Jag kan ta och förstärka teckningarna i GIMP så att de blir skarpare i fortsättningen. Och ja, jag kommer uppdatera tråden med fler teckningar eftersom jag tecknar fler.

 

Bonus, serie från högstadiet (digitalt förstärkt):

 

2w2fw4x.jpg

 

Jag kunde verkligen inte berätta en sammanhängande berättelse på den tiden, men teckningarna såg relativt bra ut. Övade på tecknandet varje dag under högstadiet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag funderade på det en gång förut, fast inte för tecknandet utan för animation. Mina serier och teckningar vill jag fortfarande göra med penna, papper och bläck. Jag föredrar det organiska i både processen och resultatet. Det är också mer förenligt med min tecknarstil som inspireras av mer klassiska skapare och stilar, t.ex. influenser som Akira Toriyama, Spirou, Miyazaki och klassisk manga och anime (shōwa eran).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...