MathJuice Skrivet juni 17 Anmäl Share Skrivet juni 17 Vad är Ready or Not? Sierra Entertainment är en gammal men legendarisk spelutvecklare som slog igen sina dörrar 2008. En serie som kom från deras verkstad var Police Quest: SWAT från 1995. Serien följer dig som en medlem i amerikanska polisens insatsstyrka Special Weapons And Tactics. Det började som en FMV point-and-click i första, gick över till ett isometriskt strategispel likt de första XCOM-spelen, och sedan i del tre och fyra (99 respektive 06) gick det över till FPS. När det gick över till första person så blev serien mer taktiskt likt gamla Rainbow Six och samtidigt verklighetstroget, samtidigt som teman blev mörkare och förankrat i vad som kan hända i verklighet. När serien var död och liknande spel lös med sin frånvaro dök VOID interactive upp med Ready or Not på Steam Early Access 2021, med en fullrelease i december 2023. I skrivandets stund så har konsolversionerna inte släppts än men är planerade till sensommaren. Story Los Sueños, Kalifornien. Staden är översvämmad av kriminalitet efter ett ekonomiskt ras och oroligheterna sprider sig som en löpeld. Du är David Beaumont, "Judge", ledare för D-plutonen i stadens SWAT-team, och det är upp till er att städa up i staden. Det finns ingen direkt övergripande story utan du upplever den i varje uppdrags genomgång och via samtal till larmcentralen. Även nivåerna är grund för berättandet av storyn, och den kan vara grym. Det börjar med att stoppa ett rån på en bensinmack och helt plötsligt slängs du in i en pågående skolskjutning. Det finns riktigt mörka teman och Ready or Not skyr inte från att måla upp ett porträtt av händelsernas gång. En annan sorts skräckspel. Gameplay Ready or Not är långsammare men mer intensivare än de flesta andra shooters. Tålamod och försiktig framryckning är mer givande än att springa rätt igenom och försöka meja ner allt. Du spelar en polis trots allt, ditt jobb är att skydda civila och arrestera kriminella. Efter varje uppdrag bedöms din insats och övervåld gillas inte av polischefen. Du har även en dedikerad knapp att skrika "polis, upp med händerna" för just det ändamålet. Men det huvudsakliga tricket är hur din enhet hanterar dörrar och rensar rum. Det finns möjlighet att använda en spegel under dörrkarmen och se vad som finns på andra sidan, därefter kan du planera hur du stormar in. Smyger du dörren på glänt? Sparkar du in den? Smäller du den med sprängdeg eller en murbräcka? Går du in från en annan dörr? Därefter gäller det att kontrollera vinklar och potentiella hot när du kliver in. Dina AI-kollegor är ganska skärpta och kan enkelt styras med en snabbmeny för var du vill ha dom och hur du vill tackla en dörr. Det finns vissa problem med deras beteende dock då dom kan blocka din väg eller gå runt ett hörn istället för genom en dörr du ville ha dom igenom. Dessutom så har dom ingen känsla för icke-dödligt våld. Blir dom beskjutna av en fiende så skjuter dom tills fienden faller, ibland tömmer hela magasin under tiden. Inget försök att lätt vådaskjuta eller använda saker som pepparspray, bara klick-klick-boom. Överlag dock så är dom kompetenta och smarta nog för dina behov. Utrustningen till ditt befogande är väldigt varierande för att kunna täcka alla ändamål. Skyddsvästen kan variera från lätt till tung för mer skydd och mindre smidighet, men utöver det kan den fyllas med antingen kevlar, keramikplattor eller stålplattor som påverkar hur resistent du är mot kulor och hur du påverkas av att bli skjuten. Sen så har du alla verktyg för att kunna neutralisera fiender utan dödlig utgång. Flashbangs, tårgas, pepparspray och hagelgevär laddat med bönpåsar, dörrstoppare för att styra flödet av fiender, C2 för att knäcka dörrar, gasmasker, vapenmonterade ficklampor och mörkerseende kikare. I kampanjen kan du även rekrytera officerare som ger bonusar till din grupp som enklare att sparka ner dörrar, mera pansar, lättare att skrämma fiender till att ge upp etcetera. Det finns en nackdel dock: du kan inte bara starta om ett uppdrag om det inte går som du vill. Du har då tre olika val: Du slutför uppdraget, med risk för en sämre rankning, döda poliser och stress hos dom som överlevde. Exfiltrerar i förtid, och på så sätt förlora uppdraget och potentiellt stressa dina kollegor. Alt+F4 och starta om med ett clean slate. Du straffas inte från att tvinga spelet att stängas och det känns inte riktigt rätt. Quick play och multiplayer har inte samma problem dock så det är mer hanterbart. Grafik Alla chockeffekter och miljöer är riktigt välgjorda och gillar skarpt vapenmodellerna. Dock så lider spelet av en hel del pop-ins och i sällsynta fall finns det ställen som tankar din framerate. Din maskin kommer svettas trots att det överlag inte ser så extremt avancerat grafiskt sett. Spelet kompenserar för det med att fylla varje bana med tonvis av detaljer och unika detaljer. Mörkerseendet är nog det snyggaste jag varit med om på länge, så det är synd att basspelet bara har 2 mörka banor att utnyttja dom i. Ljud Bästa sättet att utnyttja Ready or Not är med hörlurar med surroundljud, då kan du enklare veta var någon är baserat på deras mumlanden. Ljudbilden överlag är stabil med vissa imponerande skådespelare under genomgångarna... och vissa andra mindre inspirerande. Du kommer att höra mycket callouts från dina kollegor och skrikande från skurkar som vägrar ge upp, men sen när kulorna viner så lever du dig in i kaoset på riktigt. Sen så har vi ett solitt soundtrack att lyssna på. Det är tematiskt baserat på vilken bana du spelar och kan ha riktigt mörka undertoner för att matcha det som sker på skärmen. Sammanfattning Ready or Not belönar dom mest tålmodiga och kan nästan beskrivas som "The Dark Souls of shooters". Det finns frustrationsmoment, men med tanke på hur spänningen ligger på så tjockt som den gör så är det värt att öppna, flasha och cleara denna titel. Omdöme: 911/10 1 Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommenderade inlägg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.