Hoppa till innehåll
Anime.se

Söka gymnasium, ett tips från mig


F.d. medlem
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag tänkte starta en liten finurlig tråd om olika Gymnasium som rekommenderas. Själv startar jag med Bergs Gymnasium i Svenstavik.

 

-------------------------------------

Skolan i kort[/b]

 

http://www.gymnasiet.berg.se/

 

Program

(TeIT) Teknik IT

(Im) Interaktiv Media

(SpSp) Samhällsvetenskapsprogrammet inriktning Samhällsvetenskap

(SpHäst) Samhällsvetenskapliga programmet med inriktning häst

(SpIdrott) Samhällsprogramet med inriktning mot idrott

(SpEsIT) Samhällsvetenskapliga programmet med estisk och informationsteknologisk inriktning

(NvNv) Naturvetenskapsprogramet med inriktning Naturvetenskap

NvHäst) Naturvetenskapsprogramet med inriktning Häst

NvIdrott) Naturvetenskapsprogramet med inriktning Skidor

 

 

Skolan är lokaliserad i jämtland. Karta hos GulaSidorna.se

Via ovan länkad sida kan ni se området där skolan finns, zooma ut för att se vart det ligger i sverige exakt.

 

Det som gör detta gymnasium speciellt är att det har många ovanliga program och ett av de mest ovanliga är Interaktiv Media (Im) som, vad jag vet, inte finns någon annanstans i Sverige. Detta program har den sällsynta utbildningen mot spel som samtidigt är blandat med det vanliga media-programet. Information om programen finns på sidan.

 

Vi läser i perioder, det vill säga att vi inte läser alla ämnen samtidigt och vi har ett mindre stressat schema. Ca 3 ämnen per period läser vi.

 

Sedan har de elever som går här tillgång till Mediacenter i Svenstavik. Detta är Bergs lokala radio och tv förening. Här finns så bra studio för ljud och film som behövs för en student. Det finns även en blue-screen för de som vill vara lite extra 'professionella'. ;)

 

Sedan är skolan liten så alla känner typ alla. :D

 

Angående bostäder

 

Fastighetsägare är http://www.berg.se/doc/BHH/Default.html

 

Det finns lägenheter här som har väldigt bra studentrabatt. Lägenheterna byggdes för ca 4-5 år sedan så de är relativt nya.

 

Den lägenhet jag bor i är en 1a på 33kvm. Hyran är på 2200kr där el, vatten och bredband ingår. (2mbit delat med de närmaste grannarna)

Lägenheterna är placerade 2 och 2 och i någorlunda radhusformation. Så, inga trappuppgångar.

 

Tvättstuga finns ca 25 meter från ytterdörren.

 

De som bor här är till 90% elever som går på just Bergs Gymnasium och det festas ofta för de som är intresserade. |Insider information ;)|

Men för de som inte gillar fester så kan jag meddela att de brukar ej spåra ur så det är relativt lugnt här, jag lägger inte märke till dem, inte ens när jag går och lägger mig. :D

 

Om det skulle visa sig inte finnas några tillgängliga lägenheter så finns det nog möjlighet för en person att dela lägenhet med mig. :)

-------------------------------------

 

Jag är i skolans information- och marknadsföringsgrupp så om ni vill veta mer så kan ni vända er direkt till mig eller använda Direktkontaktsinformationen under Kontakt på hemsidan.

Jag har webkamera för att visa hur min lägenhet ser ut. Jag kan även snacka med lärarna åt er om ni vill veta något särskilt.

 

En sista sak som jag kan nämna är att om ni söker så får ni flera fördelar före ni börjar, t.ex.

 

Jag fick inte börja på den skolan för min kommun. Jag ringde upp bergs gymnasium och de hjälpte mig. De började prata med kommunen och efter MÅNGA om och men så kom jag in.

 

Om ni vill besöka gymnasiet så finns det en person (Egil) som åker runt, varje år, och skjutsar folk från hela landet för att besöka gymnasiet, om ni har problem att ta er dit så att säga. Han kom och hämtade mig 28 mil från skolan första gången jag skulle kolla in skolan.

 

--------------Over and out-----------

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Finurlig tråd det här! Hoppas att fler skriver om sitt gymnasie. Jag behöver info, ska ju välja snart!

-------------------------------------------------------------------------------------

Jag skulle vilja gå Samhällsvetenskapliga linjen med språkinriktning. Om någon går på en skola som har detta alternativet kan ni väl skriva lite om den skolan!

-------------------------------------------------------------------------------------

Ser fram emot att fler skriver om sina gymnasie!

 

Mvh -Kakashi-

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Började på Viktor Rydbergs Gymnasium Jarlaplan för ca 2 månader sen och hittils har det vart bra. Går bild och form.

 

På skolan finns det:

Samhällsvetenskapliktprogram med inriktingen Samhällsvetenskap

Estetiskaprogrammet Dans

Estetiskaprogrammet Teater

Estetiskaprogrammet Musik

Estetiskaprogrammet Bild och Form

 

Estetiskaprogrammet (alla inriktingar) är utformat så så att man läser allt vad det vanliga samhällsvetenskapligaprogrammet gör(utom lokala profiler). Vilket gör att man inte blir för enkelspårig och måste plugga nya kurser efter gymnasiet för att fortsätta studera.

 

Det råder en väldigt trevlig stämning på skolan.På vintrarna måste man tex ha inneskor.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...