Hoppa till innehåll
  • inlägg
    3
  • kommentarer
    3
  • visningar
    458

Odjuret som skrek “spelet eller animeserien?” vid Anime.se:s hjärta

Sceleris

80 visningar

Jag är taggad inför animeversionen av det legendariska porrspelet YU-NO: Flickan som mässar kärlek vid världens ände, som sägs vara en helt fenomenal berättelse. Jag har sett den kallas för “porrspelens Evangelion”; titeln känns ju för övrigt referentiell, Evangelion:s avsnitt 26 heter ju “Odjuret som som skrek kärlek vid världens hjärta” – vilket förvisso är en referens till en Harlan Ellison-berättelse, men vem tror på riktigt att YU-NO snarare skulle referera till en då 28 år gammal obskyr amerikansk bok istället för ett 9 månader gammalt uppmärksammat animeavsnitt? (Jag blir påmind om en japansk melodramasnyftarbok från 2001 med titeln Skrika kärlek vid världens hjärta; om jag minns rätt fick de lite rättighetsproblem med Ellisons dödsbo, och författaren erkände att namnet kom från Evangelion och att han inte hört talas om Ellisons berättelse.)

I vilket fall drabbas jag av det gamla dilemmat: om nu det gamla spelet från 1996 är så bra, hade det då varit bättre att spela det först (om några år)? Jag är förvisso en animefan i första hand, och japansk nördkultur-fan i andra hand (eller tredje, eller fjärde, eller åtminstone inte första), men jag har några farhågor om att animeserien blir otillräcklig. Animeserien ska visst gå igenom alla “rutter” från spelet, men på “bara” 26 avsnitt (26 avsnitt är ganska mycket nu för tiden!); spelet i sig uppskattas till runt 30 timmar för huvudberättelsen (en rutt?), och uppemot 50 timmar för att gå igenom allt. Så det låter ju som att man kan gå miste om mycket innehåll – fast duktiga producenter kan förstås förmodligen komprimera det på ett bra sätt.

Ett annat problem är att spelet så vitt jag hört utnyttjar sitt format väl. Alltså, berättelsen handlar om en snubbe som av sin försvunne far får en apparat som låter honom ta sig mellan parallella världar. Jag har fått för mig att spelet använder sparnings- och laddningsfunktioner och sådant som en del av berättandet, vilket ju låter väldigt fiffigt. Det är ett element som man tappar i en filmatisering.

Å andra sidan kan det väl ha varit lite åt det hållet med Steins Gate-originalspelet, och det fungerade ju som animeserie. Även tidsmässigt: 24-40 timmar spel blev 24 halvtimmar anime. Det går ju också att argumentera för att om en filmatisering är nedskalad, så kan man se filmatiseringen först och originalet sedan, för att med originalet så kommer det ju att finnas nytt material kvar att upptäcka.

Hmm… Spelet eller animeserien…?



0 kommentarer


Rekommenderade kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt community. Det är enkelt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu
×