Hoppa till innehåll
Anime.se

Hjälp en vilsen själ att hitta rätt manga film


zindu
 Share

Rekommenderade inlägg

Hej allihopa!

 

Jag är ny här på forumet, och ny på manga också. Av någon anledning så har jag alltid fascinerats av manga, men aldrig tagit mig tid att utforska det. Och, det är det jag gör nu. Jag har tänkt köpa några manga filmer till att börja med, och då skulle jag uppskatta det väldigt mycket om ni ville tipsa mig om bra manga filmer.

 

En film som jag jättegärna vill ha tag på är "Kai Doh Maru".. någon som vet vart jag kan köpa den i Sverige???

 

Förlåt för alla dessa frågor, men jag måste bara ha tag på bra manga filmer snart..

 

love,

 

zindu

 

 

Ps: Är de flesta filmerna på dubbade eller är det sv el eng text?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Välkommen till anime.se!

 

Kai Doh Maru kan du köpa tex. på webhallen. Det finns så mycket anime att rekommendera, men en serie som brukar gå in hos alla nybörjare är "Cowboy Bebop". Men annars så är ALLA Ghibili filmer underbara och de är relativt lätta att få tag på.

 

Vad gillar du för typ av filmer annars, Sci-Fi? Fantasy? Drama? Lite mer information skulle inte skada :)

 

*Flyttar tråden till Anime*

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ghibili's Lång Filmer är helt klart bra att börja med. Spelar igentligen inte vilken man ser först eftersom alla är mycket välgjorda på alla sätt och vis. Men tex Princess Mononoke och Spirited Away är bra att börja med. Går att få tag i rätt billigt på Webhallen. Kring 100 lappen kostar de.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tack så mycket för era svar! Hehe, jo lite mer information..

Ehh.. jag gillar mest drama och Fantasy.. men Sci-Fi är också helt okey..

webhallen, toppen! Ska surfa in dit nu och se vad jag kan beställa..

Har någon av er sett Ghost in a shell? Hörde av en cyber kompis att den skulle vara bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

"Ghost in shell" är ok, men inte mycket mer. Gillar "Ghost in shell 2: innocence" mer än den första filmen.

 

Andra serier som är bra att checka ut är Trigun (Actionfylld, full av komedi, men ändå seriös), Berserk (väldigt blodig, men extremt bra action/fantasy serie), Azumanga Daioh (komedi serie som handlar om några tjejer i skolan), Full Metal Panic (action med mecha).

 

Detta är serier som jag började med, hoppas det är lite trav på vägen. De andra forumiter har nog fler tips på vad som är bra att börja med :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En sak som jag inte fattar, när jag ska beställa från webhallen.

Tex. den här filmen Perfect Blue, och då finns det två olika varianter, ena som är lite billigare o den andra lite dyrare.. olika import på dem, men annars är allt likadant.. vilken ska man beställa? *förvirrad*

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En sak som jag inte fattar, när jag ska beställa från webhallen.

Tex. den här filmen Perfect Blue, och då finns det två olika varianter, ena som är lite billigare o den andra lite dyrare.. olika import på dem, men annars är allt likadant.. vilken ska man beställa? *förvirrad*

 

Den ena är import från USA & den andra från AUstralien, Den från USA är den dyrare, men ta den lite billigare, det skiljer inget alls, det som kan skilja är extra grejjerna man får med.

 

I övrigt om du ska ha filmer så kan jag rekomendera armitage filmerna.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den ena är import från USA & den andra från AUstralien, Den från USA är den dyrare, men ta den lite billigare, det skiljer inget alls, det som kan skilja är extra grejjerna man får med.

 

Skillnaden är altså att AU (de billigare) är kodad för region 4 och USA är kodad för region 1. I Sverige har vi ju region 2 så kontrollera först vad din DVDspelare klarar.

 

Några serier jag vill rekommendera är:

Record of Lodoss War - En riktig Fantasyklassiker inom anime. Trots sin ålder är den väldigt snyggt ritad. En personlig favorit! :) Den har även blivit fasligt billig på senaste tiden...

Twelve Kingdoms - Fantasy, baserad på en japansk romanserie. Väldigt intressant story, snyggt ritad, välgjord rakt igenom!

Rune Soldier - Fantasy, lite lättsammare än de två tidigare. Mer humor.

 

 

Jag håller även med om de tidigare rekommendationerna av bl.a. Trigun, Berserk, Ghiblifilmer (Mononoke Hime, Spirited Away, etc).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den ena är import från USA & den andra från AUstralien, Den från USA är den dyrare, men ta den lite billigare, det skiljer inget alls, det som kan skilja är extra grejjerna man får med.

 

Skillnaden är altså att AU (de billigare) är kodad för region 4 och USA är kodad för region 1. I Sverige har vi ju region 2 så kontrollera först vad din DVDspelare klarar.

 

 

 

Hmm ajo men finns det spelare som bara klarar region 1 så länge den inte är köpt i USA alltså? För jag kan väl inte köpa en spelare i sverige som enbart tar region 1, om jag ska köpa en spelare i sverige för att se region 1 så måste jag la köpa en regionsfri ? Men och andra sida så erkänner jag, jag utgick från att hon/han hade en regionsfri :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag rekommenderar (oberoende av genre/smak):

 

Haibane Renmei - Lugn och trevlig anime med emfas på känslor och att hitta sin plats. Symbolisk.

 

Shingetsutan Tsukihime - (engelska namnet är Tsukihime Lunar Legend) handlar om vampyrer och en kille som har en speciell förmåga. Ganska dramatisk mot slutet, för den som gillar lite mer allvarlig anime.

 

Chrno Crusade - Kyrkan kämpar mot satans demoner och djävlar i världen. Och sida vid sida k'mpar med dem djävulen Chrno, vilket inte uppskattas av de andra demonerna.

 

Trigun - Western á la anime! Växlar mellan hysteriskt rolig och alvarlig på ett bra sätt som gör att man vill fortsätta titta.

 

Vampire Hunter D - En långfilm som handlar om dunpealen D (dunpeal = halvt människa, halvt vampyr) En rik familjs dotter kidnappas och D skickas efter henne på grund av att förövaren är en fullblodsvampyr. Ju längre in i filmen man kommer desto trassligare blir situationen och stämningen byggs upp på ett effektivt sätt.

 

Final Fantasy Unlimited - Imponerar inte speciellt grafiskt men har en bra handling och många roliga stunder för FF fantaster.

 

FLCL - En anime av den knäppare sorten. Går inte att förklara med ord.

 

Excel Saga - Humor när den är som bäst. Har ingen speciell handling.

 

Då är den regionsfri, så du är i lugna vatten

Skulle nog inte tro det, om datorn är en paketdator så är den automatiskt regionskodad till Region 2. För att förbigå detta kan man ladda ner ett program som tar bort regionskodningen och låter en se på DVD'er från alla regioner. Till detta rekommenderar jag DVD-Region Free (programmet heter faktiskt så)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Där tycker jag faktiskt man kan ignorera eventuella lagligheter. Om jag köper en DVD-spelare på lagligt vis och sedan köper helt lagliga DVDer, så pengarna går till skaparen och alla mellanhänder, inte fan har någon rätt att säga till mig att jag inte får använda en av mina ägodelar för att kunna titta på de andra...

 

Vad gör man förresten med saker som bara finns i en region, eller om man vill ha en specialutgåva från nåt särskilt land. Ska man köpa fem DVD-spelare eller? Nä, någon måtta på mediakoncernernas girighet får det vara

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Där tycker jag faktiskt man kan ignorera eventuella lagligheter. Om jag köper en DVD-spelare på lagligt vis och sedan köper helt lagliga DVDer, så pengarna går till skaparen och alla mellanhänder, inte fan har någon rätt att säga till mig att jag inte får använda en av mina ägodelar för att kunna titta på de andra...

 

Vad gör man förresten med saker som bara finns i en region, eller om man vill ha en specialutgåva från nåt särskilt land. Ska man köpa fem DVD-spelare eller? Nä, någon måtta på mediakoncernernas girighet får det vara

 

Håller helt och hållet med dig! Men, hur fixar man så att man blir av med skyddet?

 

Japs - tack så mycket för dina rekommendationer, dom ska jag spara =)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Håller helt och hållet med dig! Men, hur fixar man så att man blir av med skyddet?

När det gäller vanliga DVD-spelare så är det vanligt att dagens DVD apparater har en inbyggd regionsfri funktion. Oftast kallas den Region 0, i vissa fall kan den dock kallas Region X. Om du frågar där du köpte/tänker köpa maskinen så förklarar de hur du ska göra ifall den har den funktionen.

 

Japs - tack så mycket för dina rekommendationer, dom ska jag spara =)

Kul att man kunde vara till hjälp. ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...