Hoppa till innehåll
Anime.se

Namnändelser


AndY
 Share

Rekommenderade inlägg

-san brukar man överstätta till Mr. eller Herr. Tilltalar man mest vuxna personer med.

 

-Kun kan man inte översätta ngt till direkt, använder man till unga pojkar mest men även till tjejer i vissa tillfällen, vilka tillfällen detta är vet jag dock inte.

 

-Chan används oftast till tjejer, kan nog översättas med "lilla".

 

-Sama betyder ungefär Herre. Mycket respektfullt.

 

Sedan finns det alla dom som betyder mer eller mindre vad personen är.

Du kan kalla din bror Onii-san(bror) men även dennes namn med -Onii-san som ändelse.

 

Samma gäller för Onee-san/chan(syster)

 

Ni får gärna rätta mig då jag inte är 100% säker på allt, men det mesta borde stämma iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

[EN STANDARDPOST]

 

-san: standardartighet. Till någon man inte känner så fasligt bra, eller som är äldre.

-kun: oftast till män och pojkar av samma sociala status eller lägre. Kan i vissa situationer vara nedsättande.

-chan: "lilla söta". Normalt till små flickor, men kan beroende på situation även användas till vuxna kvinnor.

-sama: "ärade". Används framförallt till svärföräldrar, adel etc. Högt uppsatta folk som direktörer o.dyl. tilltalas ofta med sin titel istället.

-chama: en blandning av "chan" och "sama". Används inte idag. Användes till små barn av en högre social status än en själv.

-dono: liknande "-san", men artigare. Används inte idag. Normalt sett från en högt uppsatt person till en annan högt uppsatt person, som t.ex. mellan två krigsherrar.

-sensei: "lärare". Används till lärare, helt sonika.

-senpai: "den som kommer före". En oerhört viktig del av det japanska samhället. Används till folk som befinner sig i samma sociala grupp som en själv, men som varit där längre. Det klassiska exemplet är att en person från en yngre klass tilltalar en från en högre med "-senpai", men detta förekommer även inom företag, föreningar etc. Till uttrycket tillhör att en senpai skall vara förebilden och "ta hand om" sina kouhai (motsatsen till senpai), vilket normalt innebär betala mer vid föreningsfester etc, och en kouhai skall inneha respekt för sina senpai.

-heika: "konung". Till monarker eller kejsare.

-denka: "prins". Till monark- eller kejsarprinsar. Används knappast idag.

-kyou: ytterligare ett artigt uttryck krigsherrar emellan. Analysen är inte slutförd, så jag vet inte om det är från en högre uppsatt till en lägre eller tvärtom, men det liknar "-dono".

 

Detta kan kombineras med dels förnamn, dels efternamn, och dels titel. Det finns också en hel de suffix som helt sonika är titeln, som till exempel -buchô (avdelsningschef) eller -shachô (VD). Dessa har jag inte listat mest på grund av att de är rena glosor.

 

Sätten att tilltala en person kan alltså varieras i det oändliga, och man kan diskutera i sjuhundra år om huruvida det är artigare att kalla någon för förnamn-kun, eller att säga efternamnet utan suffix. Min erfarenhet är att det mesta är situationellt. Till detta kommer att man normalt kallar folk för smeknamn, där man lägger på "-chin", eller "-pon" eller "-ttchi" efter en förkortning av namnet. "Kyouko" kan bli till "Kyou-chan", "Mizuho" kan bli till "Mizupon", "Akiyama" kan bli till "Akkii" etc etc etc. Kan varieras i det oändliga det också.

 

Min källa för dessa uttalanden är ungefär mina samlade manga, men också från egen erfarenhet. De skumma varianterna som "-chama", "-dono", "-denka", "-heika", "-kyou" etc kommer främst från Heroic Legend of Arislan och Berserk.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...