Hoppa till innehåll
Anime.se

Jag behöver hjälp.....Anime stereotyper


Hinata-chan
 Share

Rekommenderade inlägg

Du får nog begränsa dig lite mer än så. Det finns lite för många stereotyper i animé, beroende på vilken genre man talar om. Det finns en rad stereotyper i harem-animéer, en rad stereotyper i slagsmålsaniméer och så vidare. Att rada upp alla dem är ett alldeles för häckande arbete. Berätta istället vilka europeiska stereotyper du utgår ifrån.

 

...inte för att jag direkt tror att du kan räkna med att här få nåfra svar som är något att basera ett skolarbete på...

 

För att ge några exempel: I haremaniméer har vi den klassiska huvudpersonen som är en nörd/misslyckad idiot. I de flicktyper som brukar omge honom har vi den moderliga (husmorsaktiga), den pojkaktiga, den hundvalpsliknande, den asexuella, den tuffa, den känslokalla, den inställsamma, den intellektuella, och så vidare. För att mejsla ut stereotyper därur bör man nog ta en titt på många haremaniméer.

 

I en slagsmålsanimé har vi också den tuffe killen med plåster, den feminine, den sure och fåordige med tragiskt förflutet, den arrogande och skrytsamme, och så vidare och så vidare.

 

Att sammanställa allt det här är förmodligen mer arbete än du bett om, eller?

 

Jag skulle föreslå att du själv tar en titt på en rad olika animéer och försöker fastställa vilka stereotyper som finns i dem, och sen jämför dem fra och tillbaka.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

tack för hjälpen...

 

jag skall försöka sammanställa iaf ett antal (alla blir som sagt för mycke jobb) med utgångspunkt från 5 ganska olika filmer/serier bl.a Armitage III, Noir, Hellsing, Naruto och Evangelion.

Min tanke är att det finns ett antal stereotyper som alltid förekommer.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

tack för hjälpen...

 

jag skall försöka sammanställa iaf ett antal (alla blir som sagt för mycke jobb) med utgångspunkt från 5 ganska olika filmer/serier bl.a Armitage III, Noir, Hellsing och Naruto.

Min tanke är att det finns ett antal stereotyper som alltid förekommer.

Fast tänk på att alla de fem tillhör subgenrer till shounen. Vilket iofs 70% av all anime gör (tror jag?). Men det finns ju också shoujo. Och andra också, men shounen och shoujo är de två stora antar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Armitage III, Noir, Hellsing och Naruto.

Fast tänk på att alla de fem tillhör subgenrer till shounen. Vilket iofs 70% av all anime gör (tror jag?). Men det finns ju också shoujo. Och andra också, men shounen och shoujo är de två stora antar jag.

 

Öh... nja, kanske inte.

Armitage III är cyberpunk action för OVA-publiken, alltså animénördarna. Noir och Hellsing var midnattsaniméer. Av de som nämndes är det bara Naruto som är en pojkserie.

 

Och skall man göra en undersökning om vilka stereotyper som finns skall man ta snarlika serier. Vill Hinata-chan röra sig i shonen-slagsmålsserier skulle jag rekommendera att titta på Naruto, Flame of Recca, Hunter*Hunter, Yu Yu Hakusho eller så (fast då blir det två av samma författare, vilket inte är så bra).

 

Men tesen om att det finns vissa stereotyper som alltid (eller ofta) förekommer kan nog mycket väl stämma. Men det kan bli svårt att bevisa det om du tar Maison Ikkoku, Street Fighter II och Änglaägg, om ni förstår hur jag menar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För att ge några exempel: I haremaniméer har vi den klassiska huvudpersonen som är en nörd/misslyckad idiot. I de flicktyper som brukar omge honom har vi den moderliga (husmorsaktiga), den pojkaktiga, den hundvalpsliknande, den asexuella, den tuffa, den känslokalla, den inställsamma, den intellektuella, och så vidare. För att mejsla ut stereotyper därur bör man nog ta en titt på många haremaniméer.

Du glömde det viktigaste inslaget för flicktyper i haremaniméer: att absolut alla har blivit lobotomerade. Eller blir det under seriens gång.

Öh... nja, kanske inte.

Armitage III är cyberpunk action för OVA-publiken, alltså animénördarna. Noir och Hellsing var midnattsaniméer. Av de som nämndes är det bara Naruto som är en pojkserie.

 

Och skall man göra en undersökning om vilka stereotyper som finns skall man ta snarlika serier. Vill Hinata-chan röra sig i shonen-slagsmålsserier skulle jag rekommendera att titta på Naruto, Flame of Recca, Hunter*Hunter, Yu Yu Hakusho eller så (fast då blir det två av samma författare, vilket inte är så bra).

 

Men tesen om att det finns vissa stereotyper som alltid (eller ofta) förekommer kan nog mycket väl stämma. Men det kan bli svårt att bevisa det om du tar Maison Ikkoku, Street Fighter II och Änglaägg, om ni förstår hur jag menar.

Det jag utgår ifrån är väl att Hellsing är till Naruto som X är till Cardcaptor Sakura, ungefär. Alltså att de kanske inte i den smala betydelsen är shounen, men att de i släktskap sett definitivt är åt shounen-hållet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du glömde det viktigaste inslaget för flicktyper i haremaniméer: att absolut alla har blivit lobotomerade. Eller blir det under seriens gång.

Det varierar lite från haremanimé till haremanimé, och hur hårt man drar gränserna för "haremanimé" också: En del som har bred definition betraktar O gudinna som haremanimé, och där är tjejerna inte lobotomerade (men kanske aningen vansinniga). Dock är det en liten väl bred definition. Men tjejerna i Sakurakrigen (sakurataisen) är inte så superblåsta.

 

Det jag utgår ifrån är väl att Hellsing är till Naruto som X är till Cardcaptor Sakura, ungefär.

Hellsing har en målgrupp på 20+. X är snarare för 15+, eftersom den gick i Asuka, men det kan hända att jag tar fel där. I vilket fall är det tidningens målgrupp som bestämmer vad serien är för något, och är den riktad till vuxna män är det knappast en pojkserie.

 

Det är bl.a. på grund av sådant här jag tycker det blir grötigt med att använda japanska ord som ingen har distinkta definitioner på. Varför kan vi inte säga "pojkserier", "flickserier", "serier för unga män" och "serier för unga kvinnor"? Då blir det så mycket färre fel.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det jag utgår ifrån är väl att Hellsing är till Naruto som X är till Cardcaptor Sakura, ungefär.

Hellsing har en målgrupp på 20+. X är snarare för 15+, eftersom den gick i Asuka, men det kan hända att jag tar fel där. I vilket fall är det tidningens målgrupp som bestämmer vad serien är för något, och är den riktad till vuxna män är det knappast en pojkserie.

Jag skulle nog säga att Hellsing är en serie riktad till vuxna pojkar, och att du delar upp det hela lite väl mycket. Släktskapet är betydande, och innebär, anser jag, att om man ser till det nämnda urvalet så missas en betydande del av spektrumet, en miss som går lite längre än säg att bara vara "saknar sportaniméer".

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det jag utgår ifrån är väl att Hellsing är till Naruto som X är till Cardcaptor Sakura, ungefär.

Hellsing har en målgrupp på 20+. X är snarare för 15+, eftersom den gick i Asuka, men det kan hända att jag tar fel där. I vilket fall är det tidningens målgrupp som bestämmer vad serien är för något, och är den riktad till vuxna män är det knappast en pojkserie.

Jag skulle nog säga att Hellsing är en serie riktad till vuxna pojkar, och att du delar upp det hela lite väl mycket. Släktskapet är betydande, och innebär, anser jag, att om man ser till det nämnda urvalet så missas en betydande del av spektrumet, en miss som går lite längre än säg att bara vara "saknar sportaniméer".

 

Om man skall hålla på så, varför inte bara kalla det för man- och kvinno-animér? :idea:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

vuxna pojkar

 

Veckans oxymoron. Skall du börja prata om han-kvigor och dräktiga hingstar också?

 

Hellsing går i Young King Ours, och den är inte riktad till pojkar. Punkt.

X går i Asuka och är riktad till flickor. Punkt.

Jag är inte förläggaren och har inte läst deras utlägg om vilken målgrupp de vill rikta sig till, men så mycket är säkert.

 

Eventuellt handlar det bara om en definitionsfråga av "pojke" och "man". När jag säger "pojke" menar jag inne 18-åringar. Jag menar 14-åringar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

vuxna pojkar

Veckans oxymoron. Skall du börja prata om han-kvigor och dräktiga hingstar också?

 

Hellsing går i Young King Ours, och den är inte riktad till pojkar. Punkt.

X går i Asuka och är riktad till flickor. Punkt.

Jag är inte förläggaren och har inte läst deras utlägg om vilken målgrupp de vill rikta sig till, men så mycket är säkert.

 

Eventuellt handlar det bara om en definitionsfråga av "pojke" och "man". När jag säger "pojke" menar jag inne 18-åringar. Jag menar 14-åringar.

Och jag talar mer i stil med det faktiska innehållet inom en genre, och släktskap utöver de direkt definierade. Med vuxna pojkar menar jag män som mycket väl kan gilla samma saker som 15-åriga pojkar.

Jag gillar personligen inte ens genre-definitioner, för det binder folk lite för mycket. Men jag kan inte komma ifrån att de serier som nämndes står ganska stadigt i man/pojke-delen av anime.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Och jag talar mer i stil med det faktiska innehållet inom en genre, och släktskap utöver de direkt definierade.

 

Då är du ute på farliga vatten. Skall man hålla på och definiera stilar kommer det bara sluta i diskussioner där man inte håller med varandra om något annat än det mest grundläggande. Och det är dessutom mindre intressant för själva undersökningen. Målgruppens tänkta ålder är viktigare.

 

Jag gillar personligen inte ens genre-definitioner, för det binder folk lite för mycket.

 

Det är du som försöker skuffa in sakerna i en genre, jag har bara nämnt vilken målgrupp de är tänkt för. Det har ingenting med genre att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag gillar personligen inte ens genre-definitioner, för det binder folk lite för mycket.

Det är du som försöker skuffa in sakerna i en genre, jag har bara nämnt vilken målgrupp de är tänkt för. Det har ingenting med genre att göra.

Bara för att jag inte gillar saker som genrer eller målgrupper innebär inte att jag är blind för dem, och anser att de tyvärr kan forma innehållet till en betydande del, vilket påverkar den undersökning som trådskaparen vill göra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hum...jag kommer nog att byta ut Armitage III mot Love Hina och eventuellt ta med Kenshin (filmen) för att få lite mer variation. I övrigt blir det som jag sa innan Noir, Hellsing, Naruto och Evangelion.

Tack för komentarer.

Jag återkommer när jag kommit längre.

Föresten så kommer jag använda mig lite av historikgrejen här..hoppas de e okej

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hum...jag kommer nog att byta ut Armitage III mot Love Hina och eventuellt ta med Kenshin (filmen) för att få lite mer variation. I övrigt blir det som jag sa innan Noir, Hellsing, Naruto och Evangelion.

Tack för komentarer.

Jag återkommer när jag kommit längre.

Föresten så kommer jag använda mig lite av historikgrejen här..hoppas de e okej

Men Armitage III var ju den bästa av dem :)

 

Personligen skulle jag väl bytt in någon Mahou Shoujo-serie, men alla är ju inte jag, tyvärr ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Så där ja...

Då var mitt projektarbete sent om sider klart.. Stereotyper inom anime -vilka är de? blev rubriken.

tyvärr blev arbetet inte så omfattande som jag hade velat..men men..

Serierna som tillslut kom med var följande: Hellsing, Neon Genisis Evangelion, Naruto, Love Hina och Noir.

 

Jag vill tack för den hjälp jag fått på forumet.. tack tack..

 

skulle nån vara interesserad av mitt resultat så kan ni ju höra av er så kanske ja kan skicka det eller nått...

men det är som sagt inte så omfattande och ganska amatörmessigt gjort.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...