Hoppa till innehåll
Anime.se

Berserk


Cell
 Share

Rekommenderade inlägg

  • Svar 349
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Toppskribenter i detta ämne

Hmmm... är det bara jag som tycker att berserk har tappat väldigt mycket de typ 10 sista volymerna, jag menar jämför vol27 med vol1, de är ju två skillda genres. Istället för att vara en kolsvart dark fantasy har Berserk blivet ett episkt drama, Gatsu har gått från att vara en (ofrivillig) osocial halvpsykopat, plågad av sina innre demoner, ständigt redo för att slåss för sitt liv, till att driva dagis i de senare volymerna. Sen så har handlingen mer eller mindre stannat upp, (om Gatsu inte kommer ombord på den där nedrans båten nån gång snart får jag fnatt) Miura bara öser in massvis med sidospår/berättelser numera också som inte tillför nått igentligen, det bara drar ut på mangan så den blir segläst. Jag läste i en interjuv att Miura vill göra berserk minst 50 volymer lång om jag kommer ihåg rätt, och jag är rädd att han också försöker uppnå det för som sagt historien står ju still mer eller mindre nu. (I de gamla volymerna blev det lika mycket utträttat i 1 volym som det blir i typ 3 nya volymer)

 

Sen så tycker jag också att det finns alldeles för få intresanta karaktärer kvar, nästan alla de nya karaktärerna är trista/meningslösa eller comic sidekicks, och av de gamla som finns kvar så saknas dynamiken som fanns i mellan dom under de gyllene åren Gatsu<>Griffith<>Caska<> Band of the Hawk villket i och för sig kanske inte är så konstigt. Hursom helst hoppas jag att Griffith får en mer central plats i historien igen för i min åsikt så det mesta av djupet och storheten i berserk av sammspelet av Gatsu och Griffith. Historien handlar om Gatsu men Griffith är "kryddan" som höjer berserk flera steg över de flesta andra mangas.

 

(Sen måste jag också tillägga att jag tycker det har blivit lite väl mycket hokus pokus fast det går och leva med.)

 

Jag kanske låter som en gnällspik nu men jag älskar de tidigare volymerna (1-13-14-15) och jag blir verkligen ledsen att se att Berserk håller på att ta en helt annan inriktinig :|

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Välkommen till forumet Dawn!

 

Texten nedan innehåller spoilers

Hmmm... är det bara jag som tycker att berserk har tappat väldigt mycket de typ 10 sista volymerna, jag menar jämför vol27 med vol1, de är ju två skillda genres.

 

Visst skiljer det sig en del mellan de första och senaste volymerna, kan dock inte hålla med dig om att volymerna 1-3 skiljer sig mycket från de senaste volymerna (volymerna 4-13 skiljer sig dock ganska mycket från resten av serien). De skillnader som finns kan bero på att herr Miura utvecklas som tecknare och författare (Han har faktiskt arbetat från och till på serien i 16 år).

 

Istället för att vara en kolsvart dark fantasy har Berserk blivet ett episkt drama, Gatsu har gått från att vara en (ofrivillig) osocial halvpsykopat, plågad av sina innre demoner, ständigt redo för att slåss för sitt liv, till att driva dagis i de senare volymerna. Sen så har handlingen mer eller mindre stannat upp, (om Gatsu inte kommer ombord på den där nedrans båten nån gång snart får jag fnatt) Miura bara öser in massvis med sidospår/berättelser numera också som inte tillför nått igentligen, det bara drar ut på mangan så den blir segläst.

 

Jag tycker personligen att historien är mörkare än någonsin, kanske inte från Guts synvinkel fast från en "allmän synvinkel". Midlands okontrollerbara religösa häxjakt där tusentals oskyldiga torteras och mördas. Kushanernas (stavning?) invasion av Midland där de (i början iaf) systematiskt raserade stad efter stad och avrättar dess befolkning förutom kvinnorna som får offra sina liv för att producera Dakas. Men handlingen har stannat upp lite, fast det är ganska skönt tycker jag för det hjälper att bidra med djupet och karaktärsutvecklingen. Fast man kan se det från en annan synvinkel att de händelser som håller på att ske är så stora att de tar en lång tid att sätta i rullning (slaget om Vritannis), och vem vet? Guts kanske får sitt skepp efter ha räddat alla adelsmän från den där tigern ;).

 

Jag läste i en interjuv att Miura vill göra berserk minst 50 volymer lång om jag kommer ihåg rätt, och jag är rädd att han också försöker uppnå det för som sagt historien står ju still mer eller mindre nu.

 

Har du någon länk till intervjun? Jag tror inte att du ska vara rädd, om det något Miura har så är det känsla för kvalité.

 

(I de gamla volymerna blev det lika mycket utträttat i 1 volym som det blir i typ 3 nya volymer)

Utträttat = action? Då kan jag hålla med dig, Guts svingar sitt svärd ganska lite nu förtiden men det är ju inte hans priotering längre.

 

Sen så tycker jag också att det finns alldeles för få intresanta karaktärer kvar, nästan alla de nya karaktärerna är trista/meningslösa eller comic sidekicks, och av de gamla som finns kvar så saknas dynamiken som fanns i mellan dom under de gyllene åren Gatsu<>Griffith<>Caska<> Band of the Hawk villket i och för sig kanske inte är så konstigt

 

Jag tycker den finns många intressanta karaktärer tex. Sonia, Rakshas, Locus, Grunbeld, Irvine för att nämna några. Fast räkna inte med någon kärlekstriangel där inte :)

 

Hursom helst hoppas jag att Griffith får en mer central plats i historien igen för i min åsikt så det mesta av djupet och storheten i berserk av sammspelet av Gatsu och Griffith. Historien handlar om Gatsu men Griffith är "kryddan" som höjer berserk flera steg över de flesta andra mangas.

 

Kunde inte sagt det bättre själv, Griffith är den som är mest intressant. Undrar hur hans relation till Charlotte är nu? Ganska intressant att en karaktär som har varit med från början fortfarande är så mystiskt som honom.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Yeah, vad Docster sade. Bara en sak jag ville ta upp...

 

Gatsu
VRÅL! Nej! Hans namn stavas inte så! ガッツ, Gattsu, Gatts eller Guts. Inte Gutz, Gutts, Gatsu eller någon annan bastardisering!

 

Pre-EDIT: Jo, en sak till. Tycker att Griffith borde lägga av med charaderna snart. Han är demonprinsen Phemt (© Zimeon), inte någon stilig fjant som äter kaka.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Yeah, vad Docster sade. Bara en sak jag ville ta upp...

 

Gatsu
VRÅL! Nej! Hans namn stavas inte så! ガッツ, Gattsu, Gatts eller Guts. Inte Gutz, Gutts, Gatsu eller någon annan bastardisering!

 

:rolleyes: Somliga har alldeles för mycket fritid märker jag ;)

 

Pre-EDIT: Jo, en sak till. Tycker att Griffith borde lägga av med charaderna snart. Han är demonprinsen Phemt (© Zimeon), inte någon stilig fjant som äter kaka.

 

Jo, kan hålla med om att han borde lägga ner charaderna snart, fast det är väl det som gör Griffith så intresant att han ser ut och verkar som en ängel fast hans hjärta är svartare än döden.

 

(Hinner inte skriva mer nu)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

300kr?! Var det inte japansk manga som skulle vara så billig på Sun Ai? Någon har lurat i mig det.

 

De hade de också, nu när jag tänker efter kan de hade bara prismärkt den fel?

Öh... det kanske var 300 Yen? När jag handlar Berserk på sunai brukar den kosta runt 60kr.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

300kr?! Var det inte japansk manga som skulle vara så billig på Sun Ai? Någon har lurat i mig det.

 

De hade de också, nu när jag tänker efter kan de hade bara prismärkt den fel?

Öh... det kanske var 300 Yen? När jag handlar Berserk på sunai brukar den kosta runt 60kr.

Ja, det låter mer vettigt. De tar ju samma pris som det är i Japan på dem...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo, Gattsu har ju växt till sig ganska mycket och är inte konstant ute efter att ha ihjäl sig. Men jag tycker även serien har stannat av lite de senaste volymerna, visserligen är det okej om serien kommer igång igen nu när det ser ut som något stort är på G.

 

Hoppas även på att ett möte av något slag mellan Griffith och Gattsu (kanske inte verkar helt långsökt heller) snart för det var ju det som var kryddan. De första 13 volymerna är näst intill felfria men sen dess har den förlorat lite av sin udd.

 

Dock vill jag inte klaga på det nuvarande gänget även om den lilla killen mest känns som en onödig karaktär för att göra serien mer tilltalande men de får gärna göra något åt Caska snart. Dessutom hoppas jag verkligen den där lilla killen som de träffa i stugen knuts tillbaka till storyn igen, väldigt intressant.

 

Det som är mest frustrerande är att det är så mycket som hänger i luften just nu och man vill så gärna veta något och istället går de mest runt och introducerar ännu fler tidigare obekanta mysterier.

 

Önskar verkligen min japanska var något att ha så jag kunde köpa de japanska versionerna för Dark House är offantligt sega.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

De första 13 volymerna är näst intill felfria men sen dess har den förlorat lite av sin udd.

 

Förstår inte riktigt den här alltför vanliga missförståelsen. Det som är nu ÄR Berserk, det innan var en... halvtaskig Star Wars-prequel. :S

 

Vadå? skulle de 13 första volymerna vara sämmre för att det är en prequel :S

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Dock vill jag inte klaga på det nuvarande gänget även om den lilla killen mest känns som en onödig karaktär för att göra serien mer tilltalande...

 

Isidro! Såklart Guts måste ha en lärling, vem annars ska axla hans svärd när han blir gammal? (han är 21 nu :)). Det finns dock en karaktär jag stör mig på i Guts lilla gäng och det är Evarella (den andra älvan), vem behöver en till när man har Puck.

 

Önskar verkligen min japanska var något att ha så jag kunde köpa de japanska versionerna för Dark House är offantligt sega.

 

Verkligen, tycker absolut att de skulle kunna släppa en volym per månad med gott samvete.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...
  • 1 month later...
zOMG PLOTTWIST

 

Eller nej, somehow I saw that coming... Har inte kollat in 262 än, är för uppslukad i dram4t på Mindwerks för tillfället. Men aja.

 

Drama? :)

 

Nu börjar det äntligen hända grejer!

 

Dakas i tusentals och Owen känner igen Guts! Kan inte vänta tills Isidro får reda på det och se hans ansiktsuttryck!
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

263 är ett fantastiskt bra kapitel. Det jag längtar mest efter är väl egentligen Pucks motreaktion mot Isidros kommande reaktion. :P

 

Började du också skratta när Puck la sin hand på Magnificos axel? Han har ett så skönt ansiktsuttryck :D

 

man kan inte annat än att längta

 

allvarligt, berserk måste vara en av de bästa mangorna genom tiderna... lite off topic men finns det tävlingar som t ex "manga of the year" i japan?

 

Håller med och som Freiztan sa, det finns flera utmärkelser.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...