Hoppa till innehåll
Anime.se

Haruka 17


zimeon
 Share

Rekommenderade inlägg

Ibland hittar man goa grejer.

4063289737.09.MZZZZZZZ.jpg4063289575.09.MZZZZZZZ.jpg

Haruka 17 är en sån där manga som man inte väntar sig skall vara spännande. På så vis känns den lite som Hikaru no Go. Jag menar, wow, en manga där de spelat go, hur spännande kan det vara? Och så är den skitbra.

 

Haruka 17 är berättelsen om en ung välutbildad kvinna som av ett missförstånd på arbetsintervjun råkar hamna i fotomodellsbranschen. Skräcken över att tvingas stå arbetslös i ett år (japanska företag rektyrerar bara en gång per år oftast) går hon med på att göra fotomodellsjobb om hon bara får göra vanligt jobb också. Och så drar karusellen igång.

 

Jag hittade serien för något knappt år sedan och satt och väntade omedvetet ganska spänt efter bok 3 och nu senast bok 4. Rätt lustigt att Haruka 17 var den serie man slängde sig över allra först när man kom hem med sina nyförvärv från Sun Ai. Och nu är det solklart: Den här serien är kanonbra! En dråplig och skräckinjagande inblick i hur det går till i fotomodellsvärlden. Lismande producenters fula knep. Hotet från mäktiga chefer från rivaliserande bolag. Bisarra fotojobb som man aldrig trodde skulle leda till något. Baksidan hos sextrakasserande mästarfotografer. Svartsjuka från andra fotomodeller. Desperationen i den värld där man måste sälja sig för att överleva. Vita lögner, näsa för mode, galenskaper och den övermäktiga känslan av att modevärlden är en massiv best som styrs av byråkrati, mammon och inflytelserika företag.

 

Guld rakt igenom. Häpnadsväckande spännande. Haruka 17 publiceras i tidningen Morning. Förlaget Kodansha är mästare på att ge ut lysande vuxenserier. Full poäng!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

När jag läser din beskrivning om den kan jag inte sluta föreställa mig den som en såpopera i mangaform.

Snarare en berättelse om det som man populärt inte vet. Den har omtalats av riktiga fotomodeller som säger "JUST så här vidrigt är det! Mitt i prick!".

 

Snacka med Bonnier och översätt den vetja!

Betvivlar att det är en serie som kommer slå i Sverige. Och jag tror inte Bonnier vill ta den under sin manga-label, eftersom det är en helt annan målgrupp. Men jag kan ju höra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du förväntar dig att Bonnier kommer att tro att den kommer att slå i Sverige? Visst...

Jag föredrar att vara lite optimistisk.

 

Snarare en berättelse om det som man populärt inte vet. Den har omtalats av riktiga fotomodeller som säger "JUST så här vidrigt är det! Mitt i prick!".

Intressant. Inte ofta man får höra om branschens mörka sida.

 

Ge mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...