Hoppa till innehåll
Anime.se

Sapparikai 3, den 23/4 i Hagsätra, Stockholm


zimeon
 Share

Rekommenderade inlägg

Till min förfäran såg jag att det inte stod här, men bättre sent än aldrig...

 

Sapparikai 3

En enkel filmvisning med lite extra

Tid: Lördagen den 23 april 2005 från klockan 09:00 till 24:00

Plats: Biograf Focus i Hagsätra, Stockholm

Inträde: 50 kronor

Medlemskrav: Föreningar är bra. Var gärna medlem. Helst i Mangakai. Men vi orkar fortfarande inte kontrollera.

Vägbeskrivning: Ta tunnelbanan mot Hagsätra (ungefär en halvtimme från Centralen). Ta vänster direkt utanför spärrarna och gå uppför backen. Vik av åt höger, och 20 meter längre fram ser du biograf Focus.

 

SAPPARIKAI

Enkelt, avskalat och avslappnat: Sappari

Sapparikai arrangeras av amatörtextningsgruppen Studio Sappari.

Sapparikai är, till skillnad från Dogakon och övriga konventsarrangemang, ett enkelt filmvisningstillfälle. En grundtanke är att hålla det så simpelt som möjligt för att göra det enkelt att arrangera.

Tanken är att det skall vara en Sapparikai varannan månad. Sapparikai 4 äger rum den 18 juni 2005, på samma plats.

 

En annan grundregel för Sapparikai är att allt skall vara textat på svenska. Urvalet av film är gjort av textarna själva. Vi visar helt enkelt det vi råkar ha, tycka är bra och har hunnit översätta. Sapparikai skall vara en plats för alla svenska amatörtextare att visa det de översatt. Baktanken är att på detta sätt främja svensk amatörtextning av animé. Vill du hjälpa till att främja svensk amatörtextning av animé är du mer än välkommen. Vi behöver all hjälp vi kan få, med både översättning (via engelska är bättre än inget!) och kunskap inom modern teknik som vi inte vet ett skvatt om.

 

En framtida plan för Sapparikai är att gradvis hitta större lokaler så att andra aktörer som vill dra nytta av filmvisningstillfället kan få plats för sina aktiviteter (arrangörerna tänker dock inte ordna mer än själva filmen). Eventuellt kan detta bli aktuellt för Sapparikai 6 eller 7.

 

Ett ständigt problem med animé är att det mesta som är bra är längre TV-serier. Vi försöker dock att varje gång ha minst ett avslutat inslag i repertoaren. Annars kan ni ta arrangörens ord för att många serier kan avnjutas till fullo även om man hoppar in mitt i. Denna gång tar Cirkelmagi Guruguru en paus, men återkommer nästa gång.

 

Sapparikai vill också främja all form av kreativ nördverksamhet, varför det kommer finnas ett bord där man får sälja sina egna hemgjorda fansin (doujinshi), bilder eller andra leksaker som är relaterade till manga eller animé. Dock inget försäljningsbord för begagnade saker i övrigt. Vi hoppas även få, men kan inte lova säkert, besök från följande aktörer:

Ojisanya (merchandise-butik)

Andreas [insert cool name here] (merchandise-butik)

cosplay.se (en ny svensk cosplay-sajt för cosplay-intresserade)

Nördspelsgruppen (japanska hemmagjorda nördspel, huvudsakligen skjutspel eller slagsmålsspel)

 

Och som vanligt: Ni får mer än gärna dräktleka (cosplaya) men det blir ingen uppvisning, inga tävlingar, inga priser, ingen matservering. De som kommer långväga ifrån får sköta sin övernattning själva. Ni kan säkert hitta någon besökare att kinesa hos. I värsta fall får ni säkert sova hos någon arrangör. Det är bara att ta mod till sig och fråga. Matställen finns det massor av runt om.

 

Program:

09:00~11:00 Cats Eye avsnitt 4~6

11:00~13:00 Jungfru Maria ser dig avsnitt 8~10

13:00~14:00 Mat

14:00~16:00 Evangelion 5.1 avsnitt 9~12

16:00~18:00 Touch avsnitt 1~3

18:00~19:00 Mera mat

19:00~21:00 Saint Seiya avsnitt 5~8

21:00~23:00 Tidens vagabond

 

Beskrivningar

CAT'S EYE

Från en originalmanga av Tsukasa Hojo, mannen bakom City Hunter. Superklassisk animé om en de tre systrarna Rui, Hitomi och Ai som driver cafét Cat's Eye, men också agerar mästertjuvar och stjäl allt som en gång hörde till deras fars samling. Och givetvis är Hitomis pojkvän polis. Undrar ni varifrån DNAngel och Saint Tail hämtade sin inspiration? Cat's Eye är svaret. TV-serie från 1983. Avsnitten är i stort sett helt fristående från varandra. Textad av Iggy Drougge.

 

JUNGFRU MARIA SER DIG

På Lilians flickskola är allt fint och propert och höviskhet är så självklart att man inte ens reflekterar över det. De oskuldsfulla unga kvinnorna går med rak rygg igenom den höga porten, och det gäller att se till att kjolens veck inte slätas ut, och att kragen inte är på sniskan. Och glöm inte att hälsa artigt och korrekt om någon av elevrådet Bergsliljorna råkar passera.

Lilla Yumi har äntligen blivit ädla Sachikos lillasyster, Rosa Foetida en bouton och hennes lillasyster har återförenats. Men problemen är inte slut. Vem är Rosa Canina?

Med en fullkomligt orealistiskt ren världssyn har Jungfru Maria ser sig redan hunnit bli kult. Se och döm. TV-serie från 2004. Textad av Simon Lundström

 

EVANGELION 5.1

Shinji Ikari börjar sakta vänja sig vid sin roll som pilot för de gigantiska stridsmaskinerna Evangelion, men nu när Andra barnet Asuka Soryu Langley anlänt känner han sig återigen osäker.

Få animéentusiaster är det som har missat Evangelion. Har du det är detta ett utmärkt tillfälle att göra något åt det. Och bland de som sett den är det ändå få som fått tillfälle att avnjuta Gainax noggrant remastrade version med 5.1-ljud. Denna nyutgåva var nästan lika dyr som en ny animé. Se ~eller snarare hör~ och bedöm varför. TV-serie från 1995, remastringen från 2002. Textad av Simon Lundström och Fredrik Stangel.

 

TOUCH

Kazuya och Tatsuya är tvillingar. Tatsuya är en lat slarver, Kazuya en flitig sportare. Tillsammans med grannflickan Minami är de goda vänner alla tre, men en dag märks det att en i trion är en vacker flicka.

Touch, av Mitsuru Adachi (H2, Nine, Miyuki) är med sin saga om tvillingsrivalitet en av manga- och animévärldens största klassiker. Varning utfärdas för att leta info på Internet -- på grund av seriens ålder anses det nämligen legitimt att avslöja viktiga händelser framåt i serien. Var därför försiktig!TV-serie från 1985. Textad av Fredrik Stangel.

 

SAINT SEIYADagens Japan. Mäktiga krigare från världen runt samlas i Japan för att vinna den prestigefylla Gyllne klädnaden, en skinande rustning i Sagittarius tecken. I spetsen finns ynglingen Seiya, som efter år av träning äntligen vunnit Pegasens bronsklädnad.

Löst baserad på de internationellt kända stjärnhimlens bilder och gammal grekisk mytologi är denna saga om kamp, rättvisa och hjältemod troligtvis den mest stilbildande slagsmålsanimén av alla. TV-serie från 1985. Textad av Simon Lundström

 

TIDENS VAGABOND

Sådana här utskick har man alltid bråttom med, och den här gången är vi verkligen ute i sista sekunden. Dessutom har jag själv inte sett Tidens vagabond, så jag har verkligen ingen aning om vad den handlar om. Men det är väl kul, att se något totally cold?

Från 1986. Textad av Tim Davidsson.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Personligen tycker jag att höjdpunkten på de här visningarna inte är animeérna (även om det är en viktig faktor), jag tycker att det är jävligt kul att sitta och lyssna på Zimeon presentationer av dem.

 

Zimeon, hoppas du tycker det är lika kul att berätta dem som jag tycker att det är att lyssa på dem ;) .

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ser fram emot fortsättninarna på Cat's Eye och Touch. Hann bara se tills halv sju, då ni körde åldersdigna jätterobot-intron tills man storkna. Vad heter denna underbara samling och vart kan man köpa?. Saint Seiya kan missade jag igen. Det blir nog ett par digitala video plattor i framtiden så jag inte hamnar för långt efter. Och vad var Tidernas Vagabond egentligen?

 

Tack för en trevlig tillställning och framtida tack för de som skall komma.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad heter denna underbara samling och vart kan man köpa?

Jag tror det var något som Iggy fått ihopkompilerat till sig, eller hur var det?

 

Och vad var Tidernas Vagabond egentligen?

En långfilm om några ungdomar som reste tillbaka till historiska Japan. Nu när jag har sett den inser jag att den ska heta Tidsresenärerna på svenska.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...