Hoppa till innehåll
Anime.se

Finska cons och händelser


Xuenay
 Share

Rekommenderade inlägg

Eftersom det tydligen fanns intresse för det här i "Vad tyckte ni om Uppcon"-tråden, berättar jag lite om finska animehändelser och föreningar här.

 

Nästan alla finska animehändelser organiseras genom Animeunionen, en kommunikationsorgan mellan landets olika animeföreningar. Animeunionen har sina egna forum och ett IRC-netvärk för föreningarnas användning och ger också ut hemsidoutrymme och animeunioni.org- och anime.fi-domainer. Alla Finlands äldsta animeföreningar - Hidoi i Tammerfors, IHANK och YAMA i Helsingfors, Jinsei i Borgå, KAMY i Kuopio, MAY och Otakut i huvudstadsregionen, OMAKE i Uleåborg, Tsukiai i Jyväskylä och TAS i Åbo - är medlemmar av Animeunionen, såsom också Internet-samhällen Animefin och Cosplay Finland. Typiskt börjar en animeförening ordna någon händelse i sin egen hemstad och ber sedan mer eller mindre hjälp till det från de andra föreningarna.

 

Några händelser som har organiseras på sista tiden:

 

Animecon III i Jyväskylä, 10.-11.7.2004. Gratis inträde. Den första händelsen som organiserades tillsammans av hela Animeunionen, och tog plats tillsammans med scifi-händelsen Finncon. Hade som hedersgäst konstnären yoshitoshi ABe, som var med i att göra mm. Serial Experiments Lain, Niea_7 och Haibane Renmei. Också med som gäst var Jonathan Clements, som har översattit över 70 animen och mangan och varit med och skriva böckerna Anime Encyclopedia och Dorama Encyclopedia: A Guide to Japanese TV Drama Since 1953.

 

Några av programnumrena på scheman var en kattörsworkshop, AMV- och Cosplay-tävlingar, "Samurai i japansk animation och serier"-föreläsningen och "Kristendom i anime"-panelen och "Akademiska kattflickspanelen". Hela schemat på finska är här. När man räknar med människorna som kom till Finncon fanns det 3000-5000 besökare. Bilder av händelsen.

 

Sakuracon i Åbo, 14.5.2005. Gratis inträde med en liten material avgift för origami- och sushiworkshopen. Organiserades främst av aktiver i Åbo med hjälp från resten av Animeunionen. Inte egentligen en animehändelse, utan en händelse om japansk samhälle och kultur. Hade föreläsningar och paneldiskussioner om japans historia och kultur osv., DDR och animekaraoke, en kamishibai-föreställning, go, parapara, och annat. Ca. 2000 besökare. Bilder av händelsen.

 

Mangadagen i Helsingfors, 18.9.2005. Gratis inträde, animevisningarna hade en avgift. Organiserades av Helsingfors stads konstmuseum och Helsingfors seriefestivaler med hjälp av AU-aktiver. Cosplay-tävling, några paneldiskussioner och föreläsningar, gratis inträde till konstmuseumets Japan POP-utställning. Animeförevisningar, Howl's Moving Castle och Ghost in the Shell: Innocence. Uppskattad 10 000 (!!!) besökare. Bilder av händelsen.

 

Tracon i Tammerfors, 22.10.2005. Kombinerad rollspel- och animehändelse. Organiserades av Tammerfors Anime- och mangasamhälle Hidoi och lokala rollspelsföreningar. Inträde 2 euro. Cosplay-diskussion och händelser, anime i rollspel-föreläsning. 1079 besökare.

 

Uppkommande händelser:

 

Animecon IV i Helsingfors, 18.-20.8.2006. Organiseras ännu, just nu söker vi sponsorer och hedersgäster till händelsen. Kommer troligen att ha mycket problem med för många människor i en för liten utrumme - igen en gång.

 

Frågor tas gärna emot. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kommer det vara möjligt att klara sig på svenska alternativt engelska på Animecon 4?

 

Ganska dåligt, är jag rädd. Om vi får utländska hedersgäster kommer deras tal troligen att vara på engelska, och förstoss behövs det inte mycket språk i AMV- eller Cosplay-tävlingarna. Animecon IV är tillsammans med Finncon igen så det kan också finnas något svenskt eller engelskt program på deras sida, men annars än det kommar allt program troligen vara på finska.

 

Kommer det finnas en engelsk- eller svenskspråkig variant av dess hemsida?

 

Troligtvis, men det är inte en hög prioritet åt dom som jobbar på projektet. Förra Animecon hade en liten "English summary"-sida och det var det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Anledningen till att Uppcon och dess likar är så mycket mindre än konvent i Finland och Tyskland är att inställningen är en helt annan.

 

Konceptet med en "öppen mässa/happening" med internationella gäster, debattprogram, och gratis inträde där vem som helst får komma in har mig veterligen aldrig varit målet. Det har i alla fall aldrig varit mitt mål. I Sverige har det mer varit rollspelskonvent-artat med högt inträde och sådana kan av naturliga skäl inte bli lika stora.

 

Det närmaste vi kom var animédelen av Tokyo Style in Stockholm, och hur många kom dit? Tusentals var det i alla fall. Animékonventen här är mer en "vi visar lite animé i vår källare!" som har vuxit sig stort.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

[...]

Det närmaste vi kom var animédelen av Tokyo Style in Stockholm, och hur många kom dit? Tusentals var det i alla fall. Animékonventen här är mer en "vi visar lite animé i vår källare!" som har vuxit sig stort.

Word.

 

Sen får inte Tokyo Style in Gothenburg försummas heller (vilket varade samtidigt som det i Stockholm), som även det var mycket välbesökt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så nästa Con sker först i Augusti nästa år? ;__; Listan på Cons iår var ju jättelång >_>'.

 

Det är alltid möjligt att någon ordnar någon händelse före det - men hittills har ingen sagt något. (Det kan också vara att orsaken till det att vi hade så många cons i år var delvis den att det inte fanns en Animecon i år)

 

I Sverige har det mer varit rollspelskonvent-artat med högt inträde och sådana kan av naturliga skäl inte bli lika stora.

 

Årliga rollspelskonventen RopeCon i Finland har 20 euros inträde, och den hade 3300 besökare i 2004. ;) :P

 

Animékonventen här är mer en "vi visar lite animé i vår källare!" som har vuxit sig stort.

 

I Finland också, vi visar inte ens anime i våra konvent. ;) Men det är väl ingen ide i att börja gräla över vems con är "bättre" på något vis - båda är lika bra men bara annorlunda. ^^

 

Och det som ännu också skrämmer mig i Animecon IV är att det kommer bli *jävla* trängsel - platsen var den hålls är det utrymme var Ropecon brukade vara före utrummen blev för små...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Årliga rollspelskonventen RopeCon i Finland har 20 euros inträde, och den hade 3300 besökare i 2004. ;) :P

Jo, men rollspel har en mycket speciell dragningskraft också. Nu tror jag i och för sig inte Sveriges rollspelskonvent drar 3000, men de drar nog 1500 (hur är det med Lincon?). Den stora skillnaden mellan rollspel och animé är att rollspel per definition är en gruppaktivitet, medan animé i mångt och mycket är en ensamaktivitet.

 

I Finland också, vi visar inte ens anime i våra konvent. ;)

Nu förstår jag inte... först säger du att era konvent också är "visa animé i en källare" som blivit stort, och sen säger du att ni inte visar alls?

 

Men som sagt, det handlar ju om vad man vill arrangera. För oss (mig) har det alltid varit "vi ska visa kul animé, spela konstiga TV-spel och sjunga dum karaoke". Jag behöver bara åka till J-popcon i Danmark för att inse att inställningen är en hel annan. Där skall det vara visa upp vad animé är, ha debattpaneler, konstutställning och en massa annat. Adrian hade ju till och med ett speciellt otaku-rum. På Dogakon är allt ett otaku-rum. :P

 

Men det är väl ingen ide i att börja gräla över vems con är "bättre" på något vis - båda är lika bra men bara annorlunda. ^^

Det var just det som var min poäng. Jämföra storleken är ingen idé när grundinställningen är fullkomligt annorlunda. För att inte tala om att man räknar annorlunda. 800 besökare på Uppcon betyder att det är 800 människor i lokalerna vid i stort sett varje givet ögonblick i två dygn. 5000 besökare på animédelen i Tokyo Style in Style in Stockholm (siffran är ryckt ur luften) betyder att sammanlagt 5000 personer kom dit och tittade på utställningen/hörde på ett föredrag och kanske stannade i en timme.

 

Jag undrar... om ett konvent i Dogakon/Uppconstil ens skulle funka på 5000 besökare. Kanske rent teoretiskt, men då skulle man troligen behöva dela upp det på flera stora delar.

 

Och det som ännu också skrämmer mig i Animecon IV är att det kommer bli *jävla* trängsel - platsen var den hålls är det utrymme var Ropecon brukade vara före utrummen blev för små...

Trängsel vad det som gjorde att jag gav upp lokalen Dogakon var i. Uppcon bevisade att om man ska ordna ett stort animékonvent, även om det är bara för nördar, så måste man ha lokaler som pallar 1500 pers.

Plus att det blivi tradition i Sverige att ordna med övernattning... uff!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

I Finland också, vi visar inte ens anime i våra konvent. ;)

Nu förstår jag inte... först säger du att era konvent också är "visa animé i en källare" som blivit stort, och sen säger du att ni inte visar alls?

 

Hmm, jag måste ha missförstott vad du sade. När du sa att era con är "mera en visa anime i källare som vuxit stort" antog jag det att mena att era konvent är *något annat* en "visa anime i källare som blivit stort".

 

Men i alla fall, meningen var inte att säga att våra cons skulle vara bättre eller att skryta (eller okej, kanske lite), bara berätta lite om dom eftersom det visades intresse när jag nämnde dom i Uppcon-tråden. Make love, not war och så vidare. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hmm, jag måste ha missförstott vad du sade. När du sa att era con är "mera en visa anime i källare som vuxit stort" antog jag det att mena att era konvent är *något annat* en "visa anime i källare som blivit stort".

Nej, jag menade att de är "mer någonting i stil med 'visa animé i en källare' fast större". (Annars hade det varit "Mera än")

 

Men hur man än gör det, animétillställningar som drar tusentals personer är absolut något att skryta över. Pengar måste ju komma någonstans ifrån, och får man inte inträde är det ju att söka sponsorer, ordna med bidrag och det är ju ett jäkla hästarbete, så det tycker jag ni med måtta ska vara skitstolta för. Jag tar inträde för att jag är lat :P

 

Det är väl bara det att folk/institutioner/kommuner i Sverige inte har varit intresserade av att fixa sådana evenemang. Vilket faktiskt är ganska typiskt Sverige. Det enda som ordnas här är 'visa animé i en källare' (fast större). Än så länge i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...