Hoppa till innehåll
Anime.se

[WIP] - 3D-modell, Alien [Update]


Japs
 Share

Rekommenderade inlägg

Vi startade våran 3D-kurs förra veckan. Kursen går ut på att vi under tio veckor ska skapa samt animera en 3D modell. Tänkte lägga upp bilder här allteftersom. Typ som en liten progress grej.

 

Det första vi fick göra var att göra 8 snabba skisser på olika karaktärer. En av dessa skulle vi välja att göra till en 3D-modell.

 

Concept thumbnails

 

Jag valde min femte skiss (redan när jag hade gjort den visste jag att jag ville göra den). Så när man valt en skiss skulle man göra en utförligare konceptbild av den. Man skulle skissa upp den i tre olika vyer. Framifrån, från sidan, och snett uppifrån. (Jag döpte min alien till Trevor av nån anledning ^^;; )

 

Model sheet

 

Sen var det bara att börja med modelleringen.

 

Screen 1

 

Screen 2

 

Screen 3

 

Screen 4

 

Screen 5

 

Screen 6

 

Screen 7

 

Jag är rätt nöjd med den med tanke på att jag aldrig rört 3D Studio Max innan jag kom till ön.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

I början var det extremt svårt att komma igång med modellerandet. Fast när man väl fått in snitsen så att säga börjar det gå enklare. Det handlar mest om att göra samma sak om och om igen en sisådär 50 gånger eller så tills det fastnar. ^^;;

 

Vi har dessutom en polybudget på 1500 polygoner. Som det ser ut nu så tror jag att jag klarar budgeten ganska bra, även om mina första versioner av huvudet hade alldeles för många polygoner (enligt min lärare). Så jag var tvungen att skära ner på antalet polygoner, vilket var ganska knepigt. Men jag lyckades få samma effekt huvudet hade innan, fast med färre polygoner när jag var klar. Ska lägga upp en bild på hur huvudet såg ut då när jag kan.

 

Ser att du kör med symmetry modifier och det. ( ^ o^)b

 

Ser bra ut än så länge. Får väl vänta och se resultatet. Smile

Ja, symmetry modifiern är en ganska stor tidsparare. När vi är klara med kursen ska jag nog se hur resultatet blir om jag gör en mesh utan att använda symmetry.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker att det bästa sättet att få snygga lowpoly-meshar är att göra dem lite för högpolygoniga från början, och sedan ta bort de som har minst inverkan på utseendet.

 

Hur ska du rigga karaktären sedan? med Biped/Character studio eller ska du göra en egen rigg?

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Sorry att jag inte gjort nån uppdatering än, haft en del att göra.

 

Här är iaf 3 nya screens på hur Trevor ser ut just nu.

Screen 4

Screen 5

Screen 6

 

Så. Nu måste jag fortsätta med modelleringen.

 

See youss!

 

EDIT// Blev precis klar med grunden av modellen. Hela alltet hamnade på 1404 polygoner. En liten bit under budgeten. ^^

 

Screen 7

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Jag har inte prövat Zbrush någonting, men av resultaten sett så verkar det vara ett skänk från ovan för dom som inte orkar göra source-models på flera mijloner polies. :)

 

Huvudet ser jävligt bra ut. Se bara till att ha lika mycket detaljer på kläderna ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...