Hoppa till innehåll
Anime.se

Rpg Maker Tråden-©


Davidlolbarn
 Share

Rekommenderade inlägg

Gillar du mmorpg? Och kanske inte orkar betala på Wow lineage 2 osv..

Gå in på:

 

www.onrpg.com

 

Bästa sidan att hitta alla gratiz MMORPG spel. Besök också forumet för information om kommande spel! Du kan även få hjälp att göra ditt eget MMORPG och fixa dit eget lilla team, och massa mer!

Ja har hört att några just nu håller på att göra Naruto online mmorpg! Aer mkt framm emot det!!

C++ Är bra att kunna om man är intresserad av att göra sitt eget mmorpg tex.. Men om du inte har ork att lära dig massa koder så gå in på:

 

www.realmcrafter.com

 

Ett program som är lätt att arbeta med.

Där kan du editiera saker mkt lättare tex 3d figurer och lanskap.. Men du kan ochså arbeta med saker som kommer med i programet! Om du vill så kan du betala så får du ett helt sätt med massa gubbar till ditt spel från deras hemsida.

 

Om du är sugen på att göra ett vanligt RPG spel som sådana man köper till game boy då ska du prova att ladda ner dessa programen:

 

Rpg maker 95

Rpg maker 2000

Rpg maker 2003

Rpg maker XP

 

Kanske behöver RTP med..

 

Tro inte att den senaste verisionen är bäst bara för alla har lite olika funktioner.. Ppg maker har jag hållt på med mkt och har varit en stor hobby för det är så lätt att progra mera med! Vet inte exakt var man laddar ner alla men sök på google= Download Rpg maker 2000.. Tex hehe

Bästa sidan för allt du behöver till ditt rpg spel är:

 

http://www.charas-project.net/resources.php

(Ändra sidan till svensk)

eller bara:

http://www.charas-project.net/

 

Där kan du ladda ner över 100000.. olika saker Musik,Charsets,battleanimations osv. Och det coolaste är att du kan göra dina egna figurer på sidan! Glömm inte att delamed dig av dina egna charsets med! :D

 

Ha så kul! =)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 66
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Jag satt och knåpade ihop ett spel i slutet av våren 2005 och påbörjade det igen (Jag blev klar också) hösten efteråt. Det var kul, men det är fortfarande grejer jag inte förstår. (Ja, jag har försökt läsa den hjälp som FINNS i programmet, men det har inte gjort mig klokare) Typ "variables". Det är säkert jätteanvändbart, men det skulle vara bra om någon kan berätta hur de används och vad man kan använda dem till?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Japp,.. Jag vet hur dem andvänds : ) Mycket andvändbara för alla spel.. Tex: Om du pratar med en gubbe så kan han påvärka att en annan gubbe går till en annan plats osv.. Random använder man med variables med :) Ganska svårt o lista ut hur man använder dem :P Men det finns många hjälp sidor.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo, Jag vet hur man gör =) Du måste göra ett "Event" Sedan går du in i det och gör saker och bygger det. Och tur att du valde Rpg Maker XP då eftersom det är den enklaste verisionen(tycker jag). Men ge inte upp! Det är jätte kul när du fattar hur man gör.

 

Ett tips för att lära sig är att ladda ner andras spel(projekt) och öppna dem i rpg maker och se hur dom har byggt sina event.. Fast om man då kollar på bra spel så fattar iallafall jag ingenting om dom har använt script.. xD

 

Här är en sida för att lära sig också:

 

http://www.gamingw.net/

 

Där lärde jag mig hur man gjorde variables =)

Där finns också massa tipps hur man gör tex så det kan bli dag och natt i ditt spel osv. =)

 

Lite snabbare länk för att göra dina egna charsets:

 

http://charas-project.net/charas2/index.php

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

jag har ett till problem ..... man pratar med en person som joinar gruppen...sen så har jag gjort så han försvinner men när jag går till en annan map och sen går tillbaka till den mapen gubben som joina va på och då har han kommit tillbaka....vet nån hur man fixar detta problem??

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag satt och knåpade ihop ett spel i slutet av våren 2005 och påbörjade det igen (Jag blev klar också) hösten efteråt. Det var kul, men det är fortfarande grejer jag inte förstår. (Ja, jag har försökt läsa den hjälp som FINNS i programmet, men det har inte gjort mig klokare) Typ "variables". Det är säkert jätteanvändbart, men det skulle vara bra om någon kan berätta hur de används och vad man kan använda dem till?

 

Har du gjort ett spel utan variabels? :surprised: mitt sätt att förklara dom är att dom är som wn switch fast dom behöver mer än en grej för att aktivera

 

Exempel: Vi säger att du fått en quest att plocka äpplen. vi säger 3 st. man sätter ut äpple-events på marken som ger variblen äpple +1 sen försvinner dom. efter att man plockat 3 st ( var 0001 äpple = 3) så aktiveras den likt en switch och du kan gå till npcn och ta emot din belöning.

 

jag har ett till problem ..... man pratar med en person som joinar gruppen...sen så har jag gjort så han försvinner men när jag går till en annan map och sen går tillbaka till den mapen gubben som joina va på och då har han kommit tillbaka....vet nån hur man fixar detta problem??

 

Du behöver göra en switch. Efter det att han har pratat och joinat ditt party sätter du en switch.

Events - swich operations - döp switchen till vad du vill jag kallar den party - sätt party på on - tryck ok

sedan trycker man på new page i eventen. i menyn jämte den vita rutan sätetr du att denna pagen ska gälla när swich party är on. sätt inga händelser på denna sida. Hoppas du hänger med :D

 

jag startade med rpg maker XP idag men det e ganska svårt....jag kan inte byta tiles få in fiender vet nån hur man gör lr kan nån nån bra tutorial?

 

Gör som du vill men jag rekomenderar Rpg maker 2003, jag tycker det är klart bäst

 

ställ gärna fler frågon jag kan rätt mycket om det här :D och eftersom jag inte pallar göra ett eget hjälper jag gärna andra

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag satt och knåpade ihop ett spel i slutet av våren 2005 och påbörjade det igen (Jag blev klar också) hösten efteråt. Det var kul, men det är fortfarande grejer jag inte förstår. (Ja, jag har försökt läsa den hjälp som FINNS i programmet, men det har inte gjort mig klokare) Typ "variables". Det är säkert jätteanvändbart, men det skulle vara bra om någon kan berätta hur de används och vad man kan använda dem till?

 

Har du gjort ett spel utan variabels? :surprised: mitt sätt att förklara dom är att dom är som wn switch fast dom behöver mer än en grej för att aktivera

 

Exempel: Vi säger att du fått en quest att plocka äpplen. vi säger 3 st. man sätter ut äpple-events på marken som ger variblen äpple +1 sen försvinner dom. efter att man plockat 3 st ( var 0001 äpple = 3) så aktiveras den likt en switch och du kan gå till npcn och ta emot din belöning.

Jo, jag har gjort ett spel utan variables. :P Kanske därför som jag kände att det blev väldigt mycket pillande med somliga saker?

 

Okej, tack. Tror jag fattar det lite bättre nu. Planerar en uppföljare på mitt spel jag redan gjort och då kanske jag kan använda mig av variables denna gång. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

jag har ett till problem ..... man pratar med en person som joinar gruppen...sen så har jag gjort så han försvinner men när jag går till en annan map och sen går tillbaka till den mapen gubben som joina va på och då har han kommit tillbaka....vet nån hur man fixar detta problem??

 

Du behöver göra en switch. Efter det att han har pratat och joinat ditt party sätter du en switch.

Events - swich operations - döp switchen till vad du vill jag kallar den party - sätt party på on - tryck ok

sedan trycker man på new page i eventen. i menyn jämte den vita rutan sätetr du att denna pagen ska gälla när swich party är on. sätt inga händelser på denna sida. Hoppas du hänger med :D

 

på switch operations så finns det ingen party knapp......

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

nu har jag ett till problem.... jag har gjort så man pratar med en gubbe så han ger en ett uppdrag( Variable: [0001] = 3) sen plockar man tre äpplen(Variable: [0001]+=1 och sen två till likadana men sen vet jag inte hur man gör så man får en belöning.....hjälp...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

men jag går in på events och sen "switch operations" och där ska man trycka göra en switch som heter "party" men sen finns det bara "Operation ON och OFF" ......så party knapp finns ingen

 

Du behöver inte döpa den till pary den kan lika gärna heta "äppelpaj med mos" huvusaken är att du sätter "äppelpaj med mos" on och sedan trycker ok. på eventen gör du sedan en "new page" och sätter att den ska aktiveras när swich "äppelpaj med mos" is on. Det gör man till vänster om det stora vita fönstret. låt eventen vara belov hero och inte ha något sprite

 

nu har jag ett till problem.... jag har gjort så man pratar med en gubbe så han ger en ett uppdrag( Variable: [0001] = 3) sen plockar man tre äpplen(Variable: [0001]+=1 och sen två till likadana men sen vet jag inte hur man gör så man får en belöning.....hjälp...

 

Def första du ska göra är att "Variable: [0001]" ska vara "=0"

På Gubben som du ska få belöningen av sätter du en new page. sätt den nya pagen att aktiveras "If Variable: [0001] is equal or higher than 3" på denna pagen sätter du tillexempel

"oh tank you. here, i give you a smal reward"

"you got 200 zenny"

Glöm inte att göra en switch så att denna pagen avaktiveras, annars kan du ta emot belöningen hur många gånger som helst

 

hoppas det hjälpe dig lite.

 

Tror jag också ska börja på ett spel nu : ) Någon som vill joina mitt team o göra ett tillsammans? (hälst inte med nån som inte kan så mkt)

 

låter kul, har varit lite inne på att försöka på ett nytt själv. om det går att fixa så att båda kan jobba på det är jag på.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hur kan man skapa någotsomhelst spelbart utan att använda variabler övergår min intelligens helt (O_o;)

 

Jag är lite intresserad av att pula lite med RPGmaker... vilken version skulle ni säga var den bästa...mest funktionalitet, behöver inte vara den enklaste.

 

Sen undrar jag om det bara är dra-och-släpp, eller kan man använda sig av någon form av programmering i RPGgmaker.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hur kan man skapa någotsomhelst spelbart utan att använda variabler övergår min intelligens helt (O_o;)

Mitt spel är dock ett bevis på att det går. :P Går väl dock inte att göra alla avancerade grejer och så (Åtminstone inte utan att ta massa omvägar, antar jag), men det går!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...