Lolonoa_Zoro_93 Skrivet mars 22, 2006 Anmäl Share Skrivet mars 22, 2006 Nån som kan alla japanska verb former? Jag har hemska problem med detta eftersom jag inte vet vad "causative-passive-form" betyder( har ett japanskt-engelskt ord lexikon!)! Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Orrin Skrivet mars 23, 2006 Anmäl Share Skrivet mars 23, 2006 Jag vet inte om det här kommer hjälpa så mycket, men du kan kolla om du hittar nått på den här sidan (har inte hunnit kolla igenom den så noga än). http://www.sf.airnet.ne.jp/~ts/japanese/cover.html Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
DB Skrivet mars 23, 2006 Anmäl Share Skrivet mars 23, 2006 Kausativ passivum är en sammansättning av kausativ och passiv konjugering. Kausativ form visar att någon fick någon att göra något. Typ, "hon fick mig att bete mig (som en fåne)", "han fick mig att äta upp". I japanskan så är i detta exempel "fick" i själva verbet. I passivum så byter subjekt och objekt plats. Jmf "Hon slog mig" med "Jag blev slagen av henne". Även i detta fall så är det verbet vi i svenskan använder för att skapa passiv form (blev) i japanskan med i själva verbet. Kausativ passivum är en en sammansättning av dessa. Dvs kausativ i passiv form, någon blev av någon gjord att göra något. Nu kommer det bli ogiltig svenska, men tänk att något i kausativ skulle se ut som något i stil med: "Hon fick mig att vänta (på henne) så skulle det i kausativ passivum ungefär se ut som: "Jag blev av henne gjord att vara tvungen att vänta (på henne)". ...gick det där att begripa? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommenderade inlägg