Hoppa till innehåll
Anime.se

Strawberry panic!


Noir
 Share

Rekommenderade inlägg

yay, anda gången jag faktiskt gör en tråd :D

 

nåja. Nån mer som sett denna serie? För er som inte vet är Strawberry panic en yuri serie dvs. en serie med lesbiskt tema. Den hndlar om Aoi Nagisa som byter skola till St. Miatre skolan, som ligger på Astraea Hill ihop med 2 andra skolor, St. Spica och St. Le Rim. Alla dessa skolor är endast för flickor, då män inte får lov att beträda Astraea Hill. Detta är väll det mest relevanta man kan säga utan att spoila första episoden.

 

Efter att ha sett ep 1 så är mitt intryck bra. Den har en trevlig atmosfär, värkar inte altför seriös och jag gillar värkligen Nagisa :D. Recomenderar den till starkt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Efterosm jag ändå skrev lite om Strawberry Panic i 2006 tråden så kan jag lika gärna klistra in det här. Återvinning är trots allt miljövänligt. Hoppas inte trådskaparen misstycker.

 

Strawberry Panic!

 

Har ett lite lustigt ursprung. Först kom en bok med några av varandra oberoende noveller som hette Strawberry Panic. Lite senare kom det en ny bok som byggde helt på en av novellerna i den första boken. På denna har det nu kommit en anime (och en ny manga)

Omslaget till den senare boken ser ut så här:

 

strawberrycover5kp.th.jpg

 

Handlar om Nagisa som börjar på ett flickinternat. Innan hon hinner dit snubblar hon nedför en slänt och träffar en lång, lugn och fin tjej som genast charmar henne. I det hela känns det som en seinen ripoff av Marimite (som är josei). Jag tyckte den var skapligt bra bortsett från att serien lider hårt av koreasyndromet (dvs taskig visuell kvalitet). Det lite lustiga är att Mai Nakahara åter igen har en lite intressant roll. Hon hade en nästan exakt likadan, liknande omständigheter, i CD dramat Yuri Shimai.

 

strawberry010zb.th.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Efterosm jag ändå skrev lite om Strawberry Panic i 2006 tråden så kan jag lika gärna klistra in det här. Återvinning är trots allt miljövänligt. Hoppas inte trådskaparen misstycker.

 

[/img][/url]

 

misstycker inte det minsta, har aldrig varit bra på att skriva om serier, då jag altid är rädd för att spoila för mycket, eller skriva irrelevanta saker etc etc. Dök upp en diskussion om den på 4chan, där dm nämnde Marimite, och eftersom jag är en sucker för yuri, så får man väll kolla upp den

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

>>Noir_reborn

Marimite är en josei novell (den engelska betydelsen för novel), dvs den riktar sig till tonåriga tjejer, Strawberry Panic är seinen, vilket betyder att den riktar sig till unga män. Skillnaden märks rätt väl. Marimite koncentrerar sig betydligt mer på just vänskapliga känslor medans Strawberry Panic princip direkt ger en kyss. Och i boken så förekommer bland annat en scen i ett bad. Något som inte i närheten förekommer i Marimite.

 

Nåja, det finns en manga till Strawberry Panic (räkna med att det alltid kommer en manga på en 'lite novel' so fort det bestämts att det blir en anime). Inte för att det de flesta bryr sig, men det kan alltid vara roligt för någon att veta. Omslaget ser ut så här:

 

strawberrymanga8yi.th.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Så, nu har jag sett 02-04 på raken och jag är faktiskt lite besviken på det hela. Som det är nu så känns det som en lågbudget variant av Marimite. Animationen lider hårt av "korea-syndromet" och även musiken är inte heller den märkvärdig.

Och oavsett hur mycket jag ändå roas av alla Shizuma X Nagisa scener så kommer det inte hålla i 24 avsnitt. Antingen börjar det snart hända något roligt, kvaliteten på det hela blir bättre eller så är det kört för min del. Dessutom har jag väldigt svårt för Ai Shimizus nasala röst.

 

Nåja, det finns faktiskt några bra delar också. Just Shizuma X Nagisa scenerna är riktigt underhållande. Mai Nakahara gör ett riktigt bra jobb och till min stora glädje så visade sig att även en av röstskådespelarna (vars pseudonym jag inte klarar av att läsa) från Lost Child som jag tyckte riktigt bra om är med även här. Synd bara att hon är en biroll. Misstänker ändå att jag kommer slötitta lite då och då.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag håller med om att animén är en besvikelse så här långt. Känns bara billig och seg. Mangan är dock betydligt mer intressant i mitt tycke, betydligt bättre tempo i den. Handlingen skiljer sig ju också en del mot animén, även om det är svårt att gå in närmare på det utan att avslöja för mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 8 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...