Hoppa till innehåll
Anime.se

Nybörjartips tack.


saltwaterchimp
 Share

Rekommenderade inlägg

jag skulle bara vilja ha lite svar på frågor så att man en dag kan lägga upp lite bilder på detta forum :)

 

bästa/simplaste programet för färgläggning? hört talas om detta "painter" hur funkar det?

 

sen finns ju det verse "filmer" ute på nätet där man framåtspolat får se folk rita och färglägga en bild från scrath, ser så sjuk enkelt ut.. men det är det nog inte ;)

vilka program använder dom?

 

är en såndära "datapenna" en nödvändig investering för mig som tecknare?

eller är det kanske en scanner man ska ha?

jag är inte helt värdelös på att teckna men när det kommer till datan så känner mig rätt lost.

har flera frågor jag tar senare..

 

tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Först och främst är Corel Painter INTE ett val för nybörjare. Jag rekommenderar openCanvas. Få verktyg och fruktansvärt bra, billigt dessutom.

 

www.portalgraphics.net/en/

 

Sedan är det bra att ha en "datapenna", även kallad Tablet, ritbord eller digitaliseringspenna. Finns att införskaffa bl.a. på www.dustinhome.se (sök bara på Wacom). Skaffa inget annat än Wacom förresten, resten av alla märken är rent av värdelösa, dålig kvalité o.s.v.

 

Sedan finns det nog lite att hitta på forumet i denna sektion om du söker lite mera. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Börjar med att svara på sista frågan, jag tycker att det är bäst om du prioriterar en scanner för då kan du digitalisera det medium som du redan känner dig hemma i och slipper lära dig använda ett nytt verktyg, men däremot kan en tablet vara något att skaffa i framtiden när du har lite mer baskunskaper innom färgläggning etc på dator.

 

Då kommer vi till det här med programmen... Painter är ett mycket bra program men nästan bara om du har en ritplatta, om du inte har en ritplatta dock så är Photoshop ett mycket bättre val (tycker jag). Det är tekniskt mer avancerat och inte lika tablet inriktat.

 

bör tilläggas att photshop kostar en mindre förmögenhet och då kan till exempel "gimp" vara ett bra substitut, om du inte vill vara lite omoralisk då och bara *eherm*laddaner*eherm*

 

Bästa sätt att lära sig programen är att 1. Göra några tutorials 2. Leka runt litegrann själv (varning: filter i photoshop uppskattas bara om dem används subtilt i nästan alla lägen)

 

hoppas det hjälpte litegrann i alla fall :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Håller med Arla-kanninen.

 

Har själv kört med och kör med Gimp, och det klarar det mesta som PS klarar, men det kan vara lite knepigt att komma på hur ibland. ;)

 

Angående filter så borde man inte använda dem bara som de är, det blir nästan aldrig snyggt. Om man däremot kombinerar dem brukar man kunna få rätt coola resultat.

 

Ett ställe som tar upp tutorials på till exempel program som Photoshop och Gimp, samt en uppsjö av andra program, är http://www.pixel2life.com/

 

Välj bara program till vänster och du får bibliotek med olika övningar.

Än så länge finns det 5104 övningar för Photoshop.

 

Läs och gör alltihop så kanske du känner dig hemma i programmet. ;)

 

Gimp har bara 83 övningar, men det kan fortfarande vara värt att titta på.

 

Här har du till exempel en övning på att göra hår i photoshop, du ska dock ta och läsa vad författaren har att säga.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Anledningen varför jag rekommenderar openCanvas är för att Painter och Photoshop är avancerat nog för att folk ska fastna mer i programets funktioner än sin egna skicklighet att få till en snyggt färglagd bild. Jag har sett människor göra mycket snyggare bilder i openCanvas än vad många klarar av att göra i Photoshop just p.g.a. att de har mer strul med programet än hur de ska rita.

 

Jag tycker du ska gå på openCanvas tills du har kommit igång med ritandet på dator ordentligt. Programet kostar som ett datorspel så det är inte dyrt som program, dessutom är det fruktansvärt bra om man ska lära sig hur andra personer ritar. Det har en inspelningsfunktion och många lägger upp sina inspelningar på communityt som finns på www.portalgraphics.net/en/.

 

Photoshop och Painter är bra när man väl vill börja gå snäppet högre. Dessutom så är openCanvas troligen det enda program som du kan skaffa dig lagligt som normal privatperson. ;)

 

Och ja, jag är helt för openCanvas. Helt klart min kärlek på sidan om Sketcher, som är helt gratis. ;D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

va fasen... en bra scanner är ju lika dyrt som en billig pad? :P

 

en begangnad Wacom graphire 3 A6 kan du få för 500:-

 

Jag har en sådan funkar fin fint, och visst det tar ett tag att lära sig den men det är så sjukt värt det när man kan..

 

faktum är att förr eller senare måste man lära sig det om man ska hålla på med digi-art.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Håller med sepeMulle helt. Det jävliga är dock att när man köper en begagnad Wacom så kan risken vara att man får en misshandlad penna, vilket man oftast inte märker. En misshandlad penna är verkligen en mardröm.

 

Annars ska jag inte glömma att nämna heller att en skanner är värd att köpa för det billiga pris man får dem för. Jag rekommenderar Canon's flatbädsskannrar (tror de heter Lide20, Lide25 och Lide30) för 500-1000kr. Har en och den skannar helt perfekt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu har det ju snackats mycket här om olika program och hur bra/dyra/blaha dom är. Eftersom det finns trial-versioner för alla program så skadar det inte att prova allihop.

 

Dessutom, det är oftast bra att ha två program för att göra olika saker. T.ex jag gör alla mina skisser i antingen OpenCanvas eller Alias Sketchbook Pro 2 (v2.0 är markant bättre än v.1.0). För frames, texteditering eller nåt annat som är bättre att göra med mus använder jag Photoshop eller Illustrator.

 

Om man vill få en slutprodukt hellre än en enstaka illustration så lönar det sig att använda mer än ett program. Man kan förvisso göra allt i Photoshop om man vill. Photoshop funkar fint för både färglägning och editering, dock tycker jag själv att Photoshop är klumpigt när det gäller teckning. Då är det mycket bättre med ett mer avskalat program som i huvudsak inriktar sig på en sak, t.ex OC.

 

Just my $0,05.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...