Hoppa till innehåll
Anime.se

Denny goes Japan 2008


F.d. medlem
 Share

Rekommenderade inlägg

Har ändrat mig p.g.a. oförväntade ändringar i livet. Så det blir nog något år senare.

 

Har fått 6 månaders vikariat på en fabrik och ska börja spara. Om jag får förlängt några månader så kan jag spara ihop kring 80.000kr. Tänkte köra ett års språkstudier på plats och ser fram emot det.

 

Är det någon annan som tänkt åka till landet i öst 2008? Hade varit skoj med allmänt snack om hitan och ditan. Känns som om denna tråd både hör hemma i Japansk kultur och Japanska språket men jag orkar inte välja, så jag valde allmänt istället. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har inte planerat nåt direkt bara att jag vet att jag har tänkt åka till japan 2008. Vill helst nog resa runt och se japan. Gå språk kurs är nåt jag också vill göra.

 

Det ar tänkt att jag och en polare skulle åka till japan nämligen men han köpte en lägenhet istället och han har bangat ur nu :(

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Blir en kortare resa nästa sommar först och främst. Ska hålla i en fotokurs, vilket antagligen blir väldigt lyckat då mina kamerakunskaper är lika med noll. :>

 

Efter det har jag planerat in ett års studier med start någon gång under första kvartalet 2008 genom Lunds universitets utbytesprogram.

 

Ska bli kul. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Boda >> Typiskt att polaren din bangade ut. :/

 

Bankoiia >> Hur tusan får man hålla i en fotokurs om man inte kan något om det själv? <.<;

 

Mustela >> Hoppas du samlar ihop en bra slant från jobbet då, verkar som om 100.000kr är gränsen för att klara sig i ett år. Annars är det CSN som gäller. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...
Angående CSN-biten, är det lånet på 7500kr per månad? (varav 2500kr är bidrag)

 

Förvisso så får man ut det per kvartal när man studerar utomlands. :)

7300-nånting är den på.

 

Jag och några kamrater skall antaligen dit i 2008 igen efter jag slutfört mina studier på min KY-utbildning. Jag och en kamrat var ju där nu i april och det var en upplevelse som inte går att beskriva.

 

Här är några bilder från min resa, har postat dem förr men intresse kan ju finnas kvar: http://uzi.ath.cx/~rich/japan/

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Rich åkte du bara dit för skojs skull, och fick bidrag?

Nej nej. :)

 

Jag åkte dit som turist. Men CSN-bidraget här ligger iaf på ~7300 kr. :) Eftersom trådskaparen pratade om runt 7500 kr för studiebidrag utomlands borde det vara detsamma som här i Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För Japan får man (bidrag+lån) 3123 SEK/vecka, eller strax under 12.5k/månad (fyra veckor). Till detta kan man ta ett tilläggslån för merkostnader på max 1350 SEK/vecka.

 

Så allt som allt kan man komma upp i strax under 90k för 20 veckor. 60k respektive 50k kostade mina 12 respektiva 10 veckor (båda gånger självfinansierade)

Innan man säljer sig helt till CSN så bör man tänka på att återbetalningen inte är i relation till inkomst och att det är en del man får betala varje månad. Jag har lite blandade lån (gamla + nya) på totalt 120k och ligger på 4600/kvartal att återbetala. Och dessa 120k räckte till 200 poäng.

 

Om man utöver en ordinarie utbildning (120-160 poäng) dessutom ska ta 1-2 terminer i Japan helt på studiemedel så är det lätt gjort att komma upp i 200k vilket innebär att ganska mycket ryker till att återbetala. Kan vara bra att tänka på innan räkningarna regelbundet börja ramla in.

 

Sen har jag får mig att man för studier av utomeuropeiska språk behöver någon form av verifierade grundläggande kunskaper för att bli beviljad studiemedel, men det är möjligt att det ändrats sedan jag kollade sist.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hörde jag det magiska ordet "kvartal"?

 

Nu är jag inte lika avskräckt av CSN längre. För den udda återbetalningstiden så har man ju lätt fixat ett jobb. Nu känns det inte som om jag behöver sitta och vara fattig för att toksamla pengar. Jag kan samla pengar på "normal" nivå. Känns lite småtaskigt när man får 12-15000kr i månaden rent och knappt kan spendera dem annars. Jag vill inte sitta ett år och ha ett helvete av tristess, kan försöka lita lite på CSN då jag tvivlar på att själva lånet kommer att bli högt. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo, man ska kunna få bidragsdelen men jag vet inte om man kan få hela om man inte lånar.

 

Så vitt jag vet så är bidragsdelen 2500kr jämt. Resten ska vara lån som jag fattat. Jag lånade i 3 månader och har 15.000 kr att betala tillbaka så det stämmer rätt så bra;

 

7500x3 = 22500 - 7500 (2500x3) = 15.000kr. :) (utjämnade siffror)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hörde jag det magiska ordet "kvartal"?

Du kan välja kvartals eller månadsvis ammortering. Resultatet är ändå detsamma. Sen har man väl 6 månader efter att man fick sista utbetalningen tills att man ska börja återbetala.

 

Bidraget är väl strax över 600något/vecka. (orkar inte kolla csn.se igen)

Jag har bara gått på bidrag två terminer, så det går.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...