Hoppa till innehåll
Anime.se

'Measure word' med svärd


Mikachu Yukitatsu
 Share

Rekommenderade inlägg

Räkneord?! :S

 

Räkneord är ord som "ett", "två", "fjorton" o.s.v.

 

Jag brukar kalla "measure words" för "måttsord" på svenska, men min kinesiskalärare brukar envisas med att kalla dem "klassmärken", så det finns olika uppfattningar. ^^ (Men räkneord är faktiskt en annan sak. :x)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Meh jag var lite trött när jag skrev det där tror jag, givetvis ska det inte vara räkneord.

 

Edit: 本 kan förövrigt användas för svärd också, 振 är den mer specifika räknaren men 本 är nog den som används mest. Lite osäker dock på om 本 kan användas för tex någon som svingar två svärd samtidigt eller om den bara är för flera svärd som ligger någonstans.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 year later...

Mjoro, det gor att anvenda ~本 f0r sverd som er i bruk med och er ganska allmengiltigt.

 

Man kan even anvenda ~刀 (som rurounis battousai(抜刀際) eller dual wielda sverd (二刀流)) some explicit betyder 'sverd' och inget annat medan ~本 er en allmen counter f0r alla longa cylindriska prylar.

 

~振り  vet jag inte om det anvends som en counter f0r sverd om jag ska vara erlig...

 

Sorry f0r bristen av svenka tecken men er inte hemma nu :(

 

Cheers

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Jag tror... för "normala" svärd och så kan man använda alltifrån 振り (furi), 本 (hon), 刀 (tou), 剣 (ken), 腰 (koshi) till 口 (ku, kou, furi), och då skulle 'hon' vara den vanligaste.

Sen kan man säga 挺 eller 丁 (chou) för mindre svärd, och så tror jag det fanns några andra skumma för riktigt stora svärd?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...