Hoppa till innehåll
Anime.se

Bilder av moi. Tar gärna emot kritik!


Monorail
 Share

Rekommenderade inlägg

Hejsan alla på anime! Jag har nyss börjat rita och jag vill gääärna förbättra mig. Därför har jag tänkt läga ut några av mina bilder här och jag vill gärna att ni kriticerar, så att jag vet hur jag ska förbättra mitt ritande. Lägligt nog är min scanner trasig, så jag måste ta bilder med kameran istället. Hoppas ni inte har nåt emot det =)

 

# 1: Mugen. Om ni har sett Samurai Champloo vet ni nog vem den här underbara karaktären är. Jag ville göra en porträtt av honom, men jag ville också göra den lite personlig. dsc01433nh3.th.jpg

 

 

# 2: Mugen igen. dsc01431eu6.th.jpg

 

 

# 3: Mugen IGEN! Men här ville jag mest öva mig på att göra "skrynkliga kläder." Jag tycker att det är hur svårt som helst och jag skulle gärna vilja veta vad ni tycker. dsc01440mq8.th.jpg

 

 

# 4: Mugen IGEN!! Men här ville jag öva på anatomi och sånt..dsc01441ud3.th.jpg

 

=)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Anatomi:

Foto refferenser.

Om du kan köra med två skärmar så är det perfekt. Ha refferensbilden på den ena och rita på den andra.

 

Skuggning:

Foto refferenser igen.

Lägg fotot i ett lager i photoshop. Rita konturer ovanpå.

Sen skapar du ett vitt lager imellan arbetslagret och refferens lagret.

Kolla på fotot. dölj det igen med det vita lagret. skugga. växla fram och tebax för att se hur skuggorna borde formas.

Jag rekomenderar deffinitivt att man använder konstnärliga foton även om "andra" foton är lättare att få tag på på nätet. Ljuset och poserna är alltid mycket bättre i konstnärliga foton än i *host* p-bilder. (Även om jag använt en del såna för att öva också. mest för att det är rätt kul)

 

Poser & djup:

övning övning övning. Det är oftast väldigt svårt att hitta refferens material till precis den pose man vill ha. Men med övning så lär man sig tillslut att se när proportioner och avstånd blir rätt.

Jobba med "höftade" snabba skisser. gör gärna 3-4 stycken skisser innan du väljer en att jobba vidare från.

Tänk alltid på nyckelellement som ballans, ljuskällor och vart du vill leda åskådarens blick.

 

Detaljer:

Gör bilden detaljerad i områdena som du lett åskådarens blick till. Använd bara detaljer i nyckel ellement. Du kan på så vis få en relativt simpel bild att se väldigt detaljerad ut.

 

www.imaginefx.com har en massa bra guider.

 

 

edit:

noterade att du ritar med blyerts istället för photoshop. Inget fel med det. vissa saker blir lite svårare bara. :)

Försök få tag på en blå skiss penna. Använd sedan en svart penna för den slutliga skissen på teckningen.

Du kan sedan scanna in bilden, filtrera bort det blåa och printa en ny skiss att jobba på. Då kan du dessutom börja om från samma skiss och behöver itne vara rädd för att experimentera. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Anatomi:

Foto refferenser.

Om du kan köra med två skärmar så är det perfekt. Ha refferensbilden på den ena och rita på den andra.

 

Skuggning:

Foto refferenser igen.

Lägg fotot i ett lager i photoshop. Rita konturer ovanpå.

Sen skapar du ett vitt lager imellan arbetslagret och refferens lagret.

Kolla på fotot. dölj det igen med det vita lagret. skugga. växla fram och tebax för att se hur skuggorna borde formas.

Jag rekomenderar deffinitivt att man använder konstnärliga foton även om "andra" foton är lättare att få tag på på nätet. Ljuset och poserna är alltid mycket bättre i konstnärliga foton än i *host* p-bilder. (Även om jag använt en del såna för att öva också. mest för att det är rätt kul)

 

Poser & djup:

övning övning övning. Det är oftast väldigt svårt att hitta refferens material till precis den pose man vill ha. Men med övning så lär man sig tillslut att se när proportioner och avstånd blir rätt.

Jobba med "höftade" snabba skisser. gör gärna 3-4 stycken skisser innan du väljer en att jobba vidare från.

Tänk alltid på nyckelellement som ballans, ljuskällor och vart du vill leda åskådarens blick.

 

Detaljer:

Gör bilden detaljerad i områdena som du lett åskådarens blick till. Använd bara detaljer i nyckel ellement. Du kan på så vis få en relativt simpel bild att se väldigt detaljerad ut.

 

www.imaginefx.com har en massa bra guider.

 

 

edit:

noterade att du ritar med blyerts istället för photoshop. Inget fel med det. vissa saker blir lite svårare bara. :)

Försök få tag på en blå skiss penna. Använd sedan en svart penna för den slutliga skissen på teckningen.

Du kan sedan scanna in bilden, filtrera bort det blåa och printa en ny skiss att jobba på. Då kan du dessutom börja om från samma skiss och behöver itne vara rädd för att experimentera. :D

 

...

Lite väl avancerade tips kanske. Mer för profs än för amatörer. Är man ny på att rita är det knappast dubbla skärmar och blå skisspennor man behöver, det kommer långt senare. Blyertspenna och vanligt papper räcker väldigt långt, har själv aldrig använt nåt mer avancerat för skissande.

 

Rita mycket och öva. Använd stödlinjer för att få proportionerna och kroppsställningarna rätt.

Bra bilder. Men han har stortån på yttersidan av foten på sista bilden

;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

jag håller med psycho, använd MYCKET stödlinjer. kolla igenom mycket tutorials som finns på internet och många länkar på detta forum.

 

Det finns många "genvägar" till bra anatomi men till slut måste man hitta sin egen stil och hur man själv vill att det ska se ut.

 

men även detta är långt senare! kolla igenom how to draw manga tutorials och skissa jättemycket. teckna även en del andra saker, sånt som finns på riktigt. försök se saker i former så du kan lägga stödlinjer mellan. :)

 

Det är mina tips.

 

För övrigt så kommer min intous 3 A5 artpad idag eller imorron, och då gör jag comeback på forumet! :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

...

Lite väl avancerade tips kanske. Mer för profs än för amatörer. Är man ny på att rita är det knappast dubbla skärmar och blå skisspennor man behöver, det kommer långt senare. Blyertspenna och vanligt papper räcker väldigt långt, har själv aldrig använt nåt mer avancerat för skissande.

 

Rita mycket och öva. Använd stödlinjer för att få proportionerna och kroppsställningarna rätt.

Bra bilder. Men han har stortån på yttersidan av foten på sista bilden

;)

 

hmm. tja jag kanske skenade iväg lite.

Men om man nu råkar ha dubbla skärmar eller en blå penna (scanner har han ju tydligen) så hjälper det massor enligt min mening. =)

 

Jag använder personligen inte så mycket stödlinjer, utan försöker mer få in känslan för proportionerna i ryggmärgen istället. därav "öva öva öva".

 

Jag började själv med en helt vanlig 0.7mm HB stiftpenna och printer papper för en massa år sedan. Och det är fortfarande ett av mina favorit medium att jobba med, även om resultatet inte blir lika bra som i Painter eller Photo Shop.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...