Hoppa till innehåll
Anime.se

Densha Otoko (alt. Train Man)


Klibbnisse
 Share

Rekommenderade inlägg

För att dra allt från början utan att avslöja det lilla goda för alla som ännu inte sett eller hört talas om fenomenet.

 

I världens största forum, det japanska 2ch, finns det över 600 underforum. En av dessa är ett forum för singelmän. En dag i en tråd som heter "Män som blir huggna i ryggen" (fritt översatt) dyker det upp en person som påstått sig dragit alla på forumet bakom ryggen. Naturligtvis blir ju folk intresserade och börjar fråga denne vad det är som har hänt varpå han drar sin historia.

 

Tidigare hade den här mannen varit i Akihabara för att kolla runt, på tåget hem sätter han sig i en tågvagn som som nästan endast innehåller han själv och en massa kvinnor i varierande åldrar. När tåget väl åker så kommer det in en 60-årig full man i vagnen och börjar skrika och gapa mot allt och alla. Ingen i vagnen tycks reagera då Akihabara-nörden väl tar till sig mordet och försöker säga till mannen. Även om allt som kommer ur munnen ungefär är ett klent "sluta" med sin darrande röst så lyckas han och tågpersonalen få allt under kontroll och tågpersonalen tar honom till polisen vid nästa station. Eftersom det finns lite papper att fylla i så följer Akihabara-nörden, två gamla tanter och en kvinna på runt 25 år med. Eftersom man i Japan gillar att visa sin tacksamhet så ber de två tanterna och kvinnan om killens namn och adress som han då ger till dessa.

 

Okej, för att sammanfatta alltsammans. Samtliga på 2ch blir helt enkelt beroende av hans historia och undrar om han fick hennes telefonnummer (vilket han inte fick) och sedan var det inte mer än så. Någon dag senare fick han hem ett brev från den ~25-åriga kvinnan och efter en hel del diskussioner på 2ch kom man fram till att innehållet, två koppar, var av märket Hermes och att dessa var svindyra. På bipacksedeln som följde med paketet fanns kvinnans telefonnummer och efter en hel del övertalning via 2ch ringer mannen upp henne...

 

 

Resultatet av allting blir att alla användare på 2ch som följer historien döper Akihabara-nörden till "Densha Otoko" (översatt: Train Man) och kvinnan till "Hermes" (på grund av koppmärket). Train Man rapporterar konstant vad som händer mellan honom och Hermes på 2ch under två månaders tid varpå slutet på historien kommer. Användarna på 2ch hjälper konstant Train Man med bland annat hur han skall bete sig, vilka kläder som är bra, till och med exempel på resturanger.

 

Värt att nämna är att detta är en helt sann historia. Det finns skeptiker och man kan inte garantera sannolikheten då nästan alla postar anonymt på 2ch samt att inga namn utöver Train Man och Hermes nämndes. Dock så dök historien upp och i det stora hela är den vanligtvis accepterad som sann.

 

-------------------------------------------------------------------------------------

 

Varför skriver jag då detta här? Jo, för nu kommer knorren! Den här historien blev så populär att det blev adapterad till en bok, fyra mangor, en scenuppsättning (tror jag), en tv-serie och en film. Det är filmen som jag planerar att kommentera här just nu!

 

-------------------------------------------------------------------------------------

 

Densha Otoko (filmen) är, som ni kanske förstår, baserad på trådarna på 2ch. Faktum är att filmen nästan följer de här trådarna helt perfekt fram tills halva filmen har gått och de bryter sig loss och gör ett eget slut på filmen (båda sluten hamnar på samma sida av lyckligt-slut-skalan). Något som är riktigt härligt med filmen är att de har med utklipp från 2ch-trådarna samt att de visar massvis med folk som sitter och skriver på 2ch under filmens gång tillsammans med Train Man.

 

Filmen i sig är starkt influerad av 2ch-kulturen och innefattar bland annat en hel del ASCII/SJIS-konst och även en filmatisering av det "krig" som pågår. Höll på att dö av skratt någon användare på 2ch berättade sin "våta dröm" mellan Train Man och Hermes på 2ch varpå tre stycken 2ch-nördar helt plötsligt dök upp utklädda till militärer på ett slagfält och kulor och explosioner viner överallt. Har alltid undrat hur alla dessa 2ch-krig skulle sett ut på riktigt då trådens huvudperson bombar trådläsarna med sina berättelser.

 

Jag tror jag börjar segla iväg från ämnet lite grand nu... hur som helst, efter mycket letande fick jag äntligen fatt i filmen och sett den. Mycket bra film, på sätt och vis mycket nördig. För alla som blev smått besvikna när filmen slutade följa 2ch-trådarna så väntar också det absolut bästa slutet man skulle kunna tänka sig efter eftertexterna.

 

Jag ger filmen helt enkelt ett:

HÖGT BETYG!

 

Jag har dessutom mailat Webhallen och bett dem köpa in filmen, förhoppningsvis kommer den dyka upp i min bokhylla snart :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...