Hoppa till innehåll
Anime.se

Ghost Hunt


Blå
 Share

Rekommenderade inlägg

okpReBjKl.png

 

Titel: Gōsuto Hanto

Genre: Drama, Mystik, Skräck, Övernaturligt

Studio: J.C. Staff

 

Bakgrund

 

Ghost Hunt animen är en adaption på mangaserien som i sin tur är baserad på Akuryou Series som är ett gäng lätt romaner skrivet av Fuyumi Ono. Första boken kom ut 1989 och den sista 1994. Mangan som är baserad på Fuyumi's böcker är skriven av Shiho Inada och startade sin resa i tidningen Nakayoshi. Mangan är just nu uppe i 11 volymer och är en pågående serie.

 

Animen har gått och blivit licenserad av FUNimation och det är sagt att första DVD volymen ska komma ut till hösten 2008. Perfekt till höstens mörker. För den som vill går det att skicka in en anmälan till FUNimation om att få de senaste nytt om DVD utsläppet här.

 

Handlingen

QUjqUHUKB.pngLANYhCYLZ.png

 

Ghost Hunt handlar om ett gäng spökjägare som titeln indikerar på. Det är mera tänka än att slåss här och varje fall byggs upp på ett bra sätt enligt mig. Det börjar alltid med att man presenteras för de problem som uppstått och behövs ta tag i och man sugs in på ett bra sätt på det viset. Animen är indelad i åtta stycken fall.

  • [*:7slbmcnf]Evil Spirits Everywhere?!
    [*:7slbmcnf]Dollhouse
    [*:7slbmcnf]Cursed Person After School
    [*:7slbmcnf]The Park`s Ghost Story!?
    [*:7slbmcnf]Silent Christmas
    [*:7slbmcnf]Prohibited Play
    [*:7slbmcnf]Blood-Smeared Labyrinth
    [*:7slbmcnf]Cursed House

nkGkWtIKF.pngopAHjfpho.png

 

Har du saknat något som du tycker verkligen har fått dig att känna en viss slags skräck eller att du inte får den spänning som du verkligen kräver? Ta då för guds skull då tag i den här serien. Jag kan faktist säga att för egen del så ligger den här högt på just den listan där jag nog skulle kunna räkna några få anime titlar lätt på en hand som kommer upp i samma klass. För om det inte bara vore så att handlingen är spännande nog så är faktist musiken till serien riktigt kuslig på sina håll och hjälper verkligen till att bygga upp stämmningen som är så viktig till en sådan här typ av serie. Vid några tillfällen fick jag faktist rysningar längst hela kroppen.

 

Spökjägarna

 

Namn: Taniyama Mai

Seiyuu: Nazuka Kaori

rzXdWpbCs.png

Seriens huvudperson och till lika assistent i Shibuya Psychic Research Center (SPR) efter att ha varit involverad i en skada på den tidigare assistenten. Mai älskar spökhistorien och varje dag i skolan så berättar hon och hennes kompisar några för varandra under mörker. Mai har förmågan att se saker som kommer att hända i framtiden i sinna drömmar. Mai visar även romantiska kännslor för Naru.

 

Namn: Shibuya "Naru" Kazuya

Seiyuu: Tai Yūki

XXFoiAYcC.png

Naru som han blir kallad av Mai eftersom hon tycker att han är så självkär och egoistisk. Namnet Naru får Mai från ordet narcissism som hon tycker passar honom väldigt bra. Ägaren till SPR och är den enda som inte verkar besitta några speciella krafter än sin egen förmåga att analysera. Är på ytan en ganska så svår beräknelig person som inte släpper in någon person allt för långt innan för ytan.

 

Namn: Rin Kōjo

Seiyuu: Narita Ken

ruRiMANhT.png

Den enda person som har koll på hur Naru verkar fungera och är även assistenten i SPR. Är en Onmyoji, en person som är bra på att handskas med den övernaturliga i korta och väldigt förenklade drag. Säger inte mycket som så tillfället kräver det. Lika mystisk som Naru när det kommer till personligheten.

 

Namn: Hara Masako

Seiyuu: Kugimiya Rie

BtRAFpxIt.png

Ett känt medium med en egen TV-show. Bör alltid en kimono och visar även upp känslor för Naru. Rivaliteten mellan Masako och Mai om Naru är stor. Försöker att agera äldre än vad hon egentligen är och kan visa prov på sina barnsliga sidor emellan också.

 

Namn: John Brown

Seiyuu: Okamoto Nobuhiko

AtFmpOJil.png

Den Australiensiska prästen i sällskapet. Bjuder ofta på ett lugn och stressar sällan upp sig. Ger gärna en hjälpande hand utan att egentligen ifrågesätta.

 

Namn: Takigawa "Bou-san" Hōshō

Seiyuu: Hamada Kenji

IoJKNMHWb.png

Buddistmunk som hobby och professionell musiker till vardags. En glad person som sitter på stora krafter. Är kanske den som har de starkaste krafterna i gruppen tillsammans med Rin (Lin).

 

Namn: Matsuzaki Ayako

Seiyuu: Suzuki Masami

danQLUwHS.png

Är en Shinto Miko prästinna. Dotter även till en välutbildad och rik doktor som äger ett sjukhus. Tar sig själv och sina krafter på fullaste allvar, kan dock ses som den svagaste personen i gruppen.

 

Se den!

 

Jag tycker att det här är en typ av serie som man inte ser allt för mycket av. Handlingen och musiken som jag skrev om innan är riktigt bra och hjälper till att bära allt framåt. Även fast det kanske är bäst att sitta och se på en serie i ett ljust rum så rekommenderar jag att du drar ner på den till mysbelyssningen eller släcker helt för att få in rätta känslan. Jag kan nog lova att det här är något som de flesta uppskattar och kommer vilja ha mer utav.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den är väldigt skön, och ja att se den i mörkret eller med mindre belysningen gör den... kanske inte ska säga mkt bättre, men det förbättrar stämningen som animen försöker förmedla avsevärt.

Sitter och hoppas lite grann på en säsong 2, men huruvida det blir det eller inte återstår att se (antagligen inte tyvärr).

 

Bra skrivet Blå!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...