Hoppa till innehåll
Anime.se

Sex i manga (inspirerat av kulturföreningstråden)


My
 Share

Rekommenderade inlägg

Det må så vara men det finns inget som hindrar att män och kvinnor försöker sätta sig in i och förstå varandras sätt att tänka.

 

Det var inte det som var min poäng. Min poäng var att man aldrig kommer kunna veta om man lyckas med det eller inte.

Hm jag tror det blev ett missförstånd här, jag ber så mycket om ursäkt. Jag förstod vad du menade. Det jag ville ha sagt är att man inte ska låta bli att försöka bara för att det inte är säkert att man lyckas.

 

Små, petite och osäkra flickor träffar stor, snygg kille med (ofta) våldsamma tendenser. Sex initieras bara av killen. Starka tjejer blir svagare som personer när de i serien börjar inleda ett förhållande och sex gör dem osäkra medan killarna får mer och mer självförtroende ju mer makt de får över tjejerna.
Haou Airen är dock mitt hatexempel då den förhärligar våldtäkter på ett helt (för mig) oförståeligt sätt. Många tjejer har börjat bojkotta Shinju Mayo efter att ha läst den serien.

Nu är det väl inte så många sådana serier som kommit på engelska än men har förlagen gjort någon som helst ansats att skapa en diskussion om innehållet?

Om man ger ut en serie som Hot Gimmick tycker jag nog att det kan vara bra att ha med ett kort förord samt en adress till en hemsida där läsarna kan diskutera serien. Speciellt som man kan hävda att serier löper en större risk (än t ex annan litteratur) att läsas av yngre läsare än de är avsedda för.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag håller med om att det är bättre att diskutera skildringen av sex än att ignorera det. Missföreställningar försvinner inte förrän folk vet bättre, och de kan inte veta bättre om man inte lär dem. Det tar lång tid att upplysa allmänheten, men man får inte ge upp. Om man undviker frågan tolkas det som att man inte har någonting att säga emot.

 

För det första tycker jag att det är viktigt att förtydliga att det faktum att sexuellt laddade bilder förekommer i stor utsträckning i japanska serier inte innebär att alla japanska serier innehåller sexuellt laddade bilder. Det finns gott om serier som inte spelar på den strängen. Det är självklart för de som har läst en del japanska serier, men inte alltid för de som lyssnar på ens förklaring.

 

För det andra är ju att spela på sex ingenting som är speciellt för japanska serier. Det förekommer i all media i Sverige, och det riktar sig inte bara till en vuxen publik, och det är inte bara vuxna som framställs som sexuella objekt. Musikvideor är ett bra exempel. Där spelar innehållet väldigt ofta på sex, och objektifierar kvinnokroppen, och både artister och publik är ofta unga. Britney Spears, Christina Aguilera, Beyoncé, A-Teens och Sugababes (med reservation för felstavningar) är bara några exempel på artister med videor som anspelar på sex. Tidningar, film och tv använder sig också ofta av sex för att sälja. Vad är det då som gör att man reagerar speciellt på japanska serier som spelar på sex? Jag gissar därför att det speciellt har att göra med att vi i Sverige förknippar tecknade serier med barn, oavsett om målgruppen är barn eller inte, och att anspelningar på sex i media för barn inte är accepterat i Sverige. Nu är det ju så att en stor del av japanska serier riktar sig till vuxna, men att det förekommer sexuella anspelningar i serier för ungdomar är ett faktum, och jag ska gå in på det lite längre ner.

 

För det tredje är det viktigt att tänka på att japanska serier är just en japansk företeelse. De är (med väldigt få undantag) gjorda av japaner för japaner, och är inte tänkta för en utländsk publik. Därför uppstår det naturligtvis kulturkrockar när personer från andra kulturer läser dem, och sättet man skildrar våld och sex i media är ett exempel på en sådan kulturkrock. Japaner har nämligen inte riktigt samma värderingar och tankesätt som vi svenskar har. De har t.ex. en helt annan uppsättning moralregler.

 

För att illustrera detta kan vi jämföra sättet att se på våld och sex i media i Sverige och USA. I USA är det accepterat att skildra våld i media för barn, men en naken kropp är kontroversiellt även i film för vuxna. I Sverige är den allmänna inställningen att det inte är bra för barn att titta på våld, och att det därför bör undvikas i media för barn, medan vi tycker att en naken kropp i sig inte är farlig att visa. På liknande sätt skiljer sig inställningen till våld och sex i media i Sverige och Japan.

 

En stor skillnad mot Sverige är den sexuella laddningen. I Sverige är nakenhet väldigt avdramatiserat, och vi får lära oss om könsorganen och deras funktioner redan som barn. I Japan är sexualundervisningen i skolorna uppdelad, så flickorna får lära sig om sitt eget könsorgan (men inte lika ingående som i Sverige) och pojkarna om sitt, men inte om varandras. Vuxna könsorgan (könsorgan med behåring) visas heller inte i media (enligt vad jag har förstått ska ha blivit tillåtet att åtminstone rita vuxna könsorgan i serier, men jag har aldrig sett det tillämpat fullt ut) så japaner har bara en väldigt vag aning om hur det motsatta könets könsorgan ser ut och fungerar fram tills det att man får se det i verkligheten. Det innebär att det är extremt spännande och upphetsande när bilder nästan avslöjar "hemligheten". På samma sätt som filmer (eller berättelser i annan form) som låter det allra hemskaste eller mest fantastiska ske utanför bild ger starkast intryck, eftersom tittaren själv föreställer sig det (en film som försöker visa "världens vackraste kvinna" eller "världens otäckaste monster" är dömd att misslyckas eftersom tittarna alltid kan föreställa sig någonting vackrare eller otäckare), gör också det faktum att de japanska ungdomarna inte får se det motsatta könets könsorgan att det blir än mer spännande. Att könsuppdelningen är större än i Sverige ända från skolåldern (t.ex. många uppdelade skolaktiviteter) gör förstås också sitt till.

 

Om man läser japanska seriemagasin som riktar sig till olika manliga åldersgrupper (jag har tyvärr inte läst tillräckligt med serier för flickor och kvinnor för att kunna dra slutsatser om dem i den här frågan) kan man snabbt urskilja att det är just serier för ungdomar som håller på att bli, eller nyss blivit, könsmogna som innehåller mest spänningsladdade närbilder på trosor och (oftast inte nakna) bröst. Kryddning med kvinnor som sexobjekt förekommer i media för vuxna (precis som i svensk och annan utländsk media som jag nämnde i början), men då förekommer den oftast utan att handlingen och tempot påverkas, t.ex. genom att teckna kvinnor i utmanande poser från utmanande vinklar. I serier för ungdomar skildras trosor och bröst på ett sätt som påverkar handling och tempo. Om trosor visas blir det ofta med en inzoomning, och personerna i serien reagerar på det. I serier för de något äldre är det oftast inte den nakna kroppen, utan istället själva sexdebuten, och sedan sexakten, som spänningen byggs upp kring, och i serier för vuxna runt 30 och uppåt, då man har fått en betydligt mer avspänd intällning till sex, kan en sexscen skildras på ett vardagligt sätt på en enda sida. Självklart finns även serier för vuxna som vältrar sig i sexuell laddning, men det är inte lika tvunget som i serier för yngre åldrar.

 

Japaners sätt att läsa sexuellt orienterade bilder går naturligtvis inte att beskriva bara med könsuppdelningen och skillnaden i sexualundervisning. Det är mycket som spelar in, t.ex. familjen och samhället. Jag kan rekommendera Anne Allisons "Permitted and prohibited desires : mothers, comics, and censorship in Japan" för de som vill veta mer om den saken, även om jag tyckte att författaren är lite väl snabb att dra slutsatser om flera saker när jag läste den.

 

Synen på könsroller i Japan är också annorlunda. Det är betydligt mer indelat i manligt och kvinnligt i Japan (efter konfucianistisk modell), och det är i regel männen som har överhanden (förklarat i väldigt grova drag). Serierna existerar i den miljön, och det som upplevs som sexistiskt i Sverige behöver alltså inte göra det i Japan, även om diskussionen om sexism finns även där. Om man ska kritisera den allmänna sexismen i serierna får man därför kritisera sexismen i det japanska samhället i stort, och för att kunna göra det på ett objektivt sätt behöver man ha rejält på fötterna.

 

Om man jämför enstaka japanska serier med varandra, t.ex. Love Hina och I"s som ni gör ovan, är det förstås en annan sak, men man bör fortfarande ha i bakhuvudet att skaparen och den tilltänkta publiken inte nödvändigtvis upplever serien som den svenska publiken, inklusive en själv.

 

Jag skulle gärna se forskning om hur japanska serier upplevs av den svenska publiken, t.ex. vad gäller könsroller, sexualitet och våld. Om jag inte hade så fullt upp med projekt som det är skulle jag sätta tänderna i det själv.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

My och Zimeon: Jag funderade ett tag på Griffiths våldtäkt på Caska kort efter det att jag läste Förmörkelsen första gången. Jag vet inte, det kanske bara är jag som instinktivt letar symboler i allt jag läser, men jag har alltid sett det hela som så:

Hela berättelsen har i princip skildrats ur Gatts synvinkel. Så varför skulle då inte förmörkelsen (och med det våldtäkten) också göra det? Han (Gatts) attraheras ju av Caskas kropp, det har vi ju redan sett tidigare. Min tanke var någonting i stil med att scenen skildras såsom Gatts upplever den: han ser Griffith våldta Caska, mitt i sin maktlöshet erfar han samtidigt (eventuellt delvis mot sin vilja?) sexuell upphetsning - något han senare håller för avskyvärt - och därigenom beskyller Griffith för.

 

Jaja, rätt dåligt förklarat, hoppas att ni förstår i vilken riktning jag tänker.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...