Hoppa till innehåll
Anime.se

Att söka bostad


LizZiGicLae
 Share

Rekommenderade inlägg

Tjena.

 

I höst har jag tänkt plugga vid Lunds universitet, men eftersom jag för stunden bor strax norr om Umeå så tvingas jag ju att hitta någonstans att bo där nere. Men hur sjutton bär man sig åt? Jag kollar dagligen efter nya annonser, jag har även lagt ut en egen, och jag har ställt mig i bostadskö. Men inte ett dugg har hänt. Det vore ju skittrist om jag inte kunde börja studera bara för att jag aldrig fick någonstans att hålla till.

 

Jag vänder mig till er, även om jag vet att anime.se inte direkt är den mest aktiva sidan. Men jag kan behöva alla tips jag kan få!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

De har inte bostadsgaranti dära, fick själv ingen så fick nöja mig med att pendla 1,5h dit och lika mkt hem... men här funkar det inte så tyvärr.

 

Men man kan få bostad via nationerna, men hur man får kontakt med dem angående bostäder vet jag inte, men det är nog bara att ringa och höra efter... men när jag sökte så sökte jag via AFB.se som är den antagligen största studentbostadsportalen i lund. Som jag förstått det så har långtbortboende, eller ja de bortom pendlingsavstånd (jag bodde på gränsen) företräde till viss del iaf. Men det gäller att vara aktiv, söka nya bostäder hela tiden etc (i bostadskön), kolla blocket det var faktiskt där jag var närmst att få en bostad men fick den inte.

 

En annan lösning är att söka bostad utanförlund, det finns väldigt bra tågförbindelse längsmed västkustbanan (tåg). Men blir genast lite dyrare att ta sig till skolan. Även malmö kan ligger bra till 20min buss eller 5+-4 min tåg.

 

Man måste vara ute i godtid för att få bostad i Lund :(

 

Ansökningstid

Novischstatus får alla som uppfyller kraven ovan och som loggar in på www.afb.se och gör en bostadsansökan under perioden 10 juli – 10 augusti. Tidpunkten för ansökan blir din köplats. Gör du din bostadsansökan under perioden 10–13 juli, deltar du i lottningen av köplatser som alla får 10 juli som ködatum. Lotten avgör vilket klockslag du får. Lottning av köplatser sker den 14 juli. Novischstatusen kan utnyttjas endast under HT 08.

 

Väldigt svårt att få bostad inom rimlig tid om man inte är med i lottningen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Väldigt svårt att få bostad inom rimlig tid om man inte är med i lottningen.

Ja, åtminstone via AFB. Jag var medveten om den där lottningen sedan länge tillbaka, men jag blev inte antagen förrän den andra antagningen var genomförd och därför kunde jag inte ta del av den. Har redan vänt mig till Lunds nation angående bostad, men jag borde kanske ta kontakt med de övriga nationerna också.

 

Men vad gör man om man aldrig lyckas fixa någonting då? Ger upp, stannar hemma och hoppas på bättre lycka nästa år?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men vad gör man om man aldrig lyckas fixa någonting då? Ger upp, stannar hemma och hoppas på bättre lycka nästa år?

 

Ingen anning faktiskt, ingen kul situation. Och är glad att jag slapp den sitsen :S

Men kontakta alla nationerna, ju fler du söker hos destu större e chansen att du får nåt. Sen du kan ju alltid prova ringa lundsuniversitet, men tror inte det hjälper så mycket utan de hänvisar nog till sina samarbetspartners.

 

Kan inte göra annat än att önska dig lycka till i bostadsökandet!

 

I värsta fall kan du ju faktiskt begära upskov (kallas det så?), dvs att du behåller din plats till nästa år, eller tar studieuppehåll i ett år eller nåt :sleep:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...