Hoppa till innehåll
Anime.se

Vad ska jag göra?


Nuudoru
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag är 19 år gammal, ingen gymnasieutbildning och hatar mitt jobb. Jag ringde komvux idag och jag får inte börja där förrän i januari. Dessutom så bor jag i länet där det finns minst jobb i hela Sverige så det är omöjligt för mig att hitta något annat.

 

Seriöst, jag avskyr verkligen mitt jobb. Jag får ångest bara jag tänker på att jag ska dit. Men jag måste göra något om dagarna. Vad kan man göra istället?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ta studielån och flytta till Japan. ;)

 

Om du är 19 borde det väl inte vara något problem att börja på komvux om man måste vara minst 19 för att få börja där?

 

Hahah. Råkade bli lite fel. :P Jag var nog mer eller mindre förvirrad när jag skrev inlännget.

 

Men för att ta studielån behöver man nog bättre jobb än vad jag har. Jag får ihop ca 8000:- i månaden om jag jobbar så mycket jag kan.

 

Någon som vet hur det funkar med att flytta hemifrån och liknande? Jag har ju ingen inkomst direkt, men jag känner att jag behöver komma iväg både för min egna och mammas skull.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Någon som vet hur det funkar med att flytta hemifrån och liknande? Jag har ju ingen inkomst direkt, men jag känner att jag behöver komma iväg både för min egna och mammas skull.

Både min lillasyster och jag gjorde detta. För min del gick det vägen med att gå en KY-utbildning på annan ort. Eftersom höstterminen redan har startat har du inte denna möjlighet än. Nu har jag ingen tid men snacka med mig på MSN eller IRC när du ser mig så kanske jag har råd.

Det är 20-årsgräns på Komvux förutom om man går någon enstaka kurs.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Någon som vet hur det funkar med att flytta hemifrån och liknande? Jag har ju ingen inkomst direkt, men jag känner att jag behöver komma iväg både för min egna och mammas skull.

Både min lillasyster och jag gjorde detta. För min del gick det vägen med att gå en KY-utbildning på annan ort. Eftersom höstterminen redan har startat har du inte denna möjlighet än. Nu har jag ingen tid men snacka med mig på MSN eller IRC när du ser mig så kanske jag har råd.

Det är 20-årsgräns på Komvux förutom om man går någon enstaka kurs.

 

Jo. Jag vet att det är 20 års gräns. Men jag tänkte att dom kanske låtar mig börja tidigare ifall jag berättar att jag är 19 år och inte längre kan söka dit eftersom jag hinner fylla 20 år innan jag kan söka nästa gång, och då är det försent. Jag ringde dit idag och han sa att jag kunde söka till att börja i januari. Men det är så långt kvar.

 

Det där med KY-utbildningen låter intressant. Fast det verkar kräva gymnasieutbildning så jag antar att jag fortfarande måste välja komvux ifall jag vill göra den grejen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det där med KY-utbildningen låter intressant. Fast det verkar kräva gymnasieutbildning så jag antar att jag fortfarande måste välja komvux ifall jag vill göra den grejen.

Jag har läst hela 700 gymnasiepoäng, ändå kom jag in och det vid arton års ålder (augusti 2007). Du får ansöka till så många som möjligt och satsa på sådana som lägger mer värde på "personlig lämplighet" än betyg.

 

Du får inget studielån till Komvux innan juli det år då du fyller 20.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det där med KY-utbildningen låter intressant. Fast det verkar kräva gymnasieutbildning så jag antar att jag fortfarande måste välja komvux ifall jag vill göra den grejen.

Jag har läst hela 700 gymnasiepoäng, ändå kom jag in och det vid arton års ålder (augusti 2007). Du får ansöka till så många som möjligt och satsa på sådana som lägger mer värde på "personlig lämplighet" än betyg.

 

Du får inget studielån till Komvux innan juli det år då du fyller 20.

 

Jag antar jag får göra det. Fast jag har inga bra betyg alls så jag tror inte jag har allt för stor chans ändå. Men söka man kan ju alltid göra.

 

Jag trodde komvux var gratis? Jag hittade inget om priser iallafall när jag kollade upp det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag trodde komvux var gratis? Jag hittade inget om priser iallafall när jag kollade upp det.

Mina gymnasiebetyg består av fyra MVG, fyra VG, ett G och två IG. Av dessa var verkligen endast datakunskap, svenska och engelska relevanta för KY-utbildningen. Betyg prioriteras väldigt lågt i denna ålder.

Komvux är gratis men studielitteraturen är det inte alltid, och så trodde jag att du ville flytta hemifrån för studierna.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag trodde komvux var gratis? Jag hittade inget om priser iallafall när jag kollade upp det.

Mina gymnasiebetyg består av fyra MVG, fyra VG, ett G och två IG. Av dessa var verkligen endast datakunskap, svenska och engelska relevanta för KY-utbildningen. Betyg prioriteras väldigt lågt i denna ålder.

Komvux är gratis men studielitteraturen är det inte alltid, och så trodde jag att du ville flytta hemifrån för studierna.

 

Ah, jo jo. Det vill jag ju. Jag trodde du menade att Komvux kostade bara. Men bra att veta att man kan ta studielån när man fyllt 20. Även om det är ett tag tills dess.

 

Men jag har inte något betyg alls ifrån ett gymnasie. Spelar det ingen roll? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Brukar inte vissa universitet erbjuda Collegeår? Här uppe i Luleå finns det en sådan sak som tillåter de flesta utan behörighet alls från Gymnasiet att gå detta för att få en behörighet att läsa på Universitet senare. Man får studiebidrag under studieperioden och även hjälp och så.

 

Jag skulle vara rätt så förvånad om LTU är det enda universitetet i Sverige som har det så. Sedan vet jag dock om andra möjligheter att komma vidare i livet också utan behörighet, men dom flesta utav dom kräver lite krångel och kan vara lite mödosamma eftersom dom tar så lång tid.

 

Men, men, jag skulle då tipsa om att kolla efter Collegeutbildningar eller liknande, om inte annat så går det oftast att lösa på ett eller annat sätt. Må hända att Sverige har blivit sämre de senaste åren men än är det ett hyfsat lätt land att leva i.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...