Hoppa till innehåll
Anime.se

Yu-Gi-Oh, mangan kontra animen


grunt
 Share

Rekommenderade inlägg

Köpte Yugioh, pocket 1 till min lillebror och läste den självklart själv. Jag hade förväntat mig att den skulle vara dålig men fann att den var helt okej. Jag undrar, vad har de gjort för att förstöra animen på det sättet som jag hört att de gjort. Den yugioh jag läste skulle aldrig visats på barntid på tv4.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

YuGiOh är till en början en riktigt bra serie. En speltokig töntig lillkille (Yugi) är ett mobboffer i sin klass, men lyckas lösa ett egyptiskt pussel som sägs vara magiskt. Sedan den dagen byter han omedvetet form till Spelkungen YuGiOh och straffar orättvisa, genom att lura brottslingarna till olika former av underliga spel och lekar, som han alltid vinner på kluriga sätt. Fruktansvärt underhållande, och tecknat i en oljig stil som för tankarna till Arakis Jojos bisarra äventyr (En Shonen Jump-klassiker som FORTFARANDE går i tidningen).

 

Antingen tappade författaren fantasin, eller så var det Jumps redaktion som pressade det på honom, men ungefär i bok 7 så återupptogs ett kortspel som det hade gjorts blänkar om tidigare i serien: Duel Monsters (liknar till stor det Magic the Gathering). Och så bidde det så att det enda de gör är att de står och spelar Duel Monsters hela tiden. Men visst säljer det som fan, korten säljer och serien säljer och animén säljer. Som så ofta förut blir ett schysst koncept uppätet av viljan att tjäna pengar.

 

Det finns en bortglömd animé på början av YuGiOh, den där där de leker underliga lekar, spelar med tärning, i labyrinter, underliga brädspel och annat. Den heter helt sonika YuGiOh men har aldrig översatts. I den var det skitbra röstisar, Yugi spelade till exempel av Megumi Ogata, hon som har rollen som Shinji i Evangelion (och är en av Japans största röstisar). Den var helt OK.

Men när den var slut hoppade de framåt till kortspeleriet, alla röstisar byttes ut till amatörer som helt saknade förmåga (därför har jag svårt att förstå varför folk inte vill ha den dubbad, jag menar det KAN INTE bli sämre än originalet!) och animationerna försvann till förmån för pappdocksanimation. Denna animé heter i Japan Yuugiou Duel Monsters, och det är denna animé, och inte den första, som kallas för "YuGiOh" i västvärlden.

 

Därav varför mangan faktiskt är bra (i början i alla fall) men animén är mosstråkig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...