Hoppa till innehåll
Anime.se

Japansk fonologi


Sidelnikov
 Share

Rekommenderade inlägg

Måste bara ta och fråga er ni som kan japanska, om ni tittar på mitt account så ser ni att jag inte härstammar därifrån (Japan dvs, är 100% svensk om det säger något). Däremot så har jag en kompis som bor i Vladivostok , har inte varit där ännu men funderar på att åka dit, där är japanskan väldigt effektivt trots att det pratas ryska där.

 

 

Jag har själv läst ryska och deras uttal är väldigt klurigt ibland, deras sj ljud kan kopplas med ch-ljudet i engelskan så att säga "sköld" på ryska щит

Så finns det en bokstav som transkiberas Sjch och det är Щ

 

Över till Japanska, har ni någon koll om deras uttal egentligen? Vad jag kan se genom att goggla japanese phonology så kan vissa vokaler vara svåra att höra, deras Å-ljud kan tolkas som A eller O (som i Ost) samt att deras F-ljud är inte som våran, dvs att det uttalar F:et med samma position i munnen som när man skall vissla (rundat med andra ord, medan vi "biter" på underläppen)

 

Är det bara jag som vill ta reda på om deras uttal? :)

Bör tilläggas att jag läser inte japanska, dock så finns intresset kvar att läsa det, tyvärr så erbjuds det bara internetkurser på universitetet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Här är en uppläsning som följde med en lärobok i japanska. Ordningen går att följa på den här sidan: först grundljud, sedan tonande ljud och halv-tonande ljud. Sedan palataliserande ljud i samma ordning.

 

Du har nog sett den, men Wikipedia har en lång, engelskspråkig artikel just om japansk fonologi. Där finns många länkar till IPA-klassificeringarna av ljuden, där de beskrivs (typ "tungan mot gommen").

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...