Hoppa till innehåll
Anime.se

Lite nya bilder uppdaterad 2012-08-14


RainyDay
 Share

Rekommenderade inlägg

  • 3 months later...
  • 10 months later...
  • 1 month later...

Alven i Elf painting skelar utåt. Särskilt tydligt är det på det vänstra ögat. Du har säkert redan märkt det, men jag försöker göra samma sak med ögonen när jag tittar på den, så jag behövde anmärka. ;)

 

Linjerna är alltid väldigt rena. Ett bra exempel vore Lexus, där alla linjer är väldigt tydliga. De vinglar däremot lite runt knäskydden.

Du verkar ibland vilja skugga med både rena svarta fält och nyanser, och då ser det rätt konstigt ut. Om nu inte dom delarna ska vara helt svarta? Eller krom kanske. Effekten blir i alla fall att man inte uppfattar de svarta fälten som skuggor längre.

Jag tycker om när du bara använder svart på vitt och är rätt generös med svarta fält. Det passar väldigt bra med stilen på karaktärerna.

 

Fyller du i dina skisser digitalt eller direkt på papper, eller använder du båda?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bra och intressant kritik, roligt att allt du tog upp är saker jag funderat och fortfarande funderar på. Linjerna som är lite svajiga är oftast linjer som är långa och i vissa vinklar, jag kan åtgärda det genom att rotera arbetsytan men glömmer allt för ofta bort det.

 

Sedan så har du även helt rätt i de svarta skuggorna, när jag bläckar en bild tycker jag det är kul o göra massa svarta skuggor och dessa blir sedan kvar när jag senare färgläggar. Jag tycker om att använda mycket svart i linearten, har dock försökt att få det att passa in lite mer i senare bilder.

 

Jag skissar på papper och inkar digitalt i photoshop. Förrut använde jag illustrator, och då blev linjerna aldrig svajiga eftersom det var vektorer, men kände att jag fick mer kontroll av att använda photoshop istället (lättare med detaljer), dock så får man somsagt vara försiktig med vissa linjer. Härär en bild från blyerts till inkad:

 

http://rainydaysunshine.deviantart.com/ ... /#/d29hv3z

 

 

och så har jag uppdaterat första posten med lite nya bilder =)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Först lite om rörelseteknik.

 

Har du tänkt på om du rör handleden eller armen mest när du tecknar? Tangenten på arean där man har en mjuk, följsam rörelse med handleden ligger någonstans vid tumnageln, och är väldigt liten. Du har bra kontroll just där, men handleden är inte gjord för långa rörelser i sidled, och den tappar snabbt "flytet" i rörelsen när du tvingar den utanför den här lilla biten.

 

Alltså: du har väldigt precis kontroll i handleden, men bara i en area som är runt 3-4 cm. Är linjen längre så borde du hjälpa till med armen. Om du ritar en stor båge så blir resultatet nästan alltid bäst om du gör det i ett svep, och ganska snabbt.

 

Det tar emot lite att göra så stora rörelser med ett permanent medium, men efter ett tag övar man upp upp precisionen i de stora muskelgrupperna också.

 

Använder du en ritplatta eller en vanlig mus som kontroll?

Det går att använda datormöss, men då ska den vara snabb och inte sacka efter, och så måste datorn också hänga med.

 

 

Använder själv GIMP, och där finns det "path", eller "slinga" på svenska, som går att böja som man vill, och sedan markera efter. Photoshop har en liknande funktion, och jag tror att programmen delar en annan funktion, nämligen "stroke path". Titta upp några guider med de nyckelorden så borde du vara tillbaka till att använda vektorer igen snart.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vissa vinklar som är lite jobbiga att få bra, men är nog som du säger att jag måste använda armen mer. Använder främst handleden, var tvungen att öppna photoshop och testa lite.

 

Jag använder en ritplatta, för väldigt långa linjer använder jag ibland banverktyget (stroke path) i photoshop som jag ställer in att simulera en viss tryckkänslighet. Exempelvis så har jag använt det på vissa delar av manteln i denna bild:

 

http://rainydaysunshine.deviantart.com/ ... /#/d2jvo8a

 

Tycker dock det är ganska tråkigt att använda det, så gör det oftast bara när jag failat med en linje ett antal gånger.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Stroke path finns alltså i photoshop med. Borde ha förstått det.

Simulerar den automatiskt eller måste man ställa in områdena där den ska markera hårdare?

 

 

Linjerna är väldigt rena och prydliga i manteln, men de är nästan lite för jämna i konturerna. Att minska diametrarna på konturlinjerna och lägga till en svag vågrörelse skulle nog hjälpa. Som det är nu ser det nästan ut som att det övre hörnet hålls uppe med en hållare eller liknande.

 

Du skulle nog vinna en del på att göra mer extrema variationer på linjerna.

Dot woman skulle bli mycket mer intressant med mer dynamiska linjer.

 

På vissa ställen är variationen tydlig, men du skulle kunna bredda vissa linjer till 3-4 gånger bredden på de tunnaste.

Ta t.ex. markeringen vid musklen nära axeln på Shining Force 2. Om du varierar med allt mellan den och de tunna linjerna på dina andra bilder så skulle nog karaktärerna få ett mer personligt utseende.

 

Måste hem snart. Kanske kollar in lite senare ikväll.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hehe satt också på jobbet, men äntligen hemma nu.

När man fyller i en bana i photoshop så väljer man om den ska simulera penseltryck. Så då ställer man egentligen bara in tjockleken och variationen på penseln man ska använda. Finns ju många sett att göra det på dock så man behöver ju inte använda penseln utan kan ju bara välja att fylla i banan, dock så är det en liten genväg att använda penselsimulering eftersom man inte behöver vara lika noga med hur banan ser ut.

 

Håller med om att jag kan använda mer dynamiska linjer, bytta stil för något år sedan på hur jag inkade mina bilder och håller väl fortfarande på och lär/utvecklar mig. Ibland blir man lätt bekväm i sin stil, men det roliga med att teckna är ju att se hur man utvecklas =)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Orkar inte sitta och stirra in i en dialogruta som jobbar.

Kan lika gärna hålla mig vaken. :)

 

Måste testa om det funkar i GIMP.

 

 

Om du vill ha kvar de tunna linjerna så kan du väga upp det med mer detaljerad färgläggning. Dot Woman har platta färger som passar väldigt bra, men tillsammans med så liten linjevariation så blir det lite väl minimalistiskt. Det är alltid en balansgång vad man ska göra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 11 months later...
  • 8 months later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...