Hoppa till innehåll
Anime.se

Kodord och förkortningar i fandom?


Seriiko
 Share

Rekommenderade inlägg

Halloj !

Jag har nyligen varit på en hemsida där jag hittade en massa "konstiga" ord . . .

Jag sökte på ett av orden och det verkar som om orden är populära bland fangirls. Tyvärr har jag inte lyckats hitta vad orden betyder, och jag är väldigt nyfiken på vad det kan vara för ord -^^-

 

Bland orden fanns också meningen : who do you ship ?

Även detta ett mysterium för mig . . .

 

Här är orden/fortkortningarna/koderna iallafall:

LoVe

Skater

Jater

Spuffy

VD

Ham

Jam

 

Sen stog det något om "shrines" som tydligen också har något med fangirls att göra.

Om någon vet vad dessa grejor är för något så skulle jag bli väldigt tacksam om du hade orken att berätta det för mig :D

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Redigerade titeln lite.

 

who do you ship ?

"Ship" kommer från "relationship" och har att göra med fans uppfattningar av relationer i fiktion att göra. Om jag säger att jag shippar Frodo och Sam, så antyder det antingen att jag vill att de ska bli ihop i berättelsen, eller att jag anser att berättelsen bevisar/antyder att det är något mellan dem.

 

"Shrines"... Jag vet inte om det är besläktat, eftersom det fenomenet väl är nästan utdött, men förr, före community-sajter blev stora, så hade många en egen hemsida. Om man var ett jättestort fan av Gandalf kanske man hade en hemsida helt dedikerad till Gandalf, med bilder och texter och allt möjligt. En sådan hemsida kunde kallas för ett "shrine" (alltså ett tempel, en helgedom, någonstans man går för att tillbedja något högre väsen).

 

Resten vet jag då inte alls något om. TV Tropes kanske har något.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Nu ska vi se... problemet med fandom-ord är att många är specifika för en fandom så om man inte vet vilken det är blir det knepigt.

 

Spuffy

 

Spike/Buffy. Som par i en fanfic eller fanart

 

De andra kanske också är Buffy-ord? Jag är inte inne i den fandomen så jag känner inte till dem förutom de största orden

 

urbandictionary är bra för att kolla sådana skumma ord och få ett hum om dem.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...