Hoppa till innehåll
Anime.se

HMV retur


Igyou_Hime
 Share

Rekommenderade inlägg

EMS kostar skjortan: 496 kr upp till 250 g för paket från Sverige till Japan. Om du tvingas använda EMS, är det kanske billigare att helt enkelt glömma varan och istället köpa en ny likadan. Fast om varan är defekt, borde nog affären (Husbondens röst) få betala för returfrakten. Tänk på att tjänster som "mottagaren betalar portot" inte brukar funka till utlandet, så du får säkert ligga ute med pengarna ett tag.

 

Var försiktig med tullen: om du skickar saker fram och tillbaka mellan Sverige och Japan kan du råka ut för dubbel tull. Du kanske ska meddela dem att du skickar tillbaka sakerna först, så att du kan undvika det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Förresten, skickades det som EMS till Sverige? EMS ska inkludera någon form av försäkring, tror jag.

Postens villkor för EMS[/url]":2sja9wr7]6.1 Generellt Parternas ansvar regleras i världspostkonventionen och de multilaterala postavtal som gäller för EMS. Posten utger ersättning för förlorat, skadat eller minskat gods i enlighet med bestämmelser i PAKN. Ansvaret är begränsat till 17 SDR per kilo. Bestämmelser om ansvarsfrihet och skadeberäkning finns i PAKN. Posten utger inte någon ersättning vid försening.
SDR (Special Drawing Rights) är någon pseudovaluta som används i diverse internationella postavtal. 17 SDR verkar för närvarande vara cirka 190 kronor.

 

Posten har en sida för reklamationer som kanske kan vara till hjälp. Annars kanske det är bättre att gå till Posten och fråga. Gå till ett av de större ställena ("Företagscenter" eller vad de kallas numera): de lokala mataffärerna har säkert ingen koll på sådana här specialärenden. Ta med både låda och produkt ifall att du behöver bevisa något. De kan även behöva kolli-ID (står på adresslappen på lådan).

 

Vet inte om reklamationer för försändelser från Japan till Sverige ska lämnas in i Sverige eller Japan. Fråga Posten om det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hmv skickade det med EMS och enligt deras retur garantier så har jag rätt att skicka tillbaks den, och jag tänker absolut inte bara glömma det och behålla den, jag köpte dvd:n som ett samlar material, dvs jag kommer inte öppna den och den kostar drygt 550 svenska kronor så jag tännker kräva en ny eller pengarna tillbaka.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...