Hoppa till innehåll
Anime.se

Sett Allt?


Dark-Zakiya
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag ha funderat om jag skulle skapa en tråd va jag ha funderat på senaste tiden, det ha börjat känna som man ha sett typ allt snart som finns ofta bruka en del anime ha typ samma sak ibland känns som vissa anime är ett stort slöseri på tid

sen är jag inge sån person som glo om naruto 10-100 tals gånger (ett exempel)

 

sen när det kommer nåt nytt måste man vänta ju tills alla episoder är ute hur kul är det å vänta en hel vecka tills nästa episode när det bli som spännande.

 

men ni vet ungefär va jag menar jag är inge expert på välja ord å sånt men va tycker ni själva ?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, många serier är samma sak ut och in, samma(liknande) historia, lika humor etc... Skälet till att man ser nya serier(och gamla för den delen) är ju att man gillar det man sätt tidigare och hoppas på att hitta nått liknande igen.

 

Även om storyn så skulle vara densamma så kan den komma i olika utförande. Och det är väll det som är det intressanta, att jämföra med tidigare erfarenheter och genom det uppskatta nya(bra) serier mer.

 

Om jag förstått din fråga rätt d.v.s ^^

 

Vad gäller att vänta på nya serier så ser jag inget problem med det, det blir veckans höjdpunkt, dessutom så var vårsäsongen i år rätt bra utsprid så man kunde se ett avsnitt/dag. Samtidigt som jag ser en säsongs nya avsnitt så finns ju alltid någon "klassiker" som backup :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Några år efter att jag började se animé blev jag också less på att se alla återkommande mönster och trender. Karaktärstyperna, situationerna. Flickan som tycker om killen men inte kan visa det utan låter knytnävarna tala. Strandavsnitten. Hela idén med romantiska gymnasiekomedier (för en målgrupp som lämnade gymnasiet för länge, länge sedan).

 

Men när man fortsätter se så börjar man se över det där. Då kan man börja se de större trenderna, sammanhanget. Känna igen olika skapare och animatörer och se deras skillnader. "Kunna sätta in bitarna i det japanska popkulturella pusslet." Att se skillnaderna mellan olika animéer lika mycket som man ser likheterna.

 

Dessutom finns det så otroligt mycket man inte har sett! Så mycket som inte ens finns översatt! Som man inte ens har hört talas om!

 

Men, ja, det är mycket upprepning i det som finns och det som kommer ut nu. Det allra mesta är ytligt och helt förglömligt. Riktiga långvariga favoriter är det ytterst långt emellan. Om man vill ha en större bredd och mer av det mogna materialet så kan det vara bättre att koncentrera sig på manga.

 

sen när det kommer nåt nytt måste man vänta ju tills alla episoder är ute[!] hur kul är det å vänta en hel vecka tills nästa episode när det bli som spännande.

Att se en trettontimmarsserie i ett svep kan ge en djup inlevelse, det är sant. Men TV-serier är inte tänkta att ses som väldigt, väldigt långa filmer. Både berättartakt och materialfördelning är anpassat för avgränsade tillfällen. En del serier använder format mer än andra. Kanske det är vissa saker som man ska hålla bubblande i bakhuvudet en vecka, eller kanske det är detaljer som bara kommer fram när man ser om avsnitten. En del serier av upprepande natur kan rent ut sagt vara olidliga att se i sträck, men alldeles prima att se en gång i veckan.

 

Sen är det förstås det "sociala". Pågående serier är det enklaste sättet att få en serie att vara aktuell (och därmed intressant att diskutera) för flera personer samtidigt. Dessutom gör den ofärdiga naturen att det kommer fram en sorts diskussioner som annars inte är så vanlig för färdiga serier: spekulationer! Spekulationer i vad som kommer att hända är en rolig form av diskussioner.

 

En del serier var väldigt värda att se veckovis, som Gurren Lagann och Code Geass R2. Man hann klättra på väggarna och längta efter varje avsnitt. Och det blir ju också lite mer speciellt när man följt en grupp figurer (i en halvtimme i veckan) i ett halvår eller ett år istället för i en halv dag.

 

Men visst kan det vara skönt ibland att bara glufsa i sig sina serier utan att tugga.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...