Hoppa till innehåll
Anime.se

Moteki


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

necRb.jpg

 

(Jag blev lite sugen på att se otecknat, så jag ska nog se och skriva om några TV-serier då och då.)

 

Minns ni det där avsnittet av Seinfeld där Kramer upptäcker att han helt plötsligt är superpopulär bland kvinnor, för att han lider av ett mystiskt tillstånd som kallas kavorka -- den djuriska dragningskraften?

 

Det här är ungefär samma sak. Moteki, som sändes sommaren till hösten 2010, bygger på en lite uppmärksammad manga om 29-årige oskulden Yukiyo Fujimoto som en dag, helt utan vidare, blir jättepopulär bland tjejer. Han har trätt in i sin moteki! Den period i ens liv när man är oemotståndlig för det motsatta könet, en period som alla (verkligen? När är min tid?) får erfara vid något tillfälle.

 

Avsnitt 1

Spoiler
Fujimoto blir kontaktad av Aki Doi, en tjej han träffade på sitt jobb för ett år sedan. Trots hans bistra min och golvbetraktande blick (jag börjar förstå att han inte fått napp på 29 år!) började de att prata om hans bandtröja, och att de lyssnade på samma grupp. De kom överens om att träffas på en festival. Väl där hade de roligt (återigen trots hans ansträngda attityd) och så höll de hand. Det gjorde honom upphetsad av någon anledning. Sen träffar de hennes pojkvän -- vilket han bemöter genom att springa därifrån som en jubelidiot. Tillbaka i nuet bjuder hon ut honom på en nattklubb. Återigen beter han sig som en totalt osäker stolle, men han lyckas mana sig att ta henne med ut på dansgolvet varpå han snubblar huvudstupa in i DJ-stället och förstör festen. Blodig i ansiktet tar han en taxi hem, medan Aki tänker för sig själv att "din fjant, säg inte åt mig att bjuda ut dig igen, bjud ut mig istället! Min kille gjorde slut vid festivalen på grund av dig... Jag ska nog få dig att säga att du älskar mig!", så det låter ju lite som att hans moteki är inbillad och att tjejerna kommer att ha andra motiv.

 

Lite kul att se en serie som inte utspelar sig i gymnasiet eller universitetet, utan bland (om man jämför med animé- och mangaprotagonister och många J-dramaserier jag sett) så oändligt gamla människor som 29-åringar. Trots den där lilla vändningen i slutet så blir det dock lite nördönskningsuppfyllelse av det: socialt inkompetent snubbe blir överdröst av tjejer. En otecknad haremserie? Den är åtminstone lite mer öppen om sex. Mestadels var det inte så illa. Inte så överspelat, inte det MEST vanliga amatörmässiga kameraförandet, inga odrägliga japanska visuella effekter. Förutom en kortare buskisaktig, Doraemon-inspirerad sketch tio minuter in i avsnittet, samt nån ful sekvens i slutet där de skulle förmedla någon slags panikstämning, så höll det i sig.

 

Betyg på första avsnittet:

-[-o---]+ Dålig produktion

-[-o---]+ Söta tjejer

-[-o---]+ Överspelade rolltolkningar

-[o----]+ Översentimentalitet

-[---o-]+ Plågsamt att se

-[-o---]+ Bra på riktigt

(Höger sida = mer = "bättre".)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 2

Spoiler
Nu blir han utbjuden av en tjejkompis, Itsuka Nakashiba. Tillsammans åker de på en dagstripp ut på landet till en ort som var inspelningsplats för en TV-serie. Medan hon springer runt och är hyper och fotar allt möjligt går han omkring och ser småsur ut. De träffades genom en gemensam kompis för ett par år sen när de satt och söp. Hon blev outad som en 20-årig oskuld, och kompisen skämtade att "fan, du och Fujimoto borde bli ihop, ni är ju båda oskulder". Hon reagerade med äckel, sade att "det är inte ens fysiskt möjligt". Pinsam tystnad -- innan Fujimoto började skälla ut henne, och hon började skrika tillbaka. Men de blev kompisar trots det, för att de hade gemensamma intressen. (Man ser dem sitta och läsa manga och prata om 20th Century Boys.)

 

Han börjar med att säga att de inte alls har nånting på gång, men... "fan, hon är ju snygg..." Vid den ensliga tågstationen bestämmer han sig för att prova, så han försöker ta hennes hand... men hon skärskådar honom och ser ut som "vad fan, är han efterbliven?", så hon drar ifrån handen och börjar visa bilder på sin kamera. Hon berättar att hon var kär i den där gemensamma kompisen. En stationsanställd kommer och säger att det inte kommer något tåg -- Itsuka hade fel tidtabell. De tar in på hotell, men de får bara ett delat rum. "Du tänker väl inte på mig som en kvinna?" Ett nekande svar gör henne avslappnad. Hon byter om till yukata och säger att han också ska göra det. Han är fortfarande tveksam till att byta om i samma rum (fastän inte i synhåll), men han gör det ändå. Hon faller på knä och rättar till hans yukata, och han tycker det ser porrigt ut och får stånd. Hon verkar inte märka nåt, och han lyckas få ner den genom att tänka på mangatortyr. De går och badar (och man ser en annan kvinnas tuttar, omfg), och man hör att hon visst märkte. Hon drar sig i badet och funderar på att åka nattbuss hem. Till slut går hon till rummet och lägger sig. Men hon är konstig. "Är hon arg? Nej... Hon har blivit tjej!" Han tar det som en invit och säger "öh, tror du jag har tänkt sova i en annan säng eller?!" Hon... accepterar! Plötsligt blir han sur och fantiserar om att åka bak i tiden och skälla ut sitt 25-åriga jag för att han inte fått mer erfarenhet. Han lägger sig, de börjar hångla.

 

Jag vet inte riktigt vad som händer, men han kanske är för skicklig (svårt att tro) eller för målmedveten (svårt att tro), så hon stannar upp och frågar: "...du ÄR väl oskuld?" "Njae, tekniskt sett inte..." Hon blir jättesur. "Jag trodde ju att jag skulle behöva ta ledningen och så! Jag ville ju att du skulle få en bra upplevelse!" De tar bussen hem.

 

De sitter i tystnad och han funderar. Han fattar ingenting. Hade det varit okej om han var oskuld? Hon rycker ur hans hörlurar och säger "jag är ju... inte heller oskuld längre. Jag kastade bort min oskuld. Hade varit bättre om du fått den..." Och han tänker samma sak. Sååå... Han var alltså INTE oskuld. Och Itsuka tänkte ta hans oskuld? Men det var inte planen från början?

 

Återigen skulle jag väl inte riktigt kalla den återhållsam, men om de hade varit lite bättre på att spela och regissera -- och inte hade haft någon dum tidsresenärsketch alls -- så hade det varit nästan som en riktig TV-serie!

 

Betyg på andra avsnittet:

-[-o---]+ Dålig produktion

-[--o--]+ Söta tjejer

-[-o---]+ Överspelade rolltolkningar

-[o----]+ Översentimentalitet

-[--o--]+ Plågsamt att se

-[-o---]+ Bra på riktigt

(Återigen, ju längre åt höger desto "bättre".)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 3

Spoiler
Från bussen på väg hem från karaoke får Fujimoto se en gammal bekant: Natsuki Komiyama. Hans största kärlek. Hans 15-åriga jag kommer på besök och frågar vem hon är. De reser tre år bakåt i tiden. Då var Fujimoto en asocial tjockis. En natt håller han på att cykla på en tjej, men väjer undan och gör sig illa. Hon tar honom till sjukhus på hans cykel ("håll om mig så du inte faller av!"). Han säger att han vill tacka henne, och vill ha hennes nummer. Hon säger att han inte behöver göra det, men då säger han att hon kan kolla in hans blogg. Frr, vilket leende...

 

De snabbspolar av någon konstig anledning igenom en sekvens där han väntar på att bli kontaktad. Till slut gör hon det, och de går ut och äter. Han blir helt golvad av att bli vänligt behandlad av en söt tjej, så han undrar om hon skulle kunna... tänka sig... till och med en kille... som honom? Hon förklarar att hon just varit förlovad, och att hon inte vill ha ett förhållande nu. Men hon nobbar honom som en ängel! Hon säger "hejdå, vi ses" -- och han tigger en kram. (>_<) Men hon ger honom en! En ängel! "Jag älskar dig, Natsuki!" "Men det är ju bara andra gången vi träffats! (^_^)" Han säger att han ska bli bättre för henne, att han ska gå ner i vikt. "Sååå, nästa gång vi ses blir i vår?"

 

Träningsmontage. (Dock inte med Eye of the Tiger.) Med sin polare Shimada går de ut och dricker med Natsuki och hennes... bastanta syrra Motoki. Shimada är förlovad, så Motoki blir lite sur. Men Shimada är bra på folk, så de håller stämningen. Kvällen fortskrider, Natsuki blir full -- men hon är dålig på sprit och flörtar med Shimada på dass. Shimada säger att hon inte ska jäklas med hans kompis, men hon försöker hångla upp honom. Kvällen tar slut, men dagen därpå får han en dejt med bara de två. Ett sånt där dansnummer där alla på gatan är med börjar, till någon Perfume-låt och dålig ljudsättning av fotsteg.

 

De går och äter, och hon dricker igen fastän hon erkände att hon inte borde. Men han säger att det är okej, hon kan sova hos honom. Hon säger okej, men på väg till hans lägenhet stannar de vid ett kärlekshotell... Samtidigt, i nuet, ringer Natsuki efter två år och frågar om han undvikit henne.

 

Otaku-delen av avsnittet var plågsam att se. Liksom, så fungerar inte människor! Men det går ju bra ändå. Och Natsuki är till en början väldigt angenäm och söt. Men sen blir hon full och man märker att hon är ganska oseriös och lite slampig.

 

Betyg på tredje avsnittet:

-[--o--]+ Dålig produktion

-[-o---]+ Söta tjejer

-[-o---]+ Överspelade rolltolkningar

-[o----]+ Översentimentalitet

-[---o-]+ Plågsamt att se

-[-o---]+ Bra på riktigt

 

 

 

Avsnitt 4

Spoiler
Fujimoto kommer till en liten bar där Natsuki hänger. De dricker öl och småpratar. Han börjar prata om sin moteki, hon frågar om han har en tjej och så vidare. Hon blir lite klängig, han trycker ifrån henne och säger att hon inte har med det att göra. Hon blir knäpptyst. "DU dumpade mig." "Men du förstår..." börjar hon förklara, och Fujimoto slutar lyssna och får en flashback.

 

När de skulle ta in på kärlekshotellet två år tidigare så började han (trots sina gamla jags påhejande) insistera att de skulle gå till hans lägenhet. Hans lilla stökiga jäkla lägenhet... Hon tar det dock i godan ro, och lägger sig i hans säng. Men han ser hennes vigselring hänga i hennes telefonrem och gör inget. Efter ett tag vaknar hon och inser att han inte kommer att göra nåt, så hon går hem. Hon säger att hon inte kan se honom som kille, men att han kommer att hitta en tjej som är rätt för honom och tar en taxi. Han står kvar och säger åt sina gamla jag att han är så patetisk, men han kan inte ha sex med en tjej som inte gillar honom. De står och lipar alla tre innan han går hem.

 

Han mår piss och läser Ashita no Joe-mangan. Han blir utdragen av Shimada. De går ut och dricker med Natsukis syster igen. De pratar om att Natsuki är dålig med sprit, och Motoki frågar om de hade sex på toan. Shimada tryggar Fujimoto med att de inte gjorde nåt, bergis. Shimada får ett telefonsamtal, och Motoki förklarar för Fuji att de nog inte gjorde nåt, och att hon ändå skulle ha gjort det med vem som helst. Det gör honom inte gladare, och han börjar supa sig redlös -- och klänga på Motoki.

 

Deppig går han ut, inte längre oskuld, från kärlekshotellet med Moteki. Hon blir assur på hans attityd och slår honom och säger att han inte ska vara så jävla bitter, att hon gjorde det delvis av medömkan, och att det inte är så illa att ha sex med henne. "Skärp dig för fan. Och du, det här räknas inte. För nån av oss. Du är fortfarande oskuld." Och han bestämde sig för att det skulle vara sant.

 

Tillbaka i nuet pratar Natsuki fortfarande. Hon säger att hon aldrig varit kär, bla bla bla. Fujimoto ballar ur och säger att han ska gå hem. Hon stannar honom i trappan och frågar vad det är. "Jag var kär i dig, jag ville ju att du skulle gilla mig tillbaka. Är det så fel? Du är den jag älskat mest. Jag älskar dig ju än!" Hon blir glad och säger att hon ville höra det. De börjar grovhångla i trappan.

 

Fortsatt plågsamt! Varför måste han insistera på sin smutsiga lilla lya? Och så är det svårt med den här snubben som huvudperson. Han är ju en sån där fjant som skyller all sin oförmåga på andra.

 

Betyg på fjärde avsnittet:

-[-o---]+ Dålig produktion

-[-o---]+ Söta tjejer

-[-o---]+ Överspelade rolltolkningar

-[-o---]+ Översentimentalitet

-[---o-]+ Plågsamt att se

-[-o---]+ Bra på riktigt

 

 

 

Avsnitt 5

Spoiler
Fujimoto har fyllt 30 och minns sin natt med Natsuki. De tog in på kärlekshotell, men han fick inte upp den. Så han flyr från Tokyo för att hälsa på sina föräldrar när hans far gjort illa ryggen. Han slås av hur gamla hans föräldrar blivit. Fastän hans föräldrar slutat jobba snyltar han på dem. De fick betala hans hemresa. Vid middagen pratar TV-nyheterna om vikariejobbares svårigheter, och han skäms lite inför sin farsa och funderar på att flytta hem. Telefonen ringer, och en gammal bekant från högstadiet bjuder in honom till sin restaurang/bar. Hon var den enda som frågat chans på honom. (Flashback: knubbig nördtjej som håller i NewType-tidningar med G Gundam-tema.)

 

Det var inte en chans för honom, tjejen hade inte blivit en snygging, utan en gift knäppskalle som vill värva kunder -- och sektmedlemmar. En högljudd, blonderad tjej i baren känner igen honom, men han känner inte igen honom. Hon börjar sjunga Linda Linda av The Blue Hearts på karaoke och han minns henne -- värstingtjejen Naoko "Linda" Hayashida! (Flashback till skoltiden där Naoko stör lektionen genom att vråla Linda Linda.) Han avskydde henne då -- men han släpper loss och sjunger karaoke med henne. Sen pratar han om alla sina jobbiga tjejer.

 

"Men de är ju bra tjejer" förklarar hon. "De är inte så kära i dig, men de är snälla nog att hänga med dig. Du vill väl bara ligga med dem, och du är sur för att du inte får?" Fujimoto målar upp sig som offer. Natsuki skulle inte nöja sig med honom, det blev så fel med Itsuka, Aki har säkert en kille vid det här laget... Naoko tuggar ut honom lite till, sen tar de trötta taxi hem. Han tar hennes hand och hon säger att det är okej. Han börjar fantisera om ett giftasliv med henne där hon är gullig hemmafru (med ett läskigt dockbarn). När han är hemma så säger hon att hon vill träffa honom nästa dag och prata.

 

Nästa dag i en park: han letar henne, hon är uppe i ett träd. Han undrar vad hon tycker om honom, men hon frågar varför han tog hennes hand. Han får panik och säger att han är kär i henn-... e? Hon hoppar ner på honom och skäller ut honom igen: han kan inte säga ett ord till tjejer han gillar, men tjejer han struntar i kan han hålla hand med och säga att han är kär i? Om han fortsätter vara en sådan fjant så kommer han aldrig att få nåt. "Vet du varför tjejerna kom till dig? Jag vet. För att det gick dåligt med andra killar. Det är för att andra killar behandlar sina tjejer som skit som töntar som du får något alls. Så var tacksam! Annars får du sluta välja tjejer efter utseende!"

 

Han får stånd och blir jättegnällig. Hon säger att om han nu kan få upp den så borde han åka till Tokyo och sätta på tjejerna. Skit samma om de verkar ointresserade eller har nån annan kille! Han säger att han vill ha en kyss för motivationen. Hon säger ja -- men visar en bild av sin dotter. Är det en börda för honom? Alla har bördor, och det ska han vara beredd på. Hon skickar iväg honom som en man beredd på att förändras.

 

Jag gillar att de är kring 30! Att han reflekterar över att de är tillräckligt gamla för att ha ett barn eller två. Ofta är det ju, vad jag sett, 24 eller yngre. (Speciellt i animé.) Linda var också ganska tuff.

 

Fujimoto plockar upp några skitstövelpoäng i sin familjerelation när han verkar ännu mer som ett "manchild". Dessutom gnäller han en massa och sätter sig som offer. Men det kanske blir bättre?

 

Betyg på femte avsnittet:

-[-o---]+ Dålig produktion

-[-o---]+ Söta tjejer

-[-o---]+ Överspelade rolltolkningar

-[o----]+ Översentimentalitet

-[-o---]+ Plågsamt att se

-[-o---]+ Bra på riktigt

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...