Hoppa till innehåll
Anime.se

Efterlysning - Animetecknare med operaintresse


Mr.Onion
 Share

Rekommenderade inlägg

Hej alla!

 

Jag är operasångare och medverkade sommaren 2008 i en opera av en japansk kompositör som för tillfället är bosatt i New York. Operan heter Four Nights of Dream och är baserad på Soseki Natsumes bok Ten Nights of Dream. Musiken är modern, västerländsk konstmusik men tonal, ibland vacker, ibland råtung. Uppsättningen vi gjorde fick väldigt bra recensioner och var en speciell upplevelse, både för oss som medverkade och, hoppas jag, för dem som kom och lyssnade.

 

Nu håller jag på att undersöka möjligheterna att återuppliva uppsättningen, men i animeform och skulle behöva lite hjälp. Jag behöver veta vad man behöver för att skapa en animeopera, och gärna tips på var man kan få tag på folk. Hur blir en anime till, är det en regissör som storyboardar och sedan en arme av slavanimatörer som tecknar eller är det en enmansshow med en tecknare som bestämmer allt och gör allt själv? Finns det någon i Sverige, eller utomlands, som är animetecknare och som dessutom har ett bildspråk som kan matcha en surrealistisk opera?

 

Jag har säkert inte varit tillräckligt tydlig med vad jag frågar om, så ställ gärna motfrågor. Alla tips på sidor och människor och annat som kan vara intressant att kolla upp tages tacksamt emot!

 

http://www.vadstena-akademien.org/?pid=14c3dbb65715bf finns det bilder från föreställningen om man vill se hur det såg ut. Jag syns på två av de små bilderna i mitten. Visst borde den göra sig riktigt bra i animeform!?

 

/John

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jisses, det var ingen liten fråga du ställde. Jag är bara ett fan, så jag kan inte svara verkligt ingående, men kanske ge något hum om vad det kan innefatta.

 

Frågan om hur en animerad film blir gjord har nog lika många svar som det finns animationsprojekt, men professionellt kan man tala om fyra faser (som förstås inte är unika för tecknad film): utveckling, förproduktion, produktion och postproduktion.

 

I utvecklingsfasen så måste man säkerställa betalningsmedel och juridiska rättigheter, fastställa konceptet (vad det ska handla om, hur det ska se ut, hur långt det ska bli, vilken form det ska ta, hur det ska distribueras), och börja sätta ihop ett produktionslag. Om man inte har all finansiering utan måste söka stöd så kan man behöva tillverka material som konceptbilder, manus och kanske pilotanimation för att få sponsorer ombord. En produktionsplan och budget ska utvecklas: man ska uppskatta hur många personer som måste jobba med varje arbetssyssla, hur lång tid det kommer att ta, arbetsmaterial och kostnader, och planera så att man får så mycket arbete gjort per krona och timme som möjligt. Hela tiden så kan man anlita frilansande hjälp, som manusförfattare, tecknare, budgeteringskonsulter och PR-folk.

 

I förproduktionsstadiet, som kan ta 1-2 år eller mer, ska man vidareutveckla utvecklingsmaterialet: slutföra manus, karaktärsdesigner, miljödesigner och liknande. Eventuellt spela in röster/musik. Här utvecklar man bildmanus/storyboard. Av bildmanus tar man fram en animatic-film, vilket är som en "budgetanimation" gjord av storyboardbilder för att bestämma olika sceners varaktighet. (Typ som detta amatörgjorda klipp.) När producenterna har godkänt animatic-filmen så gör tar man denna tid och beräknar hur många tecknade bildrutor som krävs för varje scen.

 

I produktionen så målar man bakgrunder, tecknar nyckelanimation (de huvudsakliga poserna i animationssekvenser), tecknar mellananimation (teckningarna mellan nyckelteckningarna; kräver mindre skicklighet), scannar, färglägger, renderar och så vidare. Denna fas kan ta uppemot ett år.

 

När en scen färdigställts (animerats) så postproducerar man: mixar ihop musiken, ljudeffekter och tal, och korrigerar bilden.

 

Ovanstående är ett koncentrat från The Animation Business Handbook, vilken jag rekommenderar för mer detaljer, och jag får nedanför citera en punktlista:

 

The Animation Business Handbook, sidor 57-58

Development

Assign or retain writer, director, producer, and core business team

Develop script

Create character and location designs, choose animation style

Begin thinking about budgeting and scheduling

Start talking to marketing, publicity, merchandising, and distribution partners

Test and develop software

Recruit production, editing, casting, and other teams needed during preproduction

Configure and set up administrative and production systems

Finalize bible

Hire songwriters

Finalize budget, schedule, and production plan

 

Preproduction

Revise green-lit script

Hire staff needed for production

Set up facilities and equipment and complete testing of systems

Create storyboards

Put together story reel and exposure sheets

Select subcontracting studio, if any

Complete 3D modeling, surfaces, and rigging, if applicable

Complete casting, rehearsal, and voice track recording

Complete legal review of script and storyboards

Create visual style guide or model packages

Clear music rights

Hire recording facility

Create title sequence

Receive buyer/partner notes/approvals

 

Production

Create workbook

Prepare sequencing

Complete layout

Complete rough animation

Complete scene planning and scanning

Complete cleanup

Complete effects

Complete background painting

Complete animation check

Complete color styling, mark-up, and approval

Complete ink-and-paint

Approve color

Create output

Lock voice track

Hire postproduction facilities

Have meetings with ancillary, marketing, PR, and other allied groups

Receive approvals and notes from buyers/partners

 

Postproduction

Complete video transfer

Complete off-line editing

Complete retakes

Complete color correction

Cut negatives

Create textless version for international markets

Complete quality-control process

Complete trailer

Complete sound and music spotting

Record score and songs

Complete music, effects, dialogue premix and mix

Complete final sound mix

Receive final approvals

Screen for ancillary and marketing groups

Deliver final output

 

Note: Some tasks may shift depending on whether production is 2D, 3D, or stop-motion, and whether production is for television, film, home video, or another medium. This list is not exhaustive.

 

 

 

 

 

Meeen... det är ju bara en beskrivning av processen. Om jag var i din situation så skulle jag leta folk i stil med Yokaj Studio för förarbetsstadiet och kolla upp olika svenska animationsstudior i Gula sidorna för att kontakta dem och få anbud.

 

Om jag var i din situation och hade verkligt mycket pengar skulle jag anlita Yoshitaka Amano och japanska studior för att få något i stil med

. :cool:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nej, det var ingen liten fråga, och det var inget litet svar heller! Tack för den läsningen och för de intressanta klippen och länkarna!

 

Tips från fans av genren på studior och artister är högintressanta. Anbud från studior är relativt lätta att få, men min erfarenhet av anime sträcker sig inte mycket längre än Akira och en handfull andra filmer som jag såg i tonåren. Jag vet ingenting om vilka animatörer eller studior som är "bäst" eller som har det mest intressanta bildspråket, och det är ovärdeligt med all input som jag kan få från er som vet mer än jag!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...