Mr.Onion Skrivet april 26, 2011 Anmäl Share Skrivet april 26, 2011 Hej alla! Jag är operasångare och medverkade sommaren 2008 i en opera av en japansk kompositör som för tillfället är bosatt i New York. Operan heter Four Nights of Dream och är baserad på Soseki Natsumes bok Ten Nights of Dream. Musiken är modern, västerländsk konstmusik men tonal, ibland vacker, ibland råtung. Uppsättningen vi gjorde fick väldigt bra recensioner och var en speciell upplevelse, både för oss som medverkade och, hoppas jag, för dem som kom och lyssnade. Nu håller jag på att undersöka möjligheterna att återuppliva uppsättningen, men i animeform och skulle behöva lite hjälp. Jag behöver veta vad man behöver för att skapa en animeopera, och gärna tips på var man kan få tag på folk. Hur blir en anime till, är det en regissör som storyboardar och sedan en arme av slavanimatörer som tecknar eller är det en enmansshow med en tecknare som bestämmer allt och gör allt själv? Finns det någon i Sverige, eller utomlands, som är animetecknare och som dessutom har ett bildspråk som kan matcha en surrealistisk opera? Jag har säkert inte varit tillräckligt tydlig med vad jag frågar om, så ställ gärna motfrågor. Alla tips på sidor och människor och annat som kan vara intressant att kolla upp tages tacksamt emot! på http://www.vadstena-akademien.org/?pid=14c3dbb65715bf finns det bilder från föreställningen om man vill se hur det såg ut. Jag syns på två av de små bilderna i mitten. Visst borde den göra sig riktigt bra i animeform!? /John Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sceleris Skrivet april 26, 2011 Anmäl Share Skrivet april 26, 2011 Jisses, det var ingen liten fråga du ställde. Jag är bara ett fan, så jag kan inte svara verkligt ingående, men kanske ge något hum om vad det kan innefatta. Frågan om hur en animerad film blir gjord har nog lika många svar som det finns animationsprojekt, men professionellt kan man tala om fyra faser (som förstås inte är unika för tecknad film): utveckling, förproduktion, produktion och postproduktion. I utvecklingsfasen så måste man säkerställa betalningsmedel och juridiska rättigheter, fastställa konceptet (vad det ska handla om, hur det ska se ut, hur långt det ska bli, vilken form det ska ta, hur det ska distribueras), och börja sätta ihop ett produktionslag. Om man inte har all finansiering utan måste söka stöd så kan man behöva tillverka material som konceptbilder, manus och kanske pilotanimation för att få sponsorer ombord. En produktionsplan och budget ska utvecklas: man ska uppskatta hur många personer som måste jobba med varje arbetssyssla, hur lång tid det kommer att ta, arbetsmaterial och kostnader, och planera så att man får så mycket arbete gjort per krona och timme som möjligt. Hela tiden så kan man anlita frilansande hjälp, som manusförfattare, tecknare, budgeteringskonsulter och PR-folk. I förproduktionsstadiet, som kan ta 1-2 år eller mer, ska man vidareutveckla utvecklingsmaterialet: slutföra manus, karaktärsdesigner, miljödesigner och liknande. Eventuellt spela in röster/musik. Här utvecklar man bildmanus/storyboard. Av bildmanus tar man fram en animatic-film, vilket är som en "budgetanimation" gjord av storyboardbilder för att bestämma olika sceners varaktighet. (Typ som detta amatörgjorda klipp.) När producenterna har godkänt animatic-filmen så gör tar man denna tid och beräknar hur många tecknade bildrutor som krävs för varje scen. I produktionen så målar man bakgrunder, tecknar nyckelanimation (de huvudsakliga poserna i animationssekvenser), tecknar mellananimation (teckningarna mellan nyckelteckningarna; kräver mindre skicklighet), scannar, färglägger, renderar och så vidare. Denna fas kan ta uppemot ett år. När en scen färdigställts (animerats) så postproducerar man: mixar ihop musiken, ljudeffekter och tal, och korrigerar bilden. Ovanstående är ett koncentrat från The Animation Business Handbook, vilken jag rekommenderar för mer detaljer, och jag får nedanför citera en punktlista: The Animation Business Handbook, sidor 57-58 Development Assign or retain writer, director, producer, and core business team Develop script Create character and location designs, choose animation style Begin thinking about budgeting and scheduling Start talking to marketing, publicity, merchandising, and distribution partners Test and develop software Recruit production, editing, casting, and other teams needed during preproduction Configure and set up administrative and production systems Finalize bible Hire songwriters Finalize budget, schedule, and production plan Preproduction Revise green-lit script Hire staff needed for production Set up facilities and equipment and complete testing of systems Create storyboards Put together story reel and exposure sheets Select subcontracting studio, if any Complete 3D modeling, surfaces, and rigging, if applicable Complete casting, rehearsal, and voice track recording Complete legal review of script and storyboards Create visual style guide or model packages Clear music rights Hire recording facility Create title sequence Receive buyer/partner notes/approvals Production Create workbook Prepare sequencing Complete layout Complete rough animation Complete scene planning and scanning Complete cleanup Complete effects Complete background painting Complete animation check Complete color styling, mark-up, and approval Complete ink-and-paint Approve color Create output Lock voice track Hire postproduction facilities Have meetings with ancillary, marketing, PR, and other allied groups Receive approvals and notes from buyers/partners Postproduction Complete video transfer Complete off-line editing Complete retakes Complete color correction Cut negatives Create textless version for international markets Complete quality-control process Complete trailer Complete sound and music spotting Record score and songs Complete music, effects, dialogue premix and mix Complete final sound mix Receive final approvals Screen for ancillary and marketing groups Deliver final output Note: Some tasks may shift depending on whether production is 2D, 3D, or stop-motion, and whether production is for television, film, home video, or another medium. This list is not exhaustive. Meeen... det är ju bara en beskrivning av processen. Om jag var i din situation så skulle jag leta folk i stil med Yokaj Studio för förarbetsstadiet och kolla upp olika svenska animationsstudior i Gula sidorna för att kontakta dem och få anbud. Om jag var i din situation och hade verkligt mycket pengar skulle jag anlita Yoshitaka Amano och japanska studior för att få något i stil med . Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mr.Onion Skrivet april 28, 2011 Författare Anmäl Share Skrivet april 28, 2011 Nej, det var ingen liten fråga, och det var inget litet svar heller! Tack för den läsningen och för de intressanta klippen och länkarna! Tips från fans av genren på studior och artister är högintressanta. Anbud från studior är relativt lätta att få, men min erfarenhet av anime sträcker sig inte mycket längre än Akira och en handfull andra filmer som jag såg i tonåren. Jag vet ingenting om vilka animatörer eller studior som är "bäst" eller som har det mest intressanta bildspråket, och det är ovärdeligt med all input som jag kan få från er som vet mer än jag! Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommenderade inlägg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.