Hoppa till innehåll
Anime.se

Böcker


Volbla
 Share

Rekommenderade inlägg

Jajamensan. Det här är en värld som jag är kriminellt obevandrad i (vilket i för sig är fallet med de flesta världar). Här kan vi berätta om böcker vi läst, göra rekommendationer och be om tips.

 

Läsning är för själen vad motion är för kroppen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För jag har nyligen läst ut Jag, Robot. Klassisk (uppenbarligen) sci-fi av allas våran Isaac Asimov. Enstaka berättelser ramas in av att den mest framstående robotpsykologen i historien, Susan Calvin, nu pensionerad, blir intervjuad av [någon] om allt hon varit med och hört om när det gäller robotarnas utveckling.

 

Varje kapitel fokuserar antingen på hur det blir någon sorts konflikt mellan robotologins tre lagar (Får inte låta en människa komma till skada; måste lyda en människas order; måste skydda sin egen existens, in order of importance), eller relationen mellan robotar och människor. Jag tycker bättre om de senare då det inblandas mera känslor i berättelsen. Jag tycker inte lika mycket om när det dök upp en massa annan avancerad teknologi i det hela, som rymdfart. Jag antar att det är mer eller mindre oundvikligt eftersom boken sträcker sig över en så lång tidsperiod, men det var inte riktigt för det jag kom.

 

Jag jämför gärna boken med Time of Eve (som är en mycket bättre adaption än vad Will Smith-filmen var). Den fokuserar bara på relationen med människan och ser dessutom robotar mer som personer än som teknologi. Det hela blir mycket mer dramatiskt, så jag gillar nog den serien bättre än Jag, Robot. Huruvida robotar kan ljuga tas förresten upp i boken, men inte av rent själviska anledningar. Som sagt ses robotar där fortfarande mestadels som teknologi och gör inte mycket mer än vad som bes av dem.

 

Jag kan väl nämna filmen också, bara för att. Huruvida den första lagen kan komma i konflikt med sig själv ("jag måste döda människor för att skydda människor") tas inte upp i boken, och, vill jag påstå, antyds vara omöjlig, men så är det väl också mer en actionfilm än en sci-fi-film. Huruvida den konflikten faktiskt är omöjlig kan man förstås filosifera om, men med tanke på hur vår teknologi fungerar nu så känns det mer som ett problem för programmerare än någon annan.

 

Men boken var faktiskt ganska kul den också. Jag gillar Susan Calvin, och ett par kapitel (speciellt första) var rätt effektfulla. Jag ser fram emot att läsa mer Asimov.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Själv håller jag på att läsa andra boken i serien A song of ice and fire, Många känner säkert till första boken Game of Thrones som HBO gjort en serie av, vilket tack vare den gjorde att jag intresserade mig för böckerna. Mycket spännande handling och intressanta karaktärer. Mystiken kring det okända är nästan olidlig och att läsa går av bara farten. Perfekt när man åker till och från jobbet helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...