Hoppa till innehåll
Anime.se

Final Fantasy XIII-2


wakio
 Share

Rekommenderade inlägg

Tja, är ny här och tänkte att eftersom FFXIII-2 släpps i Europa nu i februari så borde väl en ny tråd för detta förhoppningsvis underbara spel skapas.

 

Så, vad tror ni? Kommer det kunna föra upp spelet till en ny nivå från det tidigare ffxiii som sålde mycket men var lite väl linjärt för de flesta.

 

Är det kanske någon som bor i Japan som redan har köpt spelet och fått testa det, eller är jag ensam här på forumet att älska spelserien? :)

 

Sen har jag tyvärr läst att spelet har sålt rekordlite i Japan sen lanseringen, ungefär 500 000 exemplar såldes på releasen jämfört med tidigare titeln som sålde ungefär dubbelt så mycket. Väldigt synd då detta i princip är helt annorlunda på de flesta sätt, det mest utstickande är ju självklart att det är mer öppet och inte lika linjärt.

 

trailer:

 

http://en.wikipedia...._Fantasy_XIII-2

 

Edit: Demo kommer idag till både xbox och ps3. :) håll utkik

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Nu har jag "klarat" Final Fantasy XIII-2. Anledningen till varför jag sätter "klarar" i citattecken är för att jag egentligen inte alls har klarat det: sista bossen sparkade nämligen min rumpa ganska hårt, och inte ens två timmar grindande gav mig en ärlig chans. Så mina val var att antingen grinda i någon timme till, eller gå och jaga alla fragment på det ryktet att det gör sista bossen lättare. Inget av vilket jag har tid eller ork att göra. Så jag kollade på slutet på Youtube. Fast innan jag går igenom mina tankar om det, låt mig först säga vad jag tycker om spelet som helhet.

 

Det är snyggt, det kan man inte säga något annat om. Varje område man åker till, precis som i första spelet, känns välmodellerat och genomtänkt, och är ofta ställen som lämnar en undrades vad som pågick där. Musiken är även den välkomponerad, med många fler sångnummer än vad jag hört i tidigare spel. Det ger en perfekt stämning till spelets story, som trots att jag verkligen inte hade förväntat mig den riktningen höll mig intresserad spelet ut. Även stridssystemet, som jag fann var en av de roligaste momenten i föregångaren, är lika roligt nu som det var då.

 

Trots detta kan jag inte med gott samvete säga att Final Fantasy XIII-2 var ett bra spel. Jag tillhör minoriteten som inte störde mig på XIIIs linjäritet: det gav en konstant känsla av fortskridande, och man var aldrig på samma ställe för länge. I tvåan är det snarare tvärt om: eftersom man reser i tiden denna gång kan man gå fram och tillbaka till vilken tidsperiod man vill, där alla områden är öppna ytor där man kan springa runt och leta hemligheter bäst man vill. Detta kommer till ett stort pris, och det är att allting känns huller om bullar: man kan vara överallt när som helst, och mer än en gång blev jag ombedd att hämta något som befann sig "i en annan tid", vilket kan betyda precis när- och var som helst. Även när man får en specifik tid att leta i, måste man ändå springa runt på måfå och hoppas att man hittar det man söker efter. Borta är känslan av att alltid bli knuffad framåt i handlingen, då storyn nu i många lägen bygger på att man hittar rätt ställe i rätt tid.

 

På tal om storyn var det ett av mina stora klagomål på del XIII: de introducerade hela tiden nya termer, platser och koncept, men gav aldrig någon vidare förklaring, utan lämnade det så luddigt som möjligt. I detta spel har problemet dubblats, speciellt när vi har tidsresor inblandade. Tidslinjen är knorvad, framtiden ändrar på det förflutna, och kan ge upphov till dubbla tidslinjer. Inte bara utan tidsresorna; många handlingsmoment känns som de håller det så vagt som möjligt för att ge sken om att de skänkt mer tanke till dem. Varför inte ge oss mer information om fal'Cie, Cocoon och 'The Maker' som alla hade så stora roller i första spelet? Varför var de tvugna att slänga in ännu mer krångel, samtidigt som de lägger all fokus på coola strider och klyschig angster hos en shonen-hjälte?

 

Och då har vi ännu inte rört slutet. Hög spoilervarning utfärdas:

Så, öh... Serah dog, Det Mörka Mörkmörkret släpptes ut och hela världen gick under. Lighting verkar vara frusen i kristall på en mystisk tron. Fortsättning Följer. Tack för den. Tänker de ge oss resten av spelet i bitar i form av DLC då? Fast hur ska de fortsätta när en av huvudpersonerna är död? Är det bara en extra slutscen det är meningen att vi ska betala för? I vilket fall känner jag mig besviken på både slutet vi fick och det vi inte fick, och det värsta är att jag faktiskt vill se slutet, och är eventuellt villig att betala 40 spänn för det. Eller så kollar jag helt enkelt på en Let's Play.

 

Också, varför Serah sin syster för Lightning? Man fick reda på hennes riktiga namn i ettan, och man borde kanske tycka att systrar borde kalla varandra vid namn.

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...