Hoppa till innehåll
Anime.se

Kami nomi zo Shiru Sekai


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag började läsa en annan serie med namnet som enda anledning. Själva titeln, Världen som endast gud känner till (Kami nomi zo Shiru Sekai), påminner åtminstone mig om såna där gamla gedigna shoujo-serier med djup, drama, en stänk (olyckligt ordval?) homokärlek och i det närmaste pompösa titlar, så som Moto Hagios En grym gud härskar (som förvisso inte är så gammal).

 

Världen som endast gud känner till är dock allt annat än det. Det är en sån där tafflig berättelse om en snubbe som mot sin vilja paras ihop med övernaturlig tjej för att göra grejer. Här är killen en dejtingspelnörd som scoutas av en demontjej som tror att killen är bra på att ragga upp verkliga brudar. Onda själar har nämligen flytt från Helvetet för att ta flickor i besittning, men det går inte om flickorna blir kära. Så han måste få flickor att blir kära i honom.

 

Lika dåligt som det låter... men titeln är fin!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 years later...

Kapitel 186 gjorde att jag och många andra började fundera:

Spoiler
Keima har jagat Ayumi, sin första "fångst" och den sista gudinnan, till den där båtturistattraktionen. Han säger åt Ayumi att han ska svara ärligt på en fråga. Hon gör sitt val:

– Är du kär (
好き, suki
) i mig?

– Nej.

– Men om du inte ens är kär i mig, varför har du då följt efter mig och friat till mig?

– Jag kan berätta för dig senare.

– Berätta nu! Du måste ha haft en anledning till att gå så här långt! Om det kanske är så att du behöver mig, så kan jag hjälpa dig.

– Jag vägrar. Jag behöver ingen hjälp, speciellt inte nu!

– Vad är det med dig? Du pratar alltid så själviskt. Är andras omtanke ingenting för dig? Vem skulle kunna bli kär i någon som dig, du är ju hemsk!

– Jag gör det inte för att bli älskad! Det är bara att jag har slutet (
ending
) i sikte. Jag behöver ingen belöning eller hjälp! Jag kommer inte att lämna över detta ansvar till någon annan. Detta är en gamers kärlek (
愛, ai
)! Ayumi, jag älskar dig (
愛してる, aishiteru
)! Ayumi, ge mig din hand! Jag ska ta med dig till slutet (
ending
)!

 

Den engelska scanlationgruppen översatte till "Do you love me?" och i slutet "This is the love of a gamer! Ayumi, I adore you!", vilket som sagt fick många att undra: var "adore" det djupt romantiska "älska" eller "dyrka", eller det mer platonska "beundra" eller "vörda"? I original var det alltså aishiteru. (Skillnaden mellan suki och ai kan beskrivas som skillnaden mellan att "tycka om" någon och att "älska" någon.)

 

Men frågan (frågorna) kvarstår även om man klarat ut översättningen. Talar han sanning? Är Ayumi så väl Keimas första som sista fångst? Älskar han specifikt henne? "Detta är en gamers kärlek" och "jag älskar dig" är förknippade i och med att de använder samma ord (愛, ai): antingen så menar han "jag är en knäpp gamernörd och det är så här jag gör när jag älskar dig [och bara dig]", eller så menar han "jag är en knäpp gamernörd och jag älskar alla mina fångster, 2D som 3D, varav du är en". Eller är allt bara ett spel, enligt planerna?

 

Jag hoppas på att han inte är exklusivt förälskad i Ayumi. Detta inte så mycket för att jag vill att han ska paras ihop med någon annan tjej eller så, det bryr jag mig inte om, utan för att jag bara tycker att det inte har blivit tillräckligt motiverat. För få förebådelser.

 

Det känns dock lite som att förvirringen är avsiktlig. I samma kapitel ser man Tenri viska en hemlighet om Keima till Diana. Berättade hon att "jag vet att jag aldrig har haft någon chans hos Keima för att han alltid varit kär i Ayumi"?

 

Det kanske vi får reda på om 2-3 veckor när nästa kapitel kommer.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 8 months later...

Jag var och rotade i en mapp som jag namngett "Dread" och hittade denna, har inte kommit jättelångt ännu men än så länge så har jag nästan hypnotiserat läst vidare tack vare hur de målar upp de olika personligheterna och deras olika "egenskaper", visst att det överdrivs al a manga-style där allt är "typiskt" men det får en att tänka på olika personer man känner i verkligheten och lättare kunna förstå dem också. Nästan som att kategorisera olika personer man känner.

Huvudkaraktärens mor till exempel var lätt att känna igen även om man inte fått se mycket av henne så långt (lite) som jag har läst.

 

Så långt som jag läst (kapitel 35) så är den utan tvekan en manga som jag skulle kunna rekommendera till andra.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 year later...

Flämt! Läser på ANN att det har utlysts på omslaget av volym 25 att serien slutar i och med volym 26.

 

Volymerna brukar innehålla 11 kapitel per bok, och volym 24 innehåller 234-244. 25 innehåller förmodligen 245-255, och vi kan anta att 26 kommer att innehålla 256-266.

 

Det senaste släppta kapitlet är 263, så det är alltså bara tre kapitel kvar! :concerned:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...