Hoppa till innehåll
Anime.se

Ano Natsu de Matteru


Ebhen
 Share

Rekommenderade inlägg

Ano Natsu de Matteru (Waiting in the summer)

 

En serie som kretsar kring ett kompisgäng där flera är vänner sen barndomen och känner varandra väl. Huvudkaraktären Kaito är väl en vanlig smånördig kille som går första året på high school. Han är filmintresserad och har just hittat farfars gamla 8mm kamera och är ute på kvällen och testar den för fullt när något plötsligt slår ner från himlen och han slungas av från en bro ner i vattnet och tappar medvetandet. Han vaknar dock hemma, hel, ren och torr och har ingen riktigt koll på vad som hände och avfärdar det som en dröm. :reallyhappy:

Så börjar det som sen blir en riktigt rolig blandning av förvecklingskomedi, triangeldrama, fantastiska missförstånd och glada vänner som njuter av sommarledigheten genom att spela in en film. De bjuder in två tredjeårsstudenter i projektet, varav den ena är den just hitflyttade utbytesstudenten Ichika Takatsuki som Kaito genast blir förtjust i trots hennes klart udda smak och konstiga saker hon säger och gör.

 

Det hela låter kanske rätt banalt, men utan att avslöja allt för mycket så rör det sig en hel del kul under ytan som påverkar alla på olika sätt. Person A är kär i person B, men person B är i sin tur kär i person C som mest är förvirrad. Person D har märkliga vanor för sig hemma som får vem som helst att höja på ögonbrynen. Person E tycks ha koll på vad alla andra är och försätter dem i pinsamma situationer likt en demonregissör och gör allt för att fånga det på bild.

the-cast-Ano-Natsu-de-Matteru.jpg

--------------

 

Nu till lite egna åsikter.

Serien är snygg som tusan, vad annars är att vänta av JC Staff? Man känner igen flera karaktärsdrag från andra serier såsom Toradora! men framför allt Onegai Teacher / Twins.

Den likheten med de senare är nästan lite väl påtaglig och man saknar ibland originaliteten. Här har de tagit ett gammalt koncept från den serien och bara fräschat upp det lite, lagt på lite ny färg och kastat in. Det blir en hel del klichéer och lättare fanservice, men det ligger på rätt sida om gränsen och är helt okej i mina ögon.

 

MAJOR SPOILER ALERT:

Det ÄR mycket likt Onegai Teacher på väldigt många sätt. Ichika är en alien som landar på jorden. Hon ser till och med ut lite grann som den kära läraren i den serien. Remon är i princip densamme som Morino och har exakt samma tokigheter för sig... *suck* Återigen, vart är originaliteten? Kom igen, SÅ svårt är det inte att skapa en ny roll. Dessutom är Remon väldigt lik Asai Taiga från Toradora... Då vi har en alienbrud med så har vi såklart hennes skeppsdator med i form av Marie... ööh, förlåt, Rinon ska det vara. En liknande figur som Marie men mer lik en korsning av Barbapappa och Totoro.

 

Nå, jag kan dra upp många mer likheter att avskräcka er med, men oavsett dessa, som i sanningens namn inte stört mig så jättemycket, då är den här serien mycket bättre än Onegai Teacher än så länge och känns mycket fräsch och välgjord. Jag sitter och skrattar hjärtligt åt förvecklingarna och missförstånden, den vältamjade dialogen och med vilken träffsäkerhet de levererar komiken. Det är som att sitta och titta på en klassisk fars på teatern där det slås i dörrar hit och dit och alla är förvirrade, missförstår och snurrar in sig än mer. Men det finns också en seriös sida som handlar om att växa upp, vara kär och osäker och hur man hanterar brustna hjärtan.

 

Jag är nu ganska precis halvvägs igenom serien och ser med förtjusning fram emot nästa avsnitt och jag hoppas den håller hela vägen in i mål. Men jag är inte så orolig, det här känns stabilt.

 

ano-natsu-de-matteru.jpg

 

En liten "trailer" här som eg. inte är en trailer men snygg ändå...

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...