Hoppa till innehåll
Anime.se

Saints Row-serien


zimeon
 Share

Rekommenderade inlägg

Ville bara orda lite.

 

Jag spelade lite GTA3 en eftermiddag hos en bekant och gillade att man bara kunde skita i allt och bara röja. Så när jag fick Saints Row 2 demat för mig för en två år sen så visste jag vad som väntade mig. Men ändå blev jag väldigt överraskad.

 

Om man skulle ta ordet "sarkasm" och "svart humor" och "glimten i ögat" och lägga det i "ord-till-TV-spel"-maskinen, så skulle Saints Row 2 ploppa ut. Maken till hjärndött TV-spel får man leta efter. Antalet timmar jag och en kompis bara suttit och snott bilar, kört in dem i parker, skapat trafikstockningar på motorvägarna och skrattat så vi kiknat av gråt när en tankbil tycker att MEN VAFAN JAG SKA JU FÖRBI och rammar hela skiten och exploderar i eldhav efter eldhav, går bara inte att räkna. Radiostationernas ändlösa drift med utseendefixering, vapenliberalister och allmänt korkad pöbel verkar inte veta någon gräns och bara själva uppdragen är bortom all sans. Exempel: Smutskasta polisen genom att klä ut dig till polis och utöva polisbrutalitet. Radion sprakar: "We need immediate backup to cull the violent demonstrators" och man åker dit och hittar fem demonstranter med skyltarna "NO TO VIOLENCE" och killen bredvid bara "Ni kör med eldkastare inom polisen, va?" och man kutar ut och bränner varenda en. Och sen sprakar radion "Pirates are fighting ninjas. Repeat, pirates are fighting ninjas" och man bara AHA och tar raketkastaren och slänger sig i bilen.

 

Jag köpte Saints Row 3 på releasedatumet för att spela online med min kompis, och vi hade askul med det. Slutsatsen var ju i och för sig att det var enormt underlägset tvåan, för att när man var klar med uppdragen så var staden inte alls lika rolig. Den var död och livlös; det kom nästan aldrig bilar farande, det fanns inga båtar ute till sjöss, inga plan flög runt på flygplatsen, tunnsått med parker och konstiga fylltrattar som vinglade runt och kunde reagera. Helt enkelt, det där spontana kaoset som var så otroligt kul med tvåan lyste med sin frånvaro. Med det sagt, så hade de slagit an rätt sträng med en hel del annat: uppdragen var lika löjliga, storyn var ÄNNU löjligare och så överdriven i alla kanter att det var helt vansinnigt. Man hade bilar som sög upp folk som en dammsugare och sköt iväg dem, gubben man kunde göra kunde vara så ful att alla Uruk-Hai i hela Mordor dog, och som dialekt kunde man välja "zombie", vilket resulterade i att den ärofyllda gängbossen, i alla mellansekvenser, gick runt och bara "FFLLRRRRRHHHGGGG" oavsett vad hans replik var. Det var så bottenlöst sjukt och en sådan drift med hela gängbråksgenren att det var en fröjd. Men som sagt, när väl uppdragen var slut fanns det ingen anledning att inte gå tillbaka till tvåan.

 

Och så Saints Row 4 som ska komma i augusti. Gängledaren är numer Amerikas president. Observera att det hindrar honom inte från att ändå kuta runt och stjäla bilar och sparka folk i skrevet stup i kvarten. Men då tyckte utvecklarna att ÄH, fienden är inte andra gäng, det är ALIENS! Och så saknas det ju MECHOR! Så uppdragen inkluderar att lufsa runt i jättedumma jätterobotar och skjuta Combine… eller vad det nu ska vara. PRECIS så som gängbossar… jag menar presidenter brukar göra. Och som om det inte var nog, så ÄH, det är lika bra om karln är STÅLMANNEN, så man kan hoppar runt som i Matrix och slåss med bara händerna. Och förresten har man en Hokuto no Ken-pistol som får folk att svälla tills de sprängs. Jaja, så gör alla presidenter.

 

Den där serien blir bara sjukare och sjukare och alltmer en paradox, den tar sig själv mer och mer på allvar men samtidigt blir story mindre och mindre på allvar och mer och mer vansinnesöverdriven så långt bort att man undrar vad utvecklarna rökte på under styrelsemötena.

 

Jag var som sagt rätt besviken på trean, men kommer ändå köpa fyran så snart den kommer. Jag tror att Saints Row-serien står för ungefär hälften av alla mina magsmärtor framkallade av asgarv.

 
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag älskar Saints Row-spelens humor, skulle gärna köpa trean. Men tack vare mina föräldrars fördomar kring spel där majoriteten av spelandet består av att på ett eller annat sätt att döda personer kommer man aldrig se skymten av några sådana spel i vårat hus på ett tag...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...