Hoppa till innehåll
Anime.se

Little Witch Academia 2, Kickstarter mål uppfyllt!


Marbil
 Share

Rekommenderade inlägg

Little Witch Academia, som släpptes tidigare i år på Youtube, verkar ha fått stor uppmärksamhet. Little Witch Academia är en 26min animerad kort film regisserad av Yoh Yoshinari och producerad av studio Trigger och släpptes på biograferna den 2 mars i år. Den 19 april släppte studio Trigger avsnittet på Youtube med engelsk undertext och har därefter fått ca 740,000 tittarträffar på Youtube.

Med ett ökat tryck från fans så startade studio Trigger tidigare idag en kickstarter projekt för en eventuell Little Witch Academia episode 2 med mål att göra en ca 40 min lång uppföljare. Målet var att nå upp till 150.000 dollar och tiden för detta sattes upp mellan datumen Jul 8, 2013 - Aug 7. Det roliga nu är att bara 6 timmar efter det att kickstarter kontot startades har man nått sitt mål, och är för tillfället uppe i över 200.000 dollar!
Länk till kickstarter kontot finns här: http://www.kickstarter.com/projects/1311401276/little-witch-academia-2


Ville bara dela med mig av detta då jag tycker det är väldigt kul att se detta, ganska lilla anime projekt, blossat upp så mycket och fått fans som är redo att betala pangar för att stödja skaparna och för att få se mer!

För dem som vill se Little Witch Academia episode 1 finns länken till Youtube här:
https://www.youtube.com/watch?v=RBlqxEIJ_Cg

  • Uppröstad 3
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

De avslöjade Kickstarter-planerna på Anime Expo i helgen som var, och trots att de då sa att den skulle upp "nästa vecka" så måste jag säga att jag blev lite tagen på sängen. Och definitivt tagen på sängen av insamlingens gensvar! Mer än dubbelt över mål nu! :surprised:

 

Tror dock jag nöjer mig med en symbolisk donation på fem dollar för att markera mitt stöd, dels för att LWA1 inte är med i paketet, men också för att jag just pröjsade 95 dollar till "Time of Eve-filmen på Blu-ray"-kickstartern, och bör hålla tillbaka på utgifterna något.

 

Nåja, den kommer nog att gå att köpa i butik sen.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tror de också blev ganska häpna över hur bra det gick. De har utökat det föregående mål på 150.000 till 500.000 dollar istället.Pengarna skulle gå till detta:
-The Standard edition of the Blu-ray will be receiving an audio commentary and a making of Little Witch Academia 2 documentary.

-The Limited edition of the Blu-ray will be receiving an Original Sound Track and a Gengasyu (Line art collection book)The Standard edition of the Blu-ray will be receiving an audio commentary and a making of Little Witch Academia 2 documentary.

-The Limited edition of the Blu-ray will be receiving an Original Sound Track and a Gengasyu (Line art collection book)

Även att GOOD SMILE COMPANY skulle fundera på att göra en Little Witch Academia figure om man lyckades med sitt 500.000 mål

Man har även sagt att om LWA 2 skulle få lika bra kritik som LWA 1 skulle man sikta in sig på att göra en fullskalig serie eller en "full length film" men det kommer senare:)

Det blev en donation på 60 dollar av mig, då man blev sugen på standard edition blue-ray av LWA2 samt dokumentären^^

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...

Ja, det är inte fy skam, det är ju runt en femtedel av en budget för en hel animeserie på 13 avsnitt! Det är väl inte helt otänkbart att en animeproduktionskommitté – som ju brukar bestå av t.ex. ett TV-bolag, ett reklambolag, ett merchandisebolag, ett skivbolag och en animestudio – vid något tillfälle skulle kunna ersätta åtminstone något bolag mot "crowdfunding" i någon produktion. Skulle väl rent teoretiskt kunna göra den kreativa delen av produktionen lite friare. Typ att om inte leksakstillverkarna har lagt 0,5-1 miljon dollar så behöver kanske inte regissören höra önskemål om att robotarna i mechaserien han skapar måste få nya vapen helt utan anledning (så att de kan sälja fler nya plastleksaker).

 

Men i det långa loppet, om åratal, så hade det inte ens varit helt otroligt med en till fullo "crowdfundad" serie. Det skulle ju "bara" behövas typ 40 000 personer som lägger i genomsnitt motsvarande ~500 SEK vardera. De största Kickstarter-projekten når upp till 80-100 000 investerare; jag tänker mig en framtid där sajten vuxit tiofalt. Då kanske populära projekt når upp till en miljon intressenter, medan mer obskyra grejer, som en animeserie, når 50 000 personer.

 

Det blir förstås aldrig en dominerande affärsmodell för anime, men vi kanske får se något som annars aldrig skulle bli gjort.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...