Hoppa till innehåll
Anime.se

Anime vintern 2013/2014


Ebhen
 Share

Rekommenderade inlägg

Nu när Erövra världen: Zvezda-planen närmar sig sitt slut så tänkte jag nämna en teori jag har. (Inga spoilers för handlingen, men jag tänkte att det var bäst att dölja ändå. Någon kanske vill komma på det på egen hand.)
 

Spoiler

Serien är en metafor för ändringarna i Tokyo prefekturs förordningar angående ungdomars hälsosamma uppväxt, förordningen som ska begränsa ungdomars möjlighet att få tag på "skadligt" material. Definitionen av "skadligt material" har utvidgats till "all manga och anime och alla bilder (borträknat otecknade bilder eller film) som avbildar sexuella eller pseudosexuella akter som skulle vara olagliga i verkligheten, eller sexuella eller pseudosexuella akter mellan nära släktingar vars äktenskap skulle vara olagligt, där sådana avbildningar eller/och presentationer ger ett oberättigat förhärligande eller överdrivande av aktiviteten".

 

Vad många fruktade var att tecknares konstnärliga – och mindre konstnärliga men mer erotiska – friheter skulle beskäras, att deras verk skulle censureras, och det gick i uppfyllelse. I maj 2011 kom första direkta effekten, av sex titlar som skulle "begränsas". Som orsaker listas en del otäckheter som våldtäkter, våldtäkt av barn och gruppvåldtäkt, samt tvivelaktigheter som incest, men också mer harmlösa skäl, som "samlag i skola". Anime- och mangabranschen har inte gått under sedan ändringarna drevs igenom, men en del serier har gått ur tryck.

 

Så, Zvezda-planen handlar om det. Betänk att i denna animeseries värld har det varit inbördeskrig, och ett undantagstillstånd har rått i tre år. Ändringarna i verklighetens förordning blev antagna december 2010, och Zvezda-planen började sändas lite mer än tre år senare. Betänk hur det är Tokyo prefekturs regering som är totalitära, inte Japans regering. Betänk hur serien sexualiserar sina figurer. Liksom, vad har Kate på sig som Venera egentligen? Är hon inte en ärke-loli, så säg!

 

Men vad, om något, är då hennes världserövring en metafor för? :ambivalentdrop:

 

Trivia: Seriens Udogawa består av verklighetens Tokyo-städer Musashimurayama, Higashimurayama och Tachikawa. Om det är av någon speciell anledning, det har jag ingen aning om.

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

 

Öppningsvinjetten till Tonari no Seki-kun har fått en engelsk och en fransk version på Youtube, uppladdade av skivbolaget King Records. Men jag upptäckte idag att albumet som de säljs på har låtar på fler språk: tyska, spanska, portugisiska, nederländska, ryska, kinesiska, taiwanesiska, koreanska... och svenska!
 

Ett ansenligt smakprov – den fulla låten är ju bara 45 sekunder – på den svenska versionen kan man höra på japanska Amazon. (Samt fler på skivans sida.)

  • Uppröstad 3
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...