Hoppa till innehåll
Anime.se

mat, snacks etc


Inari
 Share

Rekommenderade inlägg

Vet inte om det finns en tråd om detta, men tycket det vore  roligt med en tråd för  asiatiskt snacks, godis etc som man gillar _happy__by_CookiemagiK.gif. Dels för att jag just kom hem med en påse med snacks och dels för att för att jag är nyfiken på vad för mat/snacks som andra gillar _3_by_Caeser1993.gif

 

tumblr_ncxj77MgjY1sfafhwo1_500.jpg

från vänster till höger 

  • mini mochi med red beans
  • spicy rice cakes
  • mini rice cakes ( ovanför spicy )
  • ... har ingen aning om vad det gröna är men gott är det xD 
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kan ju skriva det innan någon annan gör det...

 

Pocky FTW!

1305702832109.jpg

44172218.jpg

Pocky for the win! Själv tycker jag mest om originalet. Har smakat jordbugg förut men det var inte gott.

 

Annars gäller dumplings och wonton. Jag just nu i 2-3 portioner av dumplings i frysen. Riktigt underbart när man är för lat att laga mat, och sedan bara koka dem i 10 minuter. Sedan har man ju nästan uppnått tallriks modellen; mjölet i "skalet" för kolhydrater, köttet i fyllningen för proteinerna, och lite vitaminer från grönsaker i fyllningen, soya och vinäger för att dippa dumpningarna i.

 

(bild på frysta dumplings: http://i.imgur.com/9Iwo4Xq.jpg)

 

Sedan är ett annat tips, speciellt om ni ska till 'murica att gå till CostCo och köpa Sea Weed/sjögräs eller vad det nu heter. Krispit, salt och oljigt; lite som chips men grönt och godare. På förpackningen från Sydkorea (min moster åkte dit och tog hem ett paket sjögräs till oss "barn") så rullade man dessa sjögräs plattor in i ris, lite som sushi och åt det, vilket också fungerar; men det är inte lika gott enligt mig. Det är roligare att äta det när man sitter framför datorn och spelar spel. 

 

Jag vet inte om detta är relevant för diskussionen, men jag vill varmt rekommendera om ni kan får tag på ankblod (vet inte riktigt hur man får tag på det i Sverige; man kanske känner en som slaktar ankor eller har en superduper asiatisk mataffär i sitt område) att ha det i soppan med nudlarna. Jag vet inte riktigt hur man tillagar det men det finns säkert på nätet. 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ankblod har en ganska konstig konsistens men det är lite bittert och salt på en gång. De ligger i soppan som kuber. Jag har nog ätit det 5 gånger i mitt liv; 4 i Kina (Nanjing - stället där massakern under WWII hände- har hört att de är även kända för ankblod i soppa nudlar) och 1 gång när vi hade ankor på landet och vi slaktade en anka innan räven dödade alla. 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

 

Standard är bra! Men jag gillar också jordgubb! Brukar ta ett en av varje när jag är ute och handlar :P

Iofs så är choklad och jordgubb det enda som finns i min närhet. Annars så får man beställa men det känns jobbigt :/

 

XD  för mig är det allt med choklad som gäller :D  

 

 

 

Ankblod har en ganska konstig konsistens men det är lite bittert och salt på en gång. De ligger i soppan som kuber. Jag har nog ätit det 5 gånger i mitt liv; 4 i Kina (Nanjing - stället där massakern under WWII hände- har hört att de är även kända för ankblod i soppa nudlar) och 1 gång när vi hade ankor på landet och vi slaktade en anka innan räven dödade alla. 

 

0,0 ooh låter väldigt intressant .... får väl försöka prova det någon gång... kanske finns på någon asiatisk restaurang.. 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

XD  för mig är det allt med choklad som gäller :D  

 

 

0,0 ooh låter väldigt intressant .... får väl försöka prova det någon gång... kanske finns på någon asiatisk restaurang.. 

Hittar du ankblod någonstans måste du PMa mig. Saknar det så himla mycket. 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kanske bara jag, men tycker pocky är grovt överskattat. 

Ingen som gillar japanska spritdrycker? Själv är jag stort förtjust i Imo Shochu, men är tyvärr svårt att få tag på här i Sverige.

@Inari Det gröna kan vara något gjort med Matcha, vad jag vet så förekommer det i godis och desserter.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kanske bara jag, men tycker pocky är grovt överskattat. 

Ingen som gillar japanska spritdrycker? Själv är jag stort förtjust i Imo Shochu, men är tyvärr svårt att få tag på här i Sverige.

@Inari Det gröna kan vara något gjort med Matcha, vad jag vet så förekommer det i godis och desserter.

haha ja kanske .... men älskar dem för de var det första japanska snacks jag fick tag på som jag visste att man åt i manga/anime

och hmmmm har aldrig provat spritdrycker men jag har druckit  Ramune

unnamed_85_by_ytsc-d81qglt.jpg

 

och god dang it såg just att det står att det gröna heter Chan kakor ser inte ut att finnas Matcha i det :3 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...