Hoppa till innehåll
Anime.se

Wild mustang Manga


Happgutt
 Share

Rekommenderade inlägg

Hej nu är det så att jag blev klar med min första manga någonsin som heter Wild Mustang, så jag skulle uppskatta om ni gav era ärliga synpunkter.

 

Jag är ingen proffisionellt mangatecknare gör det bara som en hobby.

 

Här finns första kapitelet:

https://www.imageshack.us/a/46ZM/1

 

( 01.png är sida 1, 002 är sida två osv)

 

Tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Jag är inte professionell seriekritiker, men några ord kan jag väl skriva.

  • A for effort. Jag gillar personer som gör saker. De flesta är mer snack än verkstad. Du är inte ensam om att ha velat göra en serie, men du har gjort den, och redan där slår du 99 % av alla.
  • Jag gillar att du kör på "comic"-stilen, med en stor kikare, deformerade figurer osv; många som vill "teckna manga" gör ganska torra serier. Och speciellt när serien är så kort så är det bra att du berättar med bilder mer än med ord. (Det är inte en massa stora pratbubblor.)
  • Jag uppskattar ditt experimenterande med serierutorna. Några diagonaldelade, en där förgrundsobjektet sticker ut (bilen), osv. Det gör också sitt, även om du inte är i hamn ännu.
  • Du verkar på ett sätt vara säker i tecknandet, det är ett plus. (I kontrast med osäkra linjer osv.)

Men som du vet och förstår har du utrymme att bli bättre (och genom att ha gjort en första serie har du ju redan börjat!).

  • Tecknarmässigt så skulle jag gärna se bättre perspektiv- och karaktärsteckningar. Det ser väldigt "off" ut ibland. En sak att öva på, helt enkelt. Dels det rena tecknartekniska, dels att hålla fast vid tecknarstilen.
  • Berättarmässigt så kan du också tänka mer på sätt att förenkla och förtydliga och vässa upplägget. Jag förstår storyn i stort, men det var t.ex. otydligt vad speldosan och den dansande björnen har att göra med, såg det ut som, diskodans mitt på gatan. Och, om jag ska anta att serien var komplett , så blev det lite för apropå med den där andra kvinnan som körde på honom.
  • Jag skulle vilja se mer snärt i skämten. Starkare, renare punch-line. I praktiken så tänker jag att varje roligaste ruta bör ligga sist på sin sida, vara enklare/mer kortfattad, och bryta starkare med uppladdningen som kom innan, genom en bra vändning.
  • Jag gillar som sagt att det inte är en massa stora textrutor, men dialogen kan ändå putsas till mer.
  • Sen gäller då att använda rätt teknik, rätt stil, rätt text och rätt serieruta för varje situation. Så det hänger väl på planering, övning och experimentation för att se vad som är bäst!

Så det är bara att arbeta på!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tack så mycket för kritiken Sceleris, jag uppskattar verkligen det. Jag vet jag är långt ifrån bra men det är ändå kul att teckna sin egen manga.

 

Nu blev jag mer motiverad att bli bättre! Haha det blir att sitta många fler timmar vid köksbordet och rita

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...