Hoppa till innehåll
Anime.se

Etymologi


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

En tråd där man kan posta lite japansk etymologi (ordens och frasernas ursprung), tänkte jag.

 

"すみません" tänkte jag på nyss. "-masen" är ju en "artig negation". Men vad är det egentligen som man negerar? みません är det med kanji. betyder att fullborda något, och på Edoperioden (1600-1870) så använde man det tydligen när man talade om pengar: att ha fullbordat en betalning. Men om man inte har fullbordat betalningen? "まぬ, jag har inte betalat ännu" säger man och böjer skamset på huvudet. "Jag har inte betalat" blir, underförstått, "jag ber om ursäkt för olägenheten".

  • Uppröstad 3
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...

Tack så mycket. Det är trevlig. Jag kan liten Japanska så kan jag hjälpa här. Min svenska är mellanliggande, så jag hoppas att Ni ska förstå mig :

親「おや」 oya, betyder förälder, det har kanji består av tre liten kanji : 木「き」träd, 立「たち」att stå, och 見「み」att se eller titta.

Så förelder är en man ( eller kvinna) som står på en träd och se för sin familj

  • Gillar 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 year later...

Jag citerar mig själv från IRC för ett år sedan, om ordet "osu" (tänk kampsportare som hälsar på sina sempai/lärare).

"Osu" är en slangsammandragning av "ohayō gozaimasu". Det skrivs 押忍 fastän ingetdera kanji ingår i 御早う御座います (ohayō gozaimasu), det är bara valt för uttalet och för att få innebörden "pressa på och stå emot" (för att det används av kampsportare och har använts i japanska flottan), om jag förstår rätt.

 

  • Gillar 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...