Hoppa till innehåll
Anime.se

Emoji istället för smileys?


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg


 
Jag har hört att emoji är inne, så jag har funderat på om det hade varit bra att använda emoji istället för smileys på forumet.
 
Om emoji och smileys
Spoiler
Först, tänk på att data består av ettor och nollor. Datorer behandlar data genom att tolka ettor och nollor på specifika sätt.
  • I en datafil bestående av matematiska tal så kan 01010010 tolkas som talet 82.
  • Består datafilen av musikaliska noter så kanske 01010010 ska tolkas som noten C.
  • I teckentabellerna ASCII och UTF så ska däremot 01010010 tolkas som bokstaven R (stort R). En teckentabell är en specifikation för hur ettor och nollor ska tolkas till tecken och symboler.

ASCII är en gammal teckentabell utvecklad för amerikanska användare, och innehåller inte så många tecken. UTF är nyare, och utvecklas för alla, och innehåller därför många, många fler tecken (ex. japanska) och symboler (ex. matematiska).
 
De som utvecklar UTF lade till emoji för några år sedan; exempel: på samma sätt som 01010010 ska tolkas som stort R, så har de bestämt att 11110000 10011111 10011000 10001001 ska tolkas som "winking face" alltså ett ansikte typ ;).
 
Men tecknet i sig bestämmer inte hur det ska ritas upp. Alla följande R lagras och skickas som 01010010 fastän de ritas olika: R R R R R. De ritas olika för att de är specificerade att ritas upp med olika typsnitt; typsnitt är då grafiska bestämmelser över hur olika tecken och symboler ska ritas. (Exempel.)
 
Ett typsnitt har bara stöd för de tecken som typsnittets skapare har gjort. Många typsnitt har t.ex. inte ÅÄÖ. (Exempel.)
 
Om man använder ett datorsystem och tittar på en text som ska visas med ett visst typsnitt, men typsnittet saknar vissa tecken, så kan det hända att datorsystemet visar de saknade bokstäverna med ett annat typsnitt. (Exempel: Päron är gröna.)
 
Microsoft Windows-system har haft inbyggt emoji-stöd från Windows 8; alltså, det följer med ett typsnitt som har stöd för emoji i Windows 8. Har man t.ex. Windows 7 så kan man installera ett sådant typsnitt, och på så sätt få stöd för dem.
 
Så "winking face"-symbolen syns inte för alla, och även om man kan se dem så uppstår ett annat problem: olika emoji-typsnitt ritar symbolerna olika. Detta betyder att de kan tolkas olika; se jämförelserna i denna artikel eller denna.
 
För webbsajter så finns det dock en lösning. Nyare webbläsare har stöd för "webfonts", en teknik som gör att webbsajter kan visas med typsnitt som inte finns installerade på användarnas datorer. Så när jag säger att vi kan ha emoji på sajten så skulle det vara med något specifikt typsnitt som alla kan se på samma sätt.
 
Smileys på detta forum är egentligen två saker. Först är det ett ord omgivet av kolontecken ex. :happy: och sedan, när forummjukvaran ska visa ett inlägg så scannar den efter ord omgivna av kolontecken, och om ordet känns igen så ersätts de av bilder. :happy: ersätts med HTML-kod som visar bilden http://www.anime.se/forum/public/style_emoticons/default/happy.gifalltså :happy:.

 

Man skulle kunna säga att emoji ligger "närmare texten" än smileys. Vid behandling av text så vill man gärna hålla isär textinnehållet och textpresentationen; de kan ju ändras oberoende av varandra, så separationen hjälper. Exempel: emoji är i samma storlek som text. Jämför "Jag anime" med "Jag :heart: anime".

 

En fördel för Anime.se-användare hade varit att det finns fler än 1000 emoji, vilket ger fler friheter för uttryck, medan det finns färre smileys eftersom de måste skapas och sättas in manuellt av mig.

 

En fördel med smileys är att de kan vara mer personliga och unika för sajten.


 
tl,dr'
Spoiler
Emoji ska man tänka sig som bokstäver typ ABC. Det finns många emoji. Smileys är små bilder. Jag är för lat för att sätta in många smileys.

 

Det här är inte en grej som kommer att ändras direkt, utan isåfall efter en forumuppgradering. Faktiskt så tar forumet bort många "högre" emoji (och sannolikt andra symboler) ur inlägg.

 

Och jag har inte kollat om webfonts fungerar med emoji, men det borde fungera. (Berömda sista ord?)

 

Och så måste man hitta en bra, fri font också, men EmojiOne ser väl bra ut.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...