Hoppa till innehåll
Anime.se

Kaguya-sama wa Kokurasetai: Tensai-tachi no Renai Zunousen


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

GoTJ.jpg

 

Fröken Kaguya vill få en bekännelse

~Geniernas kärlekstankespel~

 

Jag bara måste få skriva lite om denna manga, en av mina topp-30-favoritserier det senaste året.

 

I den prestigefulla privatskolan Shuchi'in utbildas framtidens ledare och samhällselit. I toppen står givetvis de populära och talangfulla ungdomarna i elevrådet. På Shuchi'ins gymnasieavdelning består elevrådet av fyra medlemmar:

  • Ordförande: Miyuki Shirogane, en exemplariskt studerande ung man, och ett geni som ständigt kniper toppresultaten i lokala så väl som nationella prov.
  • Vice ordförande: Kaguya Shinomiya, den ädla dottern till familjen bakom storkonglomeratet Shinomiya, och en ung dam som lever upp till allas förväntningar med toppförmågor i alla konster.
  • Sekreterare: Chika Fujiwara, dotter till en familj av politiker, och en munter, social (om än vimsig) tjej.
  • Kassör: Yū Ishigami, en tillbakadragen ung man som är en expert på siffror och databehandling.

Särskilt med ett sådant ståtligt par elever som ordförande Shirogane och vice ordförande Shinomiya så uppstår lätt rykten. Är de inte ihop, tro? Nej, Shirogane och Shinomiya tar ryktena i godan ro.

 

Han: ("Jag, ihop med Shinomiya? Vilka dumheter! Nå, det hade väl inte varit otänkbart, om hennes fina fasad sprack och hon bad mig med rosade kinder. Det är bara en tidsfråga..."

 

Hon: ("Jag, ihop med en man av låg börd? Löjligt! Nå, det finns väl en mikroskopisk möjlighet till ett undantag för honom, om han föll på sina knän och vädjade till mig. Det är bara en tidsfråga...")

 

Men tiden går, och inget händer mellan dem, så "jag kan acceptera honom/henne" blir "jag ska få en bekännelse ur honom/henne!" -- de är ömsesidigt förtjusta i varandra, men båda av dem är för stolta för att ta första steget. Istället lägger de tid och energi på mer och mindre absurda psykologiska planer.

 

Och det är där som geniernas tankespel tar vid, med kärlek som mål.

 

UKEh.png

 

Jag har sett serien beskrivas halvt på skämt som "Death Note om kärlek", med geniernas katt-och-råtta-lek i åtanke, och det är inte en dålig snabb-beskrivning, även om serien har breddat sitt fokus något i och med att den efter drygt en samlingsvolym började bli mer populär och fick bli veckolig istället för månatlig. De skarpaste listigheterna har gett mer rum för allmännare komik, lite fanservice, och karaktärsutveckling om elevrådet med flera som börjat bilda en vänskapsgäng.

 

Tecknaren Aka Akasaka, annars mest känd för det övernaturliga dramat IB: Instant Bullet, har fått en hittills måttlig hit, men jag tror att den kan slå större, så jag praktiskt taget räknar ner dagarna till en animeversion.

 

drHB.png

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...