Hoppa till innehåll
Anime.se

Akira Kurosawa


docster
 Share

Rekommenderade inlägg

Schichinin no samurai är riktigt bra.. det går inte att frånkomma..

skulle nog kunna säga att den är bäst av dom också, älskar Toshirô Mifune i hans roll.

Hans roll i Yojimbo är inte sämre..

 

Har du sett Kurosawas yume..

ihopklipp av sköna japanska småstorys där man bland annat får se rävdansen, blev väldigt fascinerad av den..

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

verkligen inte..

saknar dock en del filmer..

typ sanjuro och rashomon..

 

filmer man hört talas om men inte sett..

 

Jepp snackade en hel del om de filmerna när jag hade filmkunskap! Ganska intressant då många av Kurosawas filmer är baserade på shakespear verk, Rashomon är baserad på macbeth om jag inte missminner mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Rashomon ja, Throne of blood..

vi såg en snutt av den på svenskan(bara för typ några dagar sen), våran svensk-lärare är såld på kurosawa..

man såg tydliga likheter..

 

dom bästa lånar ofta koncept.. ta t.ex. Ghibli i animevärlden, dom lyckas rätt bra..

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ghibli's sagor är ofta lånade..

 

Ta Sen to Chihiro no kamikakushi som exempel. Kamikakushi som betyder ungefär: Försvinnande av barn(om jag inte misstar mig).

Förekommer i olika barnsagor i japan. sen ser man en del likheter mellan Sen och Alice i underlandet.

 

Kiki's delivery service är även den baserad på en japansk barnsaga.. författaren ville verkligen inte att den skulle bli film, men det blev så till slut..

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...
  • 4 months later...
  • 3 months later...
  • 3 months later...

Måste säga shichin no samurai för min del också, men jag har inte sett alla filmer, funderar på att tanka dem alla så att man kan jämföra litet.

 

Men i övrigt så den senaste jag såg var ikiru, så förbaskat ägande =)

 

men han har ju en del tidstypiska fel i sin framställning och dyl, väldigt legalistisk, jag föredrar filmerna som kom efter zengakurens frammarsch i det japanska samhället som många animeserier idag drar inspiration ifrån, ikkitousen någon ? >:(

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Varför är ran dålig då ? den härskar ju. Det är bara narren/den galne som vågar säga sanningen men ingen tar honom på allvar ändå och den gamle gamle kungen som representerar l'ancien regimè, jag älskar kurosawa, han är grym >:(

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 year later...
  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...