Hoppa till innehåll
Anime.se

Miura's "Japan"


docster
 Share

Rekommenderade inlägg

Fick reda på att Miura släppte en manga som hette "Japan", är det någon som har någon information om mangan? Tex. Hur volymer är den på?, vart kan man köpa den? osv. Den verkar väldigt lik hans andra manga "Bärsärk", så jag kan knappt bärga mig att få tag på denna/dessa guldklimpar.

 

 

Bifogar en bild jag hittade:

japan.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Japan (ISBN 3-89921-690-3)

Oh-Roh! (ISBN 3-89921-691-1)

Oh-Roh Den.

 

Båda är skrivna av Bronson (Buronson?) och tecknade av Miura.

Oh-Roh! är en volym lång. Jag tror att "Japan" också är en volym.

 

http://www.paninicomics.de/artbilder/OHROH579.png

Oh-Roh! handlar om ett japanskt par från 1999 som råkar hamna i Djinghis Kahn asien (runt 1200 talet). Självklart är det en lite krig (Dhinghis Kahn ju...), och en massa svärdsfighting. Går inte att svslöja så mycket mer utan att det ska bli spoilers eftersom den är ganska kort.

 

Oh-Roh följs upp av Oh-Roh Den (verkar också bara vara en volym).

Går inte att säga mer om Oh-Roh Den utan att spoila Oh-Roh

 

http://www.paninicomics.de/artbilder/JAPAN528.png

Japan handlar om en brokig grupp japaner som hamnar i framtiden (2002..) och upptäcker att Japan har gått åt pipan (jag vet inte hur eftersom jag inte läst Japan).

 

Går att köpa från PaniniComics.de (finns en hel del interesanta titlar där)

 

Japan:

http://www.paninicomics.de/index.php?co ... artid=1125

 

Oh-Roh!:

http://www.paninicomics.de/index.php?co ... artid=1238

 

Oh-Roh! Den:

http://www.paninicomics.de/index.php?co ... artid=1384

 

Hoppas detta hjälpte lite.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tror inte de finns utgivna på engelska, om du kollar Panini (.it eller .de) ser du att de har en hel del bra titlar som typ 20th Century Boys, Bererk upp till volym 26, GANTZ, och en massa annat som inte finns utgivet på engelska...

 

Tyska och den italienska Panini verkar ha en hel del manga, men på UK sidan verkar det ganska dött om man letar efter manga.

Kan ioförsig hända att någon annan gett ut dem i amerika eller UK, men jag hittade då inget.

 

Har du inte lärt dig tyska i skolan? >:(

Enda sättet att få tag på dom på engelska är nog om du lyckas hitta någon scanslation.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 5 months later...
Jag läste Japan och den var ärligt talat ganska skräpig.

 

Det är faktiskt inte Miura som skrivit varken den eller Kungavargen, utan Buronson, samma kille som skrev Hokuto no Våld. Ur det perspektivet är det lite småkultigt, men de är inte i närheten av Bärsärk.

 

Ok det var synd, den verkar ganska ovanlig också. Har Miura framställt några andra verk? Förutom denna, Oh-Roh! och naturligtvis Berserk?

 

Har du inte lärt dig tyska i skolan? :P

Enda sättet att få tag på dom på engelska är nog om du lyckas hitta någon scanslation.

 

Jo visst har jag läst tyska, men lär mig har jag inte gjort, det var ändå över fyra år sedan jag pluggade tyska så det lilla jag kunde har jag glömt bort.

 

Kommentaren är lite sen kanske :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...

Såg att mangan har blivit licenserad och släpps nästa månad, sweet! Köpte Oh-Roh! (king of the wolves) nyss, riktigt medelmåttig story (vad kan man vänta sig om Buronson är bakom ratten?), men teckningar är underbara. Jag visste att Miura inte skulle göra mig besviken på den fronten :)

 

Jaha, nu väntar jag bara på Oh-Roh Den :) Blev faktiskt ganska förvånad när jag fick reda på att Miura har producerat hela 9 titlar (om man räknar med Berserk prototypen).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kentaro Miura created his first comic series in 1976. This series, called 'Miuranger', appeared in about 40 volumes.

Öh ja... men då var han 10 år gammal. Har lite svårt att tro att han skrev en 40boksserie som tioåring.

 

Taget ifrån http://www.thespectrum.net/berserk_info_biography.shtml In 1976, in primary school and being only ten years of age, Miura was already working on a manga. This first work titled "Miuranger" was said to be made for his class mates, and appeared in some of the school’s publications and books. As time progressed, "Miuranger" ended up finishing at around 40 volumes. A year later, Miura was working on his next work entitled "Ken e No Michi" or "The Way Of The Sword" - his first work drawn using indian ink. By 1979 and in middle school, Miura had began using rasters for his work, and had oriented himself to use professional drawing methods.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

In 1976, in primary school and being only ten years of age, Miura was already working on a manga. This first work titled "Miuranger" was said to be made for his class mates, and appeared in some of the school’s publications and books. As time progressed, "Miuranger" ended up finishing at around 40 volumes.

40 volymer? Av vadå? 16-sidiga fansin eller förlagstryckta 250-sidorspockets?

 

Eftersom det här handlar om vad för andra serier Miura har gjort ("serier" i betydelsen "vad annat kan jag köpa") så tror jag att en tioårings fansin kan räknas ut. Jag vill ogärna låta som en sur gubbe nu, men... att en tioåring skulle ha gjort en serie på 40*200 sidor... det tror jag när jag ser det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

In 1976, in primary school and being only ten years of age, Miura was already working on a manga. This first work titled "Miuranger" was said to be made for his class mates, and appeared in some of the schools publications and books. As time progressed, "Miuranger" ended up finishing at around 40 volumes.

40 volymer? Av vadå? 16-sidiga fansin eller förlagstryckta 250-sidorspockets?

 

Eftersom det här handlar om vad för andra serier Miura har gjort ("serier" i betydelsen "vad annat kan jag köpa") så tror jag att en tioårings fansin kan räknas ut. Jag vill ogärna låta som en sur gubbe nu, men... att en tioåring skulle ha gjort en serie på 40*200 sidor... det tror jag när jag ser det.

 

Sant, tvivlar att det är 40 x 200, men det är ändå en stor bragd att teckna en serie på 40 volymer när man är så ung.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

In 1976, in primary school and being only ten years of age, Miura was already working on a manga. This first work titled "Miuranger" was said to be made for his class mates, and appeared in some of the schools publications and books. As time progressed, "Miuranger" ended up finishing at around 40 volumes.

40 volymer? Av vadå? 16-sidiga fansin eller förlagstryckta 250-sidorspockets?

 

Eftersom det här handlar om vad för andra serier Miura har gjort ("serier" i betydelsen "vad annat kan jag köpa") så tror jag att en tioårings fansin kan räknas ut. Jag vill ogärna låta som en sur gubbe nu, men... att en tioåring skulle ha gjort en serie på 40*200 sidor... det tror jag när jag ser det.

 

Jovisst, har också svårt att tro att han gjorde 40 volymer på 200sidor när han var 10 år, men vem vet?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jovisst, har också svårt att tro att han gjorde 40 volymer på 200sidor när han var 10 år, men vem vet?

 

Kentaro Miura = Mangan's Mozart? =)

Jag har också lite svårt att tro det, men säger som Docster att det i vilket fall är ganska imponerande att som tio åring teckna en serie på 40 volymer, och göra det klart!

Viljan och ambitionen är värd en applåd!

Sedan hur impad man blir av verket i sig vet man ju inte.

Det skulle vara intressant att läsa lite av den... Kanske.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...
Kunde inte uttryckt det bättre själv :), Miura's serie Berserk har samma status i mangaindustrin som starwars/lotr har i filmindustrin.

 

Fullt så omtalad är den faktiskt inte. Säg Touch eller Fist of the North Star eller Rosen från Versailles, men Berserk? Jag tycker den är lite för ny för att ha uppnått samma legendstatus. Okej att Sagan om ringen-filmerna är nya de också, men de baserar sig ju på för oss alla väldigt klassiska böcker som ju har en hel del år på nacken.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Och här uppkommer de två kontraser - Den mangavärld som är känd hos den västerländska publiken, och den mangavärld som är känd hos den japanska publiken.

Jo, det är en ganska markant skillnad, faktiskt.

 

Det är inte så konstigt, eftersom mangamarknaden är så mycket äldre där, och man inte gärna ger ut bara gamla klassiker här.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är inte så konstigt, eftersom mangamarknaden är så mycket äldre där, och man inte gärna ger ut bara gamla klassiker här.

En av anledningarna bakom att jag tänker investera i 2 år på språkskola i Japan så att jag kan komma i kontakt med just de klassiker som finns, och i bästa fall introducera dem för de fantaster som finns i Sverige. Jag har redan börjat skriva om "Morgondagens Joe" på Wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Morgondagens_Joe.

Annars blev jag lite besviken på att det är inte var den gamla versionen av "Den mäktige Atom" som gavs ut i Sverige, men samtidigt får man ha förståelse för det. Carlsén och Egmont sysslar ju inte med välgörenhet precis.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...