Hoppa till innehåll
Anime.se

Darling in the Franxx


Ashaz
 Share

Rekommenderade inlägg

(Jag hittade ingen befintlig tråd om denhär?)

 

HujORCn.png

 


Darling in the Franxx.

Mänskligheten har fått på nöten av blåa monster. Dom gömmer sig i mobila städer som rullar runt i resterna av en förstörd planet. För att försvara städerna mot blå monster har man odlat fram ungdomar vars enda syfte är att pilota mechs och slåss med blåa monster.
Darling in the Franxx handlar om ett gäng sådana ungdomar. Huvudkaraktären, Hiro (orginelt namn va?) var en sådan pilot som hade stora förväntningar på sig.
Men där storyn börjar har allt just rasat samman för honom. Han och hans partner har misslyckats att synka med deras Mech och de ska därför inte vara kvar i programmet längre. Cue the love interest. Zero two är en konstig rosahårig tjej med horn. Hon pilotar också mechs, men alla killar som pilotar tillsammans med henne dör och hon går berzerk när hon tvingas styra sin Mech ensam.


Ni som hänger på discord har kanske noterat att mitt första intrck av serien inte var det bästa. De inledande avsnitten är proppade med fanservice-humor och meme-nivå av innuendo. Ibland så att man garvar. Ibland så att man bara tar sig för pannan och suckar åt det. Men det sken ändå igenom tillräckligt mycket kvalitéer att jag fortsatte titta. Det är jag väldigt glad för. Det här är nämligen ett praktexemplar av genre-beskrivningen "Action och elände" som vissa har hört mig använda tidigare.

Mycket i handlingen är förutsägbart, men på ett bra vis. De är inte direkt diskreta i sin foreshadowing, men det känns ok, eftersom slåss med monster biten bara är en liten del av vad Darling in the Franxx handlar om.
Den primära storyn skulle jag påstå handlar om känslor, relationer, vänskap och kärlek. och hur svårt det är att hantera sådant om man är en framavlad soldat vars enda syfte är att styra en Mech och dö ung och därför aldrig fått lära sig något om känslor, relationer eller livet över huvud taget.

Serien har ett par avsnitt som hade kunnat bli filler avsnitt. Där finns till exempel både ett strand avsnitt och ett "gänget lagar mat" avsnitt, men istället för menlös filler använder de dem till att driva historien vidare, foreshadowing av plot twists, att etablera karaktärer och få tittaren att bry sig. Och jag tycker faktiskt att dom lyckas med det.

Darling in the franxx är ostig fanservice och fåniga innuendo skämt (I början). Den är också något av en kopia å NGE. Men den är mer än så och den är jävligt sevärd.

 

Redigerad av Ashaz
  • Gillar 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skrivet (redigerade)

Spoilers ahead.

Något jag har noterat ute på vida internet är att många verkar tycka Zero twos karaktärsutveckling var konstig och ologisk. Något som jag inte alls höll med om men inte helt kunde förklara varför. Så hittade jag denhär youtube kanalen som ger en väldigt bra analys av hela händelse flödet.

Samma med slutet på serien. Många verkar tycka att det var out of the blue och onödigt. medan det i själva verket hintades om långt tidigare i serien och knyter ihop väldigt bra med hela temat på serien. Det är inte en mecha serie. Det är en serie om människor.

 

 

 

 

 

 

Redigerad av Ashaz
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...