Hoppa till innehåll
Anime.se

Recension: Atelier Ryza - Ever Darkness & the Secret Hideout (Switch/PS4/PC)


MathJuice
 Share

Rekommenderade inlägg

 

20230715140304_1.jpg

Vad är Atelier Ryza?

Det finns en del långlivade JRPG-serier som exempelvis Neptunia och Tales med tonvis av spel. Atelier är en serie utvecklad av Gust sedan 1997 till Playstation och fokuserar på olika alkemister i sin "ateljé", oftast i trilogier av spel. 2019 kom den 21:a delen i huvudserien och den första i en ny trilogi: Atelier Ryza. Måhända så var de andra spelen populära hos en hängiven skara fans men denna titel verkade stå ut mer och blivit extremt populär. Ett skäl kan vara karaktärsdesignen på hjältinnan och hennes lår... I alla fall så verkade serien tas emot riktig positivt, så väl så att en animéadaption börjat sända 2023.

Story

20230715140923_1.jpg

Reisalin  Stout, även kallad Ryza, är en bonnadotter på den lilla ön Kurken... och hon är uttråkat. Hon vill ut i världen och uppleva äventyr istället för att hjälpa hemma med skörden. Så Ryza drar med sig sina barndomsvänner Lent och Tao till skogen på fastlandet för att leta efter det stora äventyret. På vägen stöter dom på Klaudia, dottern till en handelsresande, och stöter även på monster som jagar henne. Men sen dyker de upp två ovanliga figurer: Empel och hans livvakt Lila. I ett svep så stoppade han monstren i en explosion och det fångade Ryzas uppmärksamhet. Empel förklarade att han var en alkemist och att allt var möjligt med denna vetenskap. Det var detta som Ryza sökte, den där extremt spännande känslan av äventyr som hon kan uppnå via alkemi...

En ganska simpel och kanske bekant handling, men stommen är att uppleva drömmar och möjligtvis inte rädda världen från ondska (det kanske händer längre fram, vad vet jag). Så är det här en form av slice of life i spelformat kanske? Det känns ändå rätt uppfriskande och avslappande.

Gameplay

20230721224953_1.jpg

Atelier Ryza kan beskrivas ha tre delar gameplaymässigt: utforskning, strid och alkemi. Den första är ganska självklar men bör inte underskattas, man kan lätt gå vilse särskilt i Kurkens stadskärna som har olika distrikt att gå runt i. De olika "dörrarna" är en form av inladdning av nya områden som kan sträcka sig ganska långt för en vanligtvis linjär genre. Det känns ganska fridfullt att bara utforska men allting tar tid från klockan som delas upp i morgon, förmiddag, eftermiddag och kväll, vad för effekter de olika tiderna har är för mig okänt än så länge. En udda grej är att du kan bara spara ditt spel och stänga av i Ryzas bok på hennes rum, men du låser upp fast travel via anslagstavlor ganska snabbt för att kringgå det bekymret. Spelet är likt andra i genren en långkörare och det känns som att de första tre-fyra timmarna är bara en introduktion till världen, så var redo för en långkörare om du plockar upp denna titel.

Den andra delen är den klassiska slagsmålsbiten. Fienderna renderas i övervärlden och du kan få en fördel i striden om du flankerar/slår dom innan den börjar. Väl inne så har varje karaktär en väntetid på när de får aktiveras innan man får attackera. Tiden stannar dock inte under ens runda likt exempelvis Child of Light, så drönar du för länge kan fienden hinna reagera innan du lämnat startblocken. Annars kan det beskrivas som ganska standard turbaserat fast där man kan ändra sin formation och placering lite. Under striden samlar du Action Points, AP, när ditt party gör en handling. AP används för att utöva special skills, eller för var tionde AP nivå kan du uppgradera din Tactical Level. Tactical Level gör att dina vanliga attacker kan göra mer combos (vilket leder till mer skada och mer AP) och boostar dina olika skills, så under tuffa strider kan det vara bra att uppgradera TL för större åverkan.

20230819150213_1.jpg

Den sista pusselbiten är seriens varumärke: alkemi. Det kan låta komplicerat men verkar vara knasigt enkelt. Först måste du samla material runtom spelvärlden. De kan ligga på backen redo att plockas, ibland kan de behövas få smisk med din stav innan de kan bli insamlade. Efter att du samlat in råmaterialet är det dags att sammanställa allt i din kittel. Det finns fyra element: eld, is, el och vind. Varje material består av en av dessa element som till exempel vatten som hör till is. Vid alkemiframställningen finns en slinga som måste följas stegvis innan man låser upp nästa del i slingan. För att låsa upp nästa del kräver den ett antal råmaterial till det element den representerar, därefter gör man samma vid nästa del av slingan. Du kan fortsätta så länge du har nog av rätt råmaterial, alternativt kan du stanna vid vissa punkter för att framställa ditt föremål men självfallet så får du bättre kvalitet ju längre in i slingan du kan mixa.

Grafik

20230715141319_1.jpg

Atelier Ryzas shellshading briljerar som mest med sina starka kontraster och modelldetaljer. Utvecklarna har även satt in ett fotoläge för spelarna att verkligen ta in alla vinklar och vrår. Något som imponerade på mig är att världen känns levande jämfört med andra JRPGs, där andra spel i genren har tomma ytor som spelaren springer runt i har Ryza mycket klutter och växtlighet som fyller ut områdena. Påminner mycket om Eternal Sonata på det viset. Ett störningsmoment var dess aliasing som vid vissa kanter och skuggor såg bedrövligt ut. Särskilt i gräset kunde man se det gå i vågor när kameran är i rörelse och det är som mildast störigt men kan nog lätt leda till migrän om man är känslig. Överlag är grafiken dock imponerande.

Ljud

20230721230300_1.jpg

Musiken består av mycket piano och blåsinstrument. Väldigt lekfullt och avslappnande, det ror verkligen hem den där smått äventyrliga känslan och försöket att vara mer slice of life-aktig. Våra karaktärer har veteraner från VA-scenen bakom sig förutom Ryza som spelas av den ganska nya stjärnan Yuri Noguchi. Trots hennes rookie status så briljerar hon tillsammans med sina kumpaner, du kan verkligen känna att dessa röster passar in på deras karaktärer.

 

Sammanfattning

Atelier Ryza är likt andra JRPGs en långkörare men jämtemot andra rivaler har den förutsättningarna för att briljera. Ryzas röst, grafik och lår (wink wink) har lockat flera till denna upplevelse som kan beskrivas som ett tillbakalutat fantasyäventyr för alla att njuta av.

Omdöme: Thighs/10

20230721225300_1.jpg

 

  • Gillar 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...